Lantdjur iFokus

Lantdjur

Etikett: fjäderfä
Läst 3935 ggr
LisenN
0

Nykläckta kycklingar och ällingar ihop de andra?

Låter ni era pluttisar gå ihop med resten av flocken direkt eller låter ni dem växa på sig lite först?

Kommer smått här nästa helg så jag funderar på hur jag ska göra..

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

Fridaaaa
0

Fick hem en höna med kycklingar, gick jättebra att ha dem i flocken, det var dem vana vid. Dock för jag ta in kycklingarna då något djur hade tagit sig in :(

Väntar med kycklingar, så ska ta in dem när dem är 2-3 dagar gamla. Inte möjlighet att ha hönan med kycklingar på annat ställe

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

LisenN
0

Mm, jag antar att de flesta gör så, har dem ihop från start. Bara det att jag är så fjantig och mammig med de små Flört

Förut har jag haft mindre flockar och små kullar så jag har inte haft någon anledning att oroa mig. Nu ligger hönan på mååååånga ägg och som det verkade när jag lös äggen igår blir det många småttingar. Kanske blir svårt för henne att vakta alla små pluttar..

Trist med rovdjur som tar sig in! Förlorade du många höns/kycklingar?

Fridaaaa
0

#2 Har med en höna som lgger på 12 ägg, 11 av dem ser befruktade ut:P
Sedan en äldre höna hjälper till att ruva ibland haha

LisenN
0

#3 12 är väl inget? Flört Den här damen har omkring 30 som hon på nåt vänster lyckas täcka Skrattande

Charmigt när de hjälps åt, min fick hjälp av en annan höna första 10 dagarna men sen ville hon inte mer. Kan ha vart att hon bara smygvärpte i redet, ibland är de bra fräcka haha.

Fridaaaa
0

#4 Oj haha jag tyckte 12 var lagom, tagit borta andra som kommit (märkt dem andra) :)
Ja jag hade en annan höna som värpte 10-12 dagar men gav upp så la dem till denna hönan :)

[TheoA]
0

Helst så skall dem gå bredvid så att dem ser varandra. Sen så kan man släppa ihop dem.

Gronstedt
0

Om du har täckt hönsgård så låt mammahönan bestämma när de ska gå ut och vem de ska träffa. Men är det inte tak på hönsgården är småungarna väldigt utsatta för kråkor och liknande.

LisenN
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

De får vara inne till att börja med, vågar inte ta några risker Flört

Det kom just 2 små dunbollar och fler är på väg. Spännande när hon legat på så många ägg!

LisenN
0

Men nu fick jag se hennes kam och det ringer svaga klockor, minns att jag läste om vit kam nyligen men vad kan det ha stått? Obestämd

Fridaaaa
0

#8 Naw! :) Fick en kyckling med inatt, tog en den för säkerhets skull!

MaMaMade
0

*HJÄLP*! Gården är inte täckt…o har inte möjlighet att skaffa mer hönsnät innan kycklingarna kommer. Tror ni att jag kan dra över blått bärnät tillsvidare?

Gronstedt
0

#11: Det borde räcka utmärkt med sådant nät Glad. Att täcka med hönsnät är ett eländes slit, så låt du bärnätet bli permanent. Eller i alla fall till hösten när det ändå måste tas ned för att det ligger några ton löv på det Flört.

Fridaaaa
0

#11 sånt nät har vi över ute gården :)