Sommarhager!
NU är den klar, sommarhagen som tjockfisen skall få gå i denna sommarn! Hon som äger Cassie skall ha sin sötnos på bete hos hennes sambos morfar, och vi blev då bjuden att följa med som sällskap.
Dom har redan fått på plats stolpar och en tråd, men nu hade vi upp den andra tråden och flytte upp den översta tråden. Nu är det 2 grindar och 2 trådar, vi har delat av hagen så dom får en liten del när dom får komma upp och sen skall dom få tillgång till den stora delen efter nån vecka.
Det finns självfyllande vatten som rinner jamt hela tiden i badkaret så man behöver bara tvätta ur regelbunden om det blir skitigt!
Det är tyvärr inga träd i hagen då det är en liten jorde-fläck vi har fått, men vi har fått en liten bit av nersidan på en trädgård som är omkrantsat av träd så dom kan söka ly för solen där om dom vill så :)
Vi har även fått en sommarsadelkammare och en uppbindingsplats med faktisk, till när hovslagare och naprapat kommer, och nu blir det kalasfillibabba! vi har pratat om att dom skall få bada en sista gång på fredag, sen rider vi upp dom på lördag förmiddag hade jag tänkt! :) Blir totalkalas.
I morgon och fredag skall vi då alltså tömma sadelkammare och foderkammare för sådan som behövs, efter dom fått sin kvällsmumma på fredag kör vi foderkaren upp så det finns där uppe redan och lämnar typ en handfull borster, sadel och träns så dom klarar sig till lördagen, det är det sista vi tar hem lördag efter vi har ridit upp dom.
Dags att ladda kameran så vi kan fota tokiga hästar som fläger runt i yr glädje!
Hur är det med sommarhager för era djur? :)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Vi ska bygga en ny till kycklingarna eftersom den gamla är sönder tack vare räv/mården :/
Kaninerna har sina, men ska försöka fixa någon till. Marsvinen har med sina:)
Styvsvärfar har släppt ut alla sina kor, för ca 3-4 veckor sedan, och dem håller på för fullt med fåren också:D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Vi har naturbeten till våra ungdjur. D.v.s gammaldags, utan gödning och sprutning. I hagarna finns bland annat orchidéer, kattfötter och andra gamla ängsblommor. Det är ganska stora hagar, ca. 4 hektar och det går ungefär 30 djur i varje. Vattnet kommer från en källa en bit uppe i skogen.
Sen då har vi också en hage runtom fruktträden i trädgården, en i enbacken, och en i hönshusbacken, där kalvarna brukar gå.
Mjölkkorna byter ju hage hela tiden så det är olika, både naturbeten och gärdena.
Hönsen har sommarstugor, som de bor i juni - första frosten. De brukar gå fritt i trädgården, med skydd av stora parkträd.
Kaninen springer fritt och bor med hönsen. :S
Sommarmage in progress!
vilken fin bild, Frida :D