Skriv på!
http://www.djurensratt.se/engagera-dig/blixtaktioner/protestera-mot-kycklingindustrin
Alla djur har rätt till ett bra liv, 99,8 % av de kycklingar som föds upp för att bli mat får aldrig se solens ljus.
Bara fyll i ditt namn så är det klart. En minut kan rädda många kycklingliv om så många som mäjligt hjälps åt! :)
Tack!
"One day your life will flash before your eyes, make sure it is worth watching"
- Gerard Way

Jag kan bara hålla med och skriver på. Jag är köttätare och ätit kyckling hela uppväxten. För några år sedan hade jag en anställning på en gård som födde upp kyckling och hade eget slakteri. Det var ett av de bättre ställena. Hade de bara gett kravmärkt foder så hade det varit kravgodkända kycklingar.
Men det var långt ifrån bra. Stallmiljön var vidrig. De få gånger jag var tvungen att gå in till kycklingarna fick jag nästan panik för allt damm och amoniak i luften. Det var ett ombyggt kostall och i de gammla foderränorna låg kycklingar som inte kunde gå. "invalidrännan" kallades den. Detta var kycklingar som från tre veckors ålder började få problem på grund av sin vikt och svaga ben!
En handfull individer skonades och fick bo bland hobbyhönsen. De var alla döda långt innan de var ett år gamla. Kropparna klarade inte av sin egen belastning. I styckningen såg vi ofta kycklingar med kraftiga inflamationer och skador i bröstmuskulaturen eller inkapslade gröna saker i bröstfileerna. Det var mer regel än undantag med blodiga axelleder. Om detta var från lyften i vingarna eller från elbedövningen som gjorde att vingmusklerna spänndes kraftigt bakåt vet jag inte. Men det var svårt att hitta ett tiotal "fina" kroppar.
Aldrig mer.
Ja, det är fruktansvärt att man ens tillåter sånt här, dessa regler borde redan vara ett måste! Kan inte se någon anledning till att inte spriva på!
- Gerard Way

Fast det är inte bara reglerna när det gäller kyckling. Jag är inte emot köttindustrin, eller att man äter kyckling. Det är trots allt ett relativt klimatvänligt köttslag (och kaniner, ät mer kanin
).
Men idag går det inte som vanlig konsument att få tag i bra kyckling. Även om
de föds upp efter konstens alla regler så är dagens hybrid ras (det är bara en idag som används till köttproduktion) så osund att det är sjukt. De kan inte ens
kläcka fram kycklingar själva även om de lyckas leva länge nog för att försöka.
De krossar äggen med sin tyngd. Men framförallt klarar deras kroppar inte av
den accelererade tillväxten och groteska tyngden. Men när det gäller belgian blue så får uppfödare av denna ras opinionen emot sig för att det finns så lättillgängliga alternativ (till samma pris). Jag önskar att Några uppfödare ville våga satsa på de gamla köttraserna, det finns faktiskt många. Köttet skulle absolut bli mycket dyrare för de växer inte lika fort eller blir lika stora. En broiler växer till ett drygt kilo på den första månaden de lever. De flesta slaktas då. ”Gårdskycklingar” får leva en månad till och ligger då på drygt två kilo (de största vi slaktade låg på 4-5 kilo efter slakt).
Nix pix, jag stödjer inte vego/vegan talibaner som inte tar avstånd från uppeldning av mjölktankbilar eller utsläppning av minkar elller för den delen använder sig av material pproducerat av PETA.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Att kycklingar ska få gå utomhus och iallafall ha lite kul innan dom mals ner levande i köttkvarnen har ingenting att göra med minkfarmar? Jag är vegan eller hlet vegetarian, men jag äter inte kyckling eftersom jag vet hur de behandlas. Man kan fortfarande äta kyckling och inte ha något emot köttindustrin även fast man är medveten av vad som pågår i stallen… Jag vill inte stödja något som jag tycket är fel. Det är inte bara kött, jag vill bara att man kanske ska ta ställning till vad pengarna går till. Jag betalar hellre lite mer för kyckling som t.ex. gått utomhus fritt och som har "odlats" fram på ett bra sätt, (d.v.s utan att gå på en kvadratmeter med 24 andra kycklingar som väger så mycket att de ej kan gå på sina egna ben, (tja, dom kan ej gå ändå eftersom de i nte har någon plats)) än att städja allt inom paranteserna.
- Gerard Way
#1 Finns det någon fakta där man kan läsa om att 99,8 % aldrig få se solljus förutom djurensrätt som jag tycker är en organisation som försvarar brottslighet.
Det går aldeles utmärkt att bara köpa ägg o kycckling/höna från utegående, fritt levande höns/kycklingar, samma med kött från diverse djurarter. Det gäller att vara medveten o veta vad man köper/stödjer.
Nu äter jag inte så mycket kött, bl a för att gott kött är dyrt, däremot BARFar jag mina hundar o de får bara kött/ben etc från ekologiska gårdar som jag vet vilka det är o från vilt.
Är du lika noga med hur kossorna har det som producerar mjölken till de ostar du äter?
#7 Men alla kanske inte har en möjlighet att köpa av den dyrare varianten, men vill dock ha sin ägg till frukost ändå. BARF får inte mina hundar. All deras mat tillagas då jag föredrar " döda bakterier". Men det talar vi inte om här i tråden och lämnar då det samtalet.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
# 8
Naturligtvis, det jag vänder mig emot är talibanfasonerna o försöken att få folk att få dåligt samvate för sina val.
Talibanfasonerna? Det är något jag inte tar upp till samtal på den här sajten. Vi kan ge andra likheter men jag accepterar inte de ordval som talibanfasoner.
Ber om ursäkt. Fanatiska durrättsaktivister, bättre så?
#11 Klart bätter uttryck. Inte för jag behöver hålla med dig om det hela, men bättre och mer rätt om dina tankar.
Mvh

#5 Där jag arbetade hade kycklingarna efter omständigheterna bra med plats. Endå stod de nästan bara och tryckte. De "gula" kycklingarna sprang lite grand. Men när de närmade sig ett kilo så gick de endast när de var tvugna och med vad som såg ut att vara stor möda.
#6 Vet ej var denna siffra kommer ifrån, men med tanke på att en kyckling har en beräknad livslängd på 4-6 veckor så kan det vara svårt (omöjligt) att garantera utedjur. Vid den åldern är de känsliga och behöver värmelampor. Fönster ska däremot finnas i stallarna och lampor som ger kycklingarna en något sånär dygnsrytm.
#7 Skulle vilja veta var du hittar kött från utelevande kyckling i sverige på vintern om du inte har eller känner någon som har egna hushålls djur. Men oavsett så är den kyckling som går att få tag på i butik (oavsett pris) av den sorten som "går sönder" under uppväxten.
Grannar/arbetskamrater/lokala bönder. Tidigare hade jag egna, på den tiden jag var bonde.

#11 Bra! önskar fler hade den möjligheten
Jag bad er bara skriva på, vill ni ej så skit i det, men jag tycker att man borde tänka mer på varifrån det man äter/köper kommer ifrån (och, ja, det gäller även kor (jag tål inte mjölk)) och vara medveten om vad man stödjer. Jag tänker inte besvara alla dessa frågor, vill bara göra alla medvetna om att man nu kunde skriva på detta och ville göra så att så många som möjligt gjorde det men det är ju såklart upp till er! :)
- Gerard Way
#16 Skita i det är väl inte så bra att skriva om man vill föra fram sin sak som man brinner för. Jag är mycket engagerad och aktiv i något som har med djur att göra. och jag kan tala mig varm för dom dygnet runt om så skulle behövas i deras kamp. Det jag vill säga är nog att vill du kämpa för djuren ,be inte folk skita i saken, debattera eller lämna saken och bara gå vidare.
Det är väl inte så att några har sagt att dom inte tänker skriva på?
#17 Jag har debbaterat, menade bara att jag kan ju ej styra dem, om de ej vill skriva på så får de ju ej göra det, men jag skulle såklart vilja att så många som möjligt skriver på, det var därför jag tog hit länken från första början. Jag ville bara uppmana om att detta fanns, inte starta nån debatt. :)
- Gerard Way
Du kan läsa på olika källor i länken.
- Gerard Way
#18 Oki=)