Lantdjur iFokus

Lantdjur

Etikett: gårdar
Läst 2048 ggr
SwedenZoo
0

Frågor om lantbruksdjur

Hej! Vi har en uppgift i vår kurs "djuren i naturbruket" att ta reda på svar på 43 stycken frågor. Nu har jag hittat svar på majoriteten av dessa men sitter nu sista kvällen men några som jag inte riktigt har koll på. Skulle vara jätteglad ifall någon kunde hjälpa mig Glad

Fråga i sektionen nötkreatur:

13. Varför ska nyfödda djur inte stressas?

(Denna känns lite självklar, man förstår ju att de inte ska stressas. Kan det finnas någon speciel anledning som de vill ha med i svaret?)

Frågor i sektionen grisar:

17. Vilka risker finns i att det är för mycket oljud i ett grisningsstall?

(Jag tänker mest på stess… Finns det något annat svar?)

22. Viktiga saker att tänka på under grisens tre första veckor!

(Någon som kan delge kunskap och erfarenhet? Tips på rutiner mm..)

24. Hur mycket växer en gris på ett halvår?

Frågor i sektionen får:

25. Hur ska man förbereda en lammning?

26. Att tänka på efter lammning?

Dessutom undrar jag vad ordet avvänjning betyder. Är det avvänjning från modern de syftar på i frågor som: Hur ska lammet skötas fram till avvänjning?, Vid vilken ålder avvänjs lammen och Hur bör grisen skötas kring avväjning?

Tack på förhand Glad

Med Vänliga Hälsningar Rickard Sjödén

Hemsida: www.SwedenZoo.com Fotogalleri: Flickr.com

Mantissa
0

FUSK!

Näe, skojjar bara:)

Vilken kurslitteratur använder ni? Att leta svar på internet kan ge ganska "insanta" svar, och att gå efter människors personliga erfarenheter kan ge väldigt olika svar. Så bäst att huvudsakligen hålla sig till kurslitteraturen för bästa betyg!

Avvänja betyder som du misstänkte att man skiljer avkomman från mamman vid en ålder då denne är mogen för at klara sig självständigt.

SwedenZoo
1

Vi har inga böcker i den här kursen, inte ännu iallafall… Man skulle försöka kolla på internet eller om man hittade någon bok om ämnet på biblioteket. Har hittat de flesta svaren men dessa var lite kluriga att hitta hehe Glad

Med Vänliga Hälsningar Rickard Sjödén

Hemsida: www.SwedenZoo.com Fotogalleri: Flickr.com