Att skaffa hönor(osv)?
Första gången jag skriver ett inlägg på den här sajten, tycker redan att den är great!
Ja, jag och min mamma har länge velat skaffa hönor, för äggens skull och så verkar det så mysigt att ha några Höns i trädgården. Just nu är det förmodligen omöjligt, men om ett år eller så ska vi flytta till mina morföräldrars hus.
Där skulle vi mycket väl kunna ha några hönor, vi skulle i så fall försöka få tag på en lekstuga att bygga om till Hönshus och så skulle de få gå och sprätta i övre delen av trädården(med staket runt om såklart).
Men varken jag eller mamma har någon erfarenhet av Höns, så ni som vet får mer än gärna svara på dessa frågor;
*Vad äter de?
*Hur gammla blir de?
*Vilken ras skulle vara bäst(?), vi vill ha hönor som är lätta att hantera, som värper någorlunda bra, och som är lugna(vet nämligen inte om vi kan ha tupp, tyvärr)…?
* Hur är det med tupp, behöver hönorna honom för att känna sig trygga?(som jag sa ovan vet jag inte om vi får ha tupp, eftersom det är ett villaområde, även om vi känner de närmaste grannarna).
*Sandbad och så, är det något man ska ha?
*Hur många tycker ni skulle vara bra(?), vi vill ju inte ha så många, men ca. fyra stycken(blir säkert fler, allt eftersom men till en början)?
*Är det något annat man bör ha i åtanke när man skaffar Höns? :D
Nu är det säkert något jag har glömt att fråga, men det kommer väl… ;)
1. Våra får värp opti eller värp kombi (Svenska foders har vi) plus snäckskal och matrester.
Sedan pickar dem ju det dem hittar i hagen med :)
2. Höns kan bli riktigt gamla :) När mina föräldrar hade Höns hade dem Höns som var runt 10 år gamla. Dock brukar rasen Lohman i regel inte leva lika länge (finns ju såklart undantag) pga att dem är främst avlade för att lägga många ägg
3. Jag gillar ju medelstora/stora Höns. Vi har bara blandras just nu, och dem är lätthanterade och lugna :)
Men läs på mycket om de olika raserna, finns bra böcker på bibblan och även bra artiklar på nätet. Så ser du vilka som passar just er :)
4. Våra Höns vi hade innan (tyvärr tog räven dem) mådde inte bra när den förra tuppen försvann. Vågade sig knappt fram, ville inte äta lika bra osv men när dem fick tupp igen blev det enorm skillnad. Så kan man och får ha tupp, anser jag att man ska ha det :)
5. Ja sandbad ska finnas eller annat dem kan rulla sig i.Dem behöver det för fjäderdräkten och för att hålla parasiter osv borta.
6. 4-5 st är lagom i början
7. Ta reda på först om ni behöver ha tillstånd för att skaffa Höns (krävs i tätbebyggt t.ex), sedan allting om vad som ska finnas i ett Hönshus, mått, reden, sittpinnar och mycket annat :)
Sedan veta vart man ska göra av med allt gödsel :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tack!
10 år gamla(!), det var ju hiskeligt gammalt ;D
Jo, jag får allt låna några böcker på biblan dårå… :)
Förhoppningsvis får vi ha tupp, men om vi inte får det, är det nåon ras som är lugnare, även med tupp alltså? :/ Blir ju inge roligt om de stackars hönsen ska gå runt och vara oroliga dagarna i ända. :(
Jo, tror inte att det ska vara några problem med tillstånd för Höns, men tupp är jag inte lika säker tyvärr.
Och, nu finns det ju inte på kartan än, men bör man(om vi vill ha kyklingar) köpa in en äggkläckare? :) Eller finns det alternativ?
Min pappa hade hönor när han var liten och säger att; "Det behövs minsann ingen äggkläckare om man ska kläcka kycklingar… Det räcker ju med en glödlampa!"
Stämmer det?
Jag kommer ju såklart lyssna på er här, som kan hur man gör nu och inte hur man gjorde när min pappa var ung… ;) Men är det så att det räcker med glödlampa och i så fall, hur(?), har läst om hög luft-fuktighet, att man ska vända en gång i timmen. Osv?
Och, om man nu skulle lyckas kläcka fram kycklingar, hur kommer de bete sig utan ledning och uppfostran av höna eller så?
Nu blev det många frågor osv, men jag hoppas att ni vill svara :P
#2 Har du ruvande hönor, behöver du ju inte det :) Vi kläckte fram 6 kycklingar iår under höna ;) Men om man vill kan man ju ha kläcker istället :)
Bara glödlampa räcker inte, måste vara under höna eller kläcker ;)
Jag har inte märkt skillnad mellan kläcker-kläckta kycklingar och dem under höna :)
Tänkte väl det, pappa har sina ideer om vissa saker! ;)
Tänkte mer om man skaffar befruktade ägg, kläcker dem i kläckare, och sedan får de sällskap av andra maskin-kläckta kycklingar +människor. Hur skulle de bli då? Jag menar skulle de bli lite knasiga då(?), som många andra djur som uppfostras av människor? :)
Eller skulle de bli som vilka andra kycklingar som helst(uppfostrade av hönor och "sällskapade" av människor)? ;)
#4 Det ska ju vara 37-38 grader, plus en viss fuktighet :)
Våra kycklingar pysslas av oss inte mammorna, (ville inte chansa att råttor tog sig in och tog dem), och dem blir som vilka andra Höns som helst :)
Det är en myt att djur blir "knasiga" av att uppfostras av människor ;)
#5 Jo, jag läste det någonstans här på forumet… :)
Så bra, att de kan uppfostras av människor alltså.
Grannens katt tog deifrån mamman tidigare än normalt och flaskmatade(mamman blev elak mot ungen), hon är rätt knäpp, kommer vinglande in hos oss ibland och säger hej. Våran vuxna kisse blir livrädd för henne och gömmer sig och fräser ^^
Glödlampa funkar, har kläckt så flera gånger. Både hönskycklingar och Ällingar.
Det spelar ingen roll VAD det är som ger värme, huvudsaken är att tempen ligger stabilt på ungefär 37.7.
Luftfuktigheten styr man med hjälp av vattenskålar och sen mäter man med en hygrometer.
Bäst mår säkert kycklingarna av att ha en mamma men har man inte ruvsugna hönor är maskin ett alternativ. Eller kartong och 60 w lampa 
LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus
#7 Jag har hört att det är en myt? Kan den verkligen komma upp i 37-38 grader och hålla dem temperaturen?
#7 Prova ;) En kartong, lampan över mitten å sen täck med kartongbitar/aluminiumfolie så får du se. Det sticker lätt upp emot 45 grader, inga probs, om man inte har ägg i DÅ såklart :P
Man får inte ha FÖR tätt heller, luften måste kunna cirkulera. Allra bäst är att ha fläkt i men man tager vad man haver *haha*
Nåt annat jag sett men inte testat själv är att kläcka i ugnen, lampan är trasig i våran annars hade jag provat *s*
Luckan på glänt och bara lampan på, det ska ge runt 38 grader i de flesta ugnar.
LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus
#7 Haha, så bra…!
#9 Får testa någon gång X) Men det låter ju för roligt, kycklingar i ugnen, eller under en glödlampa.
Ett annat tips, köp en billig bänkspis, med ugn och kläck i den. Sätt en skål med vatten längst ner och sätt ugnen på det lägsta det går, det brukar nästan alltid bli 37 C. (även fast det står 50c) :P
Såg en idag ugn i reklamblad från rusta för 500 kr. Funderar på att köpa en och kläcka fram Ankor. :)
#12 Låter ju jättebra! :D Det ska jag testa när jag har tid, plats och kunskap nog. :) Tack för tipsen allihopa! Såklart är fler tips välkomna, om det mesta gällande hönor.
Vore så mysigt att skaffa hönor, nu på en gång, men vi har alldeles för liten trädgård, och inte någon plats för Hönshus, dessutom kan jag ju ingenting om Höns än :( Aja, blir till att vänta tills det fungerar… ;)