Lantdjur iFokus

Lantdjur

Etikett: fjäderfä
Läst 3676 ggr
Fridaaaa
0

När ska allt elände sluta?

När ska allt elände sluta?!
Kommer ut för att mata hönsen. Ser en massa fjädrar i hela utehagen.
Där ligger den stora svarta hönan död. Går in i hönshuset, ligger 1 död höna och resten puts väck:( Hittade den vita hönan död i hagen också sen.
Till & med de holländska vithättorna hade dem tagit, som var i en kaninbur så länge i hönshuset :( Eländesdag!

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Jimmy.L]
0

Fy vad tråkigt, vad kan det vara för djur som lyckas ställa till såhär.

Fridaaaa
0

#1 Räv tror vi. Eller mård men mest troligt räv :/

[Jimmy.L]
0

Har ni hittat var den troligen har tagit sig in. Hoppas den inte kommer tillbaka och tar fler Höns för er.

Var är Åsa-Nisse när man mest behöver han Oskyldig.

Fridaaaa
0

#3 Japp. Den/dem hade lyckats ta sönder taket till hagen, och tagit sig in den vägen :/

Finns inga fler Höns att hämta:(

MaMaMade
0

Åh fy…räven ska ju iofs också leva men det är så sportsligt att jaga i häng! Nu köper jag nät o sätter över hägnet här…bärnät känns helt plötsligt så futtigt! Gråter

*Kram*! Kyss

Fridaaaa
0

#5 Var bärnätsliknande vi hade i hagen :( Så rekommenderar inte det längre:(

*kram tillbaka*

[TheoA]
0

Vi har gunnebo stängsel runt vår hönsgård. I sommar skall vi gräva ner nät runtom också. DÅ kommer den vara helt rävsäker :)

MaMaMade
0

Samma här då det ursprungligen är en hundgård. Sista vovven trodde dock att han var grävling så jag måste kolla att jag inte missat ngt hål, en extra gång. Min innevovve brukade hjälpa till att frita honom dessutom… Skrattande Hoppas få hem hönsnät idag, då ska jag göra tak i veckan. Sommartid går innevovven ute mkt o hon är lös så då vågar sig räven inte hit, bara sent på natten som det kan bli aktuellt med besök, tror att vi klarar oss med det vi har då.

Fridaaaa
0

#7 Låter ju toppenbra:)

#8 Det var på natten som räven/mården var framme här:/ Så lås in hönsen då är en rekommendation. Vi brukar annars göra det men hänt att vi glömt det då och då.

kitte
0

Usch vad tråkigt! Gråter Vi har råkat ut för samma elände. En granne som är viltvårdare sa att en räv fångar ett byte och springer iväg med det, men en mård och mink dödar allt, och mycket riktigt två dagar senare såg vi minken.

[Doglovers]
0

Grannen blev av med alla sina Höns genom ett mård besök. Det såg ut som rena slaktplatsen. Så nu vågar dom inte skaffa nya innan dom får tag på mården. Den har på något vis tagit sej in i hönshuset genom vinden på huset för allt nät var helt. Dom har även starkt nättak pga örnar och andra rovfåglar.

Räven jagar väldigt intensivt nu eftersom dom har ungar som vill ha mat.

MaMaMade
0

*Hjälp*…ngt har sett en mårdhund i grannbyn! Rynkar på näsan

[Doglovers]
0

#12 Är det inte jakt på dom året runt…? För att stoppa spridningen av dom.

Elshira
0

Även en bekant till mig blev av med massor av Höns för en minkjävel… Usch… Och till dom rackarna räckter inte ens gunnebo >.<

Hakuna matata!

Fridaaaa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#11 Såg ut som ett slagfält här med, kanske mården då?
Sak samma, dem är borta ändå:(
Grymma är dem, både räv och mården:(

#13 Nej det är det inte. Pratat med en jägare nämligen.

Glad att jag har kycklingarna kvar <3

[Doglovers]
3

#15 Jag googlade lite och hittade info om "mårdhunden" inte mården, och det är jakt på den året om här i sverige. Kan tyvärr inte länka då det är något strul med min dator. Mårdhunden håller till uppe i norra sverige. Än så längeFlört

kitte
0

#15 Vad gulliga dom är! Glad Hoppas bara att inget odjur kommer och tar död på dom.

MaMaMade
0

I år får vi nog hålla ett extra öga på våra små då det rör sig ovanligt många rovdjur ute i skogarna pga den stora tillgången på råttor o möss i fjol. Jag ser räv ovanligt ofta o rovfåglar flera ggr/dagen. Igårkväll hade vi en ormvråk som satt på en stängselpinne bakom växthuset i 1 h, spanandes på råtthålen i diket.

Fridaaaa
0

#16 beror nog på vart i landet man bor. Här nere finns det ett fåtal mårdhundar (folk har sett vissa) så kanske därför det ej e jakt på dem här nere?

[TheoA]
0

Japp det är jakt på mårdhund året runt, den vill man inte ha här, för att den kommer att konkurera ut rävar och grävlingar. Samma med vildsvin.