Bönders krav, Höj mjölkpriset
I dag publiceras en artikel om ett rop från landets bönder om att höja mjölkpriset.
Mjölken behövs bli cirka 2,50 dyrare för att det ska bli vinst. Bönder säger att dom går på knäna med dagens priser.
Läs gärna vidare på länken som leder till artikeln.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Helt rätt och då ska dessa pengar oavkortat gå till mjölkbönderna. Många bönder som skuldsätter sig nu och går i konkurs.
Sajten fick in ett inlägg då vi hade en liknade samtal tidigare, Då om kött men du tog upp djurhållning och pengar som ska betalas och detta inlägg tycker jag är bland det bästa jag läst i ämnet..
Länkar till tråden och hänvisar till inlägg nummer 77
#2 #77 Anledningen till att utländskt kött är billigare är för att dom har ett överskott det säljs billigt till andra länder. Det gör att grossister i Sverige kan köpa in kött billigt. Tittar man även på utsläppen av metan från djuren är den största källan till växthusgasutsläpp vid nötköttsproduktionen har detta stor betydelse för klimatpåverkan.
Inporten är främst från Irland och Brasilen och den största förloraren är regnskogen som minskar varje gång man väljer utländskt då man behöver ny mark till foder.
En studie från 2007 visar även att utsläppet från nötköttsproduktionen i Irland är mycket högre än här i Sverige så vill man va klimatvän bör man äta Svenskt om man har råd.
Söker man på Klimatpåverkan av nötkött och mjölk så får man upp dokumentet som är värt att läsa.
Jag betalr gärna 20 krornor för 1½ mjölk, men då ska mer än hälften gå till bönnerna, för de som får göra grovjobbet, Men tyvärr så är de giriga gubbar ivägen.
Har läst att vissa affärer har höjt mjölkpriset med en krona/liter och ger den där kronan direkt till bonden. Men hur bonden får pengen vet jag inte.
Jag vet 3 till mjölkbönder som lägger ner snart, och vi också. Jaa.. de måste kanske tänka om lite om det ska finnas kvar nån mjölkbonde i sverige om 20 år..
Även jag är villig att betala 2-3 kr mer som ska gå oavkortat till bonden.
Jag är ingen ekonom, men sitter och funderar.
Arlas mjölk säls på ICA för ett pris och där bönderna nästan inte får något. ICA säljer också egen mjölk som är bra mycket billigare än Arlas mjölk. Det står på ICA.S mjölkförpackningar att mjölken kommer från svenska bönder.
Vad är det alltså som händer. Arla har dyrare mjölk och bönderna får nästan inget. ICA:s mjölk är mycket billigar och hur mycket får då böndernaq. Får de betala för att få mjölken såld via ICA.
Eller är det helt enkelt så att Arla är så tungrott och dyr som organisation med massor av tjänstemän med mera som gör att priset är högre och bönderna får så lite. ICA kanske inte är lika tungrott och kan hålla lägre pris men bönderna får inte mindre för det.
ICA köper in mjölken från fristående bönder men inte till högre pris än vad Arla betalar. Arla menar att priset på mjölk är just nu lågt i hela världen, sen är en orsak enligt dom innport av ost och andra mjölkprodukter till Sverige som ställer till det.
#4 Att betala 20 kronor för mjölken är inte okey för mig. Då blir det för familjen att dricka mindre mjölk. Jag är ensam försörjare för familjen och då är det inte bara att tänka svensk.
Läsk dricks ju väldigt mycket, men det priset klagar ingen på. …
20kr är lite väl mycket pålagt, men 2-3kr hjälper ju mjölkbönderna väldigt mycket så dom kan ta ut lön till sig själva. Idag är det få som kan ta ut någon som helst lön.
#10 Det ser du har jag ingen aning om!!!och ser inte det hör till denna tråd.Vad jag har läst ofta i alla fall så klagas det ofta på just läskdrickandet.
Men jag talar utifrån min egen familj. Den dagen du är vuxen och en inkomst som ska räcka till hyra/el kläder.mat osv..allt som din familj behöver och du är ensam familjeförsörjare. Då kan jag ta detta samtal, men om ursäktar så går du i skolan och har inga försörjningspliker till familjen som jag har som ensam vuxen. Då man kännt på det livet och vet vad som ska betals ut och vad som kommer in i pengar och sedan se till allt annat som mat och kläder,försäkringar hyror osv.. ska betals. Lämnar jag att föra denna dialog. Det är så ibland utan att jag vill verka fräck, men man kan inte sitta och råda utan den erfarenheten i livet som det innbär att att ha ett totalt eget ansvar över en familj och dess välmående.
#11 Har ju en poäng att det skulle räcka med 2-3 kr för att bönderna skall kunna få ut en lön.
Även mjölk/kött bönderna har familjer att försörja. Av det dom får betaltav mjölken/köttet skall täcka det #12 nämner samt bränsle, foder till djuren och avgifter som arbetaravgift och sen sitta timmar med bokföringen.
Som det ser ut idag går bönderna 1000-tals kr back iaf mjölkbönderna. Pratade med en i veckan som är helt förkrossad han har redan lån som han inte klarar av att betala och troligen kommer han och hans familj mista gården.
#12 Jag skrev inte till till dig, ursäkta..
#14 Oki=)
#13 Flera ICA butiker runt om i Sverige gör nu så att dom frågar kunden om den kan tänkas betala 2-3kr mer som går till bonden. Andra höjer mjölkpriset till stöd för bönderna. Jag tycker att bönderna borde ligga på arla om en höjning, jag tro alla tycker att mjölkpriset skulle kunnas höjas med 2-3kr.
http://dagbladet.se/nyheter/sundsvall/1.5033887-vill-garna-stodja-lokala-mjolkbonder
#16 Vilket är riktigt bra gjort-
#16 skriver "Jag tycker att bönderna borde ligga på arla om en höjning"
Det gjorde mjölkbönderna på möterna som Arla höll mitten av denna månad. Arla hänvisade till världsmarknaden och mjölkprodukter som köps in till Sverige. I sista artikel du hänvisar till är det lite fel då bönderna får betalt för råmjölken och inte slutresultatet att det bara är mjölk vi köper som dom får betalt för. Men kort sagt så skulle en höjning av mjölken vara rätt riktning för att bönderna ska överleva.
Coop kontrar med att erbjuda 16 öre mer än vad arla betalar nu. Men jag tror många är tveksamma till coop med tanke på att dom slarvar med utbetalningar.
http://www.dagensps.se/artiklar/sn/2012/08/09/290189/index.xml
Och skulle nu marknaden vända som arla säger är frågan om coop håller det dom lovar med högre pris.
vi får väll börja köpa direkt från bönderna då. finns de nån mjölkbonde som har eget mejeri, frågan är ju om det är endå är lönsamt utan mellanhänder.
#19 Finns endel mjölkbönder som har sin egen mejeri främst för osttillverkning. Är främst mindre gårdar som satsar på småskalig djurbesättning. Jag vill inte göra reklam men krogen jag jobbar vid köper vi in just från en sådan.
Ja för hade de haft eget mejeri, så had ej aju lätt kunnat köpa från dom, även om jag kanske får åka en längre bit, Finns inte många mjölkbönder kvar i Dalsland.
Hittade denna artikel nyss. Frågan är om det kommer att höjas? :/
Jag betalar gärna mer för mjölken.
Tyvärr tror jag att dem höjer priserna för den laktosfria mycket med i så fall och den är dyr som den är :/
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag anser inte att det är så mycket att diskutera. Skall vi ha marknadsekonomi så är det utbud och efterfrågan som bestämmer priset.
#24 Jag förstår inte. Ska inte priset höjas eller är det okej om det höjs?
Marknaden avgör.
#26 Så det är lösningen tycker du på mjölkböndernas problem? Smart, det där med att diskutera eller hjälpa dom är ingen idé. Marknaden går inte att påverka enligt dig!
Björn.B; går vissa mjölkbönder i konkurs kommer utbudet att minska, efterfrågan ligger konstant, vilket leder till att priset stiger och de bönder som finns kvar får ut ett högre pris.
Vad är din lösning?
#28 Större efterfrågan ja, men dom bönder som blir kvar räcker inte. Är inte bara mjölk som råmjölken skall bli till utan ost, mjölkpulver och mycket mer. Det skulle leda till mejeribrist vilket vi skulle behöva innpotera mjölk. Affärena skulle få tomma hyllor.
Sen leder det till igenväxta åkrar vilket gör att många fåglar och insekter får det svårt, så det är en kedja.
Björn.B; jo, för den efterfrågan så räcker utbudet för det priset. Hade det varit på något annat sätt hade priset korrigerats på förhand.
Sedan ser jag inget direkt fel i att importera mjölken om detta är samhällsnyttigt mest lönsamt.
Jag vet inte riktigt vad du egentligen vill? Höja priset på mjölken till en nivå där utbudet eller möter efterfrågan? Detta kommer att leda till ett utbudsöverskott och återigen sänkt pris på mjölken, alternativt minskad försäljning och vissa bönder slås ut den vägen istället, baserat på hur prishöjningen skulle genomföras.
#30 Nej, du har ingen koll hör jag, Det uppstår redan nu brist på Ekologiska produkter lika så om det blir strul hos vissa mjölkbesättningar så tvingas man att leverera mycket mindre vilket leder till brist i butikerna. Skulle tex mjölken ta slut idag skulle det märkas omedelbart i butikshyllorna i morgon.
Det räcker med 2-3kr för att det skall gå runt för bönderna i butik får du få betala runt 10kr. Arla ägs av bönderna.
Arla ägs av svenska, tyska och danska bönder så vilken mjölk köper vi egentligen svenk, tysk eller dansk
Björn.B; läs grundläggande nationalekonomi så ser du snabbat att jag har helt rätt.
Priset på ekologisk mjölk har även höjts, just på grund utan att efterfrågan ökat.
#33 Jag tycker du skall göra som jag gör varje månad besökar gårdar, grosister och även Arla. Jag har kontakt med dom varje dag så jag vet nog vad jag talar om. Jag var för mindre en vecka sen på möte med Arla och fick mig en föreläsning om produktionen!
Stor skillnad att sitta med siffror som du gör än att befinna sig på tillverkningen och träffa lokala bönder!
Sitter och tänker på en sak. Läsk är inget nyttigt, men det dricks. Se bara på Hamburgerrestaurangerna. Alla köper läsk och nästan ingen köper mjölk. Om man lägger på en skatt på läsk med en 1-3 kronor och låter detta gå till bönderna istället för att höja mjölkpriset. Det kanske är en helt vansinnig idé, men en tanke
#35 Ingen dum idé.
Otroligt dum idé! Vill inte människan betala för mjölken skall vi ej tvingas. Priset stabiliseras på den nivå där producenterna är villiga att sälja och konsumenterna villiga att köpa en viss mängd. Varför skulle vi utöver detta ge bönderna mer pengar? Varför skall läskproducenterna betala bönderna? Jag förstår verkligen inte hur du tänker där…
Björn.B; det är ej samma sak som att förstå hur marknaden fungerar.
#37 Jag har varit kock i över 20 år, jag känner till hur det funkar bättre än vad du gör, du pratar om siffror men du glömmer människor bakom och du saknar erfarenhet.
#37 Samhället tvingar oss till så mycket annat när det gäller ekonomi så varför inte just detta också?
Om det finns så mycket mjölk i sverige, varför importeras det mejeriprodukter då? :)
#40 Pris bland annat, vi har ju talat om billigare pris förr på imp
Jo, alltid är det priset 
#40 Lågpris affärer köper in mjölk, ostar mm.
Men i dagens samhälle är det så. Vilket jag sagt och skrvit tusen ggr,. Det är inte lätt alla gången att var ensam familjeförsöjare, då måste man välja det billigare sättet att leva. Utan att behöva äta böner, morötter, linser till mat.
#44 Har man råd skall man välja Svenskt, jag nämnde tidigare i tråden om det! Upp till var och en hur man vill äta.
Björn.B; du talar om människor, jag talar om marknaden. Marknaden anpassar sig till nya situationer, oavsett vad en enskild individ anser om det. Det går inte att tro att samma efterfrågan kommer att ligga kvar med ett nytt pris. Mjölk är visserligen en relativt prisokänslig vara, men självklart kommer en viss skillnad i efterfrågan direkt att visa sig.
LeffeD; därför att vi i mångt och mycket eftersträvar marknadsekonomi. Varför skall vi minska t.ex. Coca-Colas försäljning och därmed deras reella vinst för att ge en annan summa till mjölkbönder? Något som saknar direkt koppling till varandra.
Jag är emot att uppehålla marknader endast genom bidrag, går inte Saab runt så får vi avveckla Saab och satsa på något annat. Samma sak gäller mjölkbönderna, vill vi inte ha den mängden mjölk för det priset får vi helt enkelt nyttja något substitut som vi är villiga att betala för. Även EU har ju nu börjat avveckla alla bidrag som tidigare getts ut till jordbruket.
#46 Kom in i verkligheten, alla handlare är överens om att 2-3kr är okej för att hjälpa bönderna även konsumenterna är villiga att betala om det går till bönderna.
Du kan inte gömma dig bakom ett skrivbord eller bakom siffror. Hur vore du gör ett studie besök hos ett mejeriföretag innan du börjar snacka om något du inte vet något om!
#46 Vad är det som säjer att Coca-Colas försälning skulle minska. Det tror jag inte den gör.
Marknad och människor. Det är ju människor som styr marknaden.
Björn.B; det spelar ingen roll vad handlarna är överens om, i fall inte kundernas efterfrågan följer detta. Hitta den undersökning som visar att samtliga konsumenter behåller samma efterfrågan med en prishöjning på 2-3 kr/liter. Räknar jag på kostnaden för mina föräldrar när båda mina bröder bor hemma skulle kostnaden öka med ca: 2500 kr per år. (2,5 liter/dag, 2,5 kr per liter) Alla hushåll kan ej bära den ökade kostnaden.
Jag har varit på mejeriföretag och är uppvuxen på landet, att jag därutöver råkar ha en utbildning och ekonomisk kunskap ser jag inte som något negativt.
#4 Kika in på länken i inlägg #22. :)
LeffeD; höjer du priset minskar försäljningen allt annat konstant. Grundläggande nationalekonomi. Så långt är samtliga ekonomer överens, finns ytterst få varor som är så opriskänsliga att en prishöjning ej påverkar efterfrågan.
#49 Du är väldigt duktig har jag märkt i väldigt många trådar att berätta hur mycket rätt du har och att du aldrig har fel. Ingen mening att diskutera med en som vägrar inse att den inte kan allt.
Efter som du har varit på ett Arla mejeri kan du här och nu berätta om Arlas senaste siffror ska bli intresant att höra det!
#50 ICA säljer två olika mjölkvaror. En som heter Arla och som är dyrare och en som heter ICA och som är billigare. Då kanske inte statistiken stämmer riktigt för kunderna kanske köper ICA-mjölken och inte Arla-mjölken istället och då har inte försäljningen minskat. Med statistik kan man få fram de resultat som passar bäst i sammanhanget.
De har två sorter i alla fall i Solna. Så de borde ju ha det överallt
Björn.B; jag kan inte allt. Däremot kan jag grundläggande ekonomi.
Vilka siffror vill du höra? Självfallet har inte jag alla siffror då jag ej arbetar på Arla. Däremot kan jag säga att omsättningen gått upp med 12 % från 2010 till 2011, nådde en försäljning på 55 miljarder danska kronor, en vinst på 1,3 miljarder danska kronor, en ökning med 3 % mellan 2010 och 2011.
Mjölkpriset borde gå efter kostnaderna på diesel och foder då det är dem viktigaste sakerna för mjölkbonden. Nu är ju foderpriset så högt så mjölkpriset kan defenitivt höjas med ett par kronor. Sjunker foderpriset och dieselpriset med ett par kronor, ja visst då kan ju mjölkpriset också sänkas. Det är så det borde vara istället för att det bara är mjölkpriset som sänks. Tycker jag iaf.
#55 Ett problem är nog att vi inte har egen framställning av olja
#54 Inse då att det finns människor här med stora kundskaper som du saknar. Det finns många här som sitter på mer kundskap än vad du tror. Mjölkprodukter köps inte bara av vanliga människor utan även av resturanger och företag. Minskar mjölken får det stora problem för oss inom resturang men även företag som tillverkar. Vi köper in mängder med mjölkprodukter i veckan som vi använder i matlagning mm. Kunderna vill inte ha utlänsk mjölkprodukter utan Svensk råvara.
#57 Jag ber tyvärr inte om dryga svar, det är mina egna funderingar bara. "överdrivet glad"
#58 Ber om ursäkt var riktat till 54#
Björn.B; jag förstår inte problemet, skall priset höjas bör det rimligen höjas proportionellt både för företag och för slutkonsument?
Skall bönderna få mer betalt utan att sänka t.ex. Arlas vinst så måste priserna i handeln upp, detta kommer att leda till en viss minskning i försäljningen.
#60 Det sa man förr med när priset gick upp från 6kr drygt och tidigare i tråden i en länk berättar en handlare att man har ökat mjölkförsäljningen så det håller inte det du påstår.
Björn.B; jag vet inte vad du pratar om nu? Att priset ökar nominellt är självskrivet, det är den reala ökningen som är intressant. Du får gärna källhänvisa till det du pratar om så kan jag vidare kommentera det.
#62 Läser du inte tråden? Varför deltar man om man inte läser och kollar länkarna? Kolla in länken på #22. Skulle uppskatta om du läser hela tråden det gör det enklare.
Jag har skummat tråden, men läser ej länkar som jag för tillfället ej finner intressanta.
Artikeln handlar om en subjektiv tolkning av en enskild avgränsad händelse och ett enskilt initiativ som jag i det närmaste jämställer med en välgörenhetstillställning, ej en funktionell marknad. När jag menar källa menar jag en riktig undersökning, helst med kvantitativ ansats, en enskild handlares subjektiva åsikt och egna välgörenhets initiativ.
#64 Så handlaren och 50.000 människor är inte en riktig källa?
Du har överhuvudtaget inte lagt fram någon som helst företagsfakta eller maknadssiffror eller frågat vad kunder tycker om en höjning av mjölkpriset. Utan det du säger är din åsikt och det är ingen fakta.
#56 Näe, snart ingen egen mjölk heller. :/
Men jag skrev ju att det borde gå efter världspriserna..
Björn.B; nej, en ovetenskaplig artikel i en lokatidning är ej en riktig källa och grund för en nationalekonomisk modell. Det skall genomföras en undersökning om det faktiska betalningsviljan, ej ett tillfälligt initiativ som jag ser som välgörenhet snarare än faktisk marknadsekonomi.
Enkel förklaring av utbud och efterfrågan.
#66 Ja då får vi dricka dansk mjölk.
Jag menar med inlägget du svarar på att Sverige kan påverka mjölkpriset och import av mjölk, men inte oljepriset. Det är alltså vi i Sverige som bestämmer vad vår mjölk ska kosta. Vill inte Arla ge mer pengar till bönderna får väl staten kompensera. Det borde man göra för tänk om det blir krig och vi inte har egen mat.
LeffeD; det är EU som ansvarar för och lagstiftar om subventioner på jordbruksområdet, detta gör att Sverige ej har den möjligheten. Inte heller får regler mot den fria konkurrensen på den inhemska marknaden införas så att subventionera endast svensk tillverkning av mjölk tror jag ej är ett möjligt alternativ.
Rapport om jordbruksstöd, Sverige och EU (samt länderna utanför unionen).
Vad jag förstått har Sverige avvecklat samtliga bidrag till jordbruket (utöver de som EU står bakom). Har jag missuppfattat detta?
#69 Ok. Förstår att jag röstade att Sverige inte skulle gå med i EU. Förstår mer och mer att jag hade rätt.
LeffeD; i den frågan håller jag med dig, dock främst av andra anledningar. Dock är det den verklighet som vi har att förhålla oss till i dagsläget.
Björn.B; här är en rapport från jordbruksverket som talar om att priselasticiteten för just mjölk har ökat betydligt på senare år, från att för 50 år sedan ha varit relativt prisokänslig så har det negativa sambandet mellan pris och efterfrågan nu under 2000 talet tydligt visat sig.
#71 Ja där har du helt rätt. Det gäller att göra det bästa av situationen. Sägas kan att det fanns många anledningar att jag röstade nej
Struntprat Moa jag tog upp detta med en av Stockholms största grosist i Årsta partihallar. Både krögare, handlare och konsumenter i stor Stockholm efterfrågar om man inte kan höja priset för att rädda mjölkbönderna, folk vill inte dricka mjölk från Tyskland eller Danmark dom vill ha Svensk mjölk.
Du fortsätter komma med dina siffror men du frågar inte vad mannen/kvinnan i affären vill ha. Ställ dig i Affären idag under 1 timme och fråga om den är villig att stödja mjölkbönderna med 2 kr mer i pris ska du få se att 90% stöder en höjning om det går till bonden.
Du må kunna siffror men du kan inget om vad konsumenterna, handlarna eller vad vi inom näringslivet vill ha.
#73 Samma här, alla våra bekanta som vi träffat på sistonde säger att de kan tänka sig att betala mer för mjölken för att rädda bönderna.
Björn.B, TheoA; hur tror ni att priselasticiteten mäts och räknas ut? För varje enhet som priset höjs minskar efterfrågan med den aktuella elasticiteten. Detta är vetenskapligt uträknat, framtaget av människor både med kunskap om branschen och kunniga nationalekonomer.
Eller jordbruksverket kanske enligt er inte har någon koll på jordbruk?
Det finns alltid vissa människor som är mindre känsliga, andra som är mer känsliga. Personligen köper jag alltid den ekologiska mjölken med lägst pris. Jag är ej villig att betala tre kronor med för mjölk, utan hade i sådana fall slutat köpa mjölk. Hade jag däremot druckit eller använt mycket mjölk hade troligen min personliga betalningsvilja varit större. Detta är dock irrelevant i diskussionen, utan det är samhällets sammanvägda betalningsvilja som är avgörande, ej den enskilda individens.
LeffeD; jag håller helt med dig där.
#75 Detta är vetenskapligt uträknat, framtaget av människor både med kunskap om branschen och kunniga nationalekonomer.
Hahahaha roligaste jag har läst på länge, tror du att man höjer eller sänker priserna på "vetenskapligt uträknat" Sitt du hemma med dina siffror medans vi som möter kunder och mjölkbönder dagligen som vet att kostnaden för foder och bränsle blir dyrare samtidigt som priset på råmjölken sänktes av Arla. Humor tack för dagens garv när du vill kan du ju besöka din lokala livsmedels affär och fråga dom om dom gör en vetenskapligt uträkning för att sätta priset. Dom lär garva mycket och fråga om du driver med dom!
Är upp till dig själv att sluta köpa mjölk ingen som har tvingat dig till det för min del får du göra vad du vill. Du har ingen koll på det verkliga livet det märks när du undviker faktan att stor del av Svenska folket vill rädda mjölkbönderna.
Jorbruksverket har ingen koll på vad som går åt en dag i en affär eller på en resturang.
Intressant läsning, och tycker de är sjukt att vi inte kan ta vara på våra egna varor.
Jag skulle lätt kunna betala 5-10kr extra för att bönderna ska ha råd å ha kvar sin gård och sitt jobb.
Hoppas fler kan slåss för bönderna, nu vet jag inte hur jag kan göra förutomå köpa svenska råvaror (vilket jag gör) .
Visst, jag har inte ''pengar'' och de e väldigt dyrt idag, men ja slösar hellre extra kronor för å behålla de svenska.
Jag vet vilket slit dem har det året om, så jag tycker dem förtjänar dem extra kr vi kan ge dem.
Gi in på min profil
För att se mina kullar.
För en barnfamilj så lever inom en viss ram kan det nog bli väl tufft att betala 5 till 10 kronor extra för varje liter. Då väljs det med all säkerhet en annan mjölk. Det som är att det blir hela tiden,, Att vi ska hjälpa, tror många hjälper i det man kan och har en möjlighet till ,men att få saker låta som det är fult att köpa vara från annan än svenskt är fel!
10 Kr mer i pris är lite väl mycket men 2-3 kr är en bra höjning om det går oavkortat till mjölkbonden. Krävs ju ingen större höjning för att det ska gå plus, minus 0 för bönderna och en hjöjning med 2-3 kr gör att dom kan gå med en liten vinst.
Visst är det en stor skilland mellan 2-3 till 5-10
Jag köper min mjölk direkt av en mjölkbonde för 4 kr litern. Sedan pastorisera jag den (värmer upp den i ungefär 70 grader i 15 sekunder, och kyls ner snabbt). Ibland stoppar jag även i den i frysen direkt i burkar som det funnits russin i. Jag slutade köpa mjölk i affären dels för att det är handlaren som tjänar mycket pangar, och för att kossemjölken, direkt från bonden är godare.