Lantdjur iFokus

Lantdjur

Etikettfjäderfä
Läst 3050 ggr
valorous.kid
0

EN höna??

hej jag undrar om man kan ha en höna? eller måste den ha en tupp och flera hönor omkring sig?? :S

jag har precis fått höra att man kan kläcka kycklingar ur vanliga köpta ägg och vill nu prova. men kan man liksom ha typ en eller två hönor i typ en hage om dom har ett hus också??

antagligen inte :c

valorous.kid
0

men om man vill ha hönor bara som sällskap(och ägg)hur gör man då??? :S och hur länge lever en höna?

Fridaaaa
0

Att ha bara en höna är inte snällt emot hönan: Dem vill ha sällskap.
Bor du i samhälle får man bara ha tupp om man har tillstånd.
Jag tycker personligen hönor mår bättre med tupp, i ala fall dem jag har haft :)

Hur menar du med fråga #1?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

valorous.kid
0

#2 okej :) ärsh strunta i #1 men hur länge lever en höna?

Fridaaaa
0

#3 Lite olika på ras osv :)
Men mina föräldrar hade hönor som blev 10-12 år gamla:)

valorous.kid
0

#4 okej :) kan man typ görs en enkel äggkläckare? :S

Fridaaaa
0

#5 Beror på, det gäller att få rätt temperatur, och rätt fuktighet :)

valorous.kid
1

#6 okej :P

kan man typ kläcka kycklingar för att sen sälja eller är det dåligt på något sätt?? :S för jag vill gärna kläcka fram kycklingar men har ingen möjlighet att behålla dom :c

Fridaaaa
2

#7 Vi kommer sälja dem som blir tuppar, går inte att spara på allt, omöjligt :)
Men att enbart kläcka för att sälja, vad är meningen? Alltså om man inte är intresserad av att ha Höns själv :)

dermot
0

Jag tycker inte att man kläcker fram bara för att sälja.. Är absolut ingen mening med det förutom att de är söta, men det är ingen förklaring.

Vi kläcker fram för att spara de avkommor vi anser  passar i vår avel. Resten säljer vi, händer ju såklart att vi säljer dagsgamla kycklingar som vi inte kollat om det är bra avelsmaterial (går liksom inte se i den åldern), men samtidigt kan man ju, som Frida säger, inte spara på allt oavsett hur bra de skulle funkat här.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

[Vargöga]
1

TS tänkte försöka kläcka ägg på köpeägg från affären efter att ha läst i dagstidningarna att man kunde. Så denne är nog bara ute efter snabba cash.

valorous.kid
0

nej ni har rätt U U ingen ide :P

Ove-D
0

Jag har haft EN höna ett tag efter att de andra succesivt minskat troligen pga mink. Jag valde att "omplacera" hönan då hon blev "knäpp" av att vara själv så det är verkligen INTE något jag rekommenderar. Hon gick och åt kattmat, gick till hästarna och åt med dem och gick efter mig som en hund. Hon kände sig helt klart sällskapssjuk så som sagt så rekommenderar jag INTE att ha EN höna!!!

Ove-D
0

Delvis har varje kommun sina egna regler och vissa kommuner kräver tillstånd. Om man har dem i bur måste det finnas sittpinne, sandbad och rede (liggplats).

EU har vissa regler…

Klicka på länkarna om för att få mer info om regler… Sedan finns det ju gulliga artiklar om folk som har hönor i sin trädgård, men det är inte alltid tillåtet att ha tupp…