Dräktiga tackor och bagge
Hej.
Har två tackor, som jag börjar misstänka är dräktiga, men nu har baggen börjat visa en av dem väldigt mycket intresse i de bakre regionerna. Har ni upplevt att baggen visat en tacka ett sånt intresse?? Kan lammning vara på g??
Han brukar stångas med henne men nu har hon slutat och verkar loj - frågan är om man ska sära på dem eller avvakta och se vad som händer. Är ju inte 100% säker att hon är dräktig.
Nån som varit med om att det börjar bli små juver utan att de är dräktiga?? Det här är första gången de ska ha Lamm.
Tack för svar. MVH Briz
Inser att hon troligen är brunstig. Men då är frågan - båda har början till juver - trots att de inte är tjocka. Så nu blir det vill till att vänta och se om finullstackan är dräktig eller inte.
Vet du när de är betäckta? En del baggar kan visa extra intresse när tackan är högdräktig, allra sista tiden före lamning.
Vi brukar alltid ta bort baggen sista tiden för att inte riskera att lammen blir ihjälstångade, även om baggen är snäll så vet man ju inte.

Vår bagge blev jättebråkig på tackorna i slutet av dräktigheten. Rena våldtäcksförsöken. Då hade förra ägaren endå kunnat ha dem tillsammans året om. Men nu bor han själv (med en bock) tills i höst så tackorna får lugn och ro.
Halloj "Furudal"! Tycker att jag känner igen en liten grå på din avatar…
Hejsan MaMaMade.
Så du känner igen en lite grå??? Å du heter du egentligen??? ;-)
Ha ha ha ha!!
NU vet jag vem du är!!!!! Västerbotten!!! :-)
Inte undra på att du kände igen Arvid.
Tackar för senast!