Hård mage på höns? HJÄLP!!!
Hej min kyckling som nu är ca 4 månader har blivit sjuk!
Vi vet inte könet änu. Men h*n är helt fyld och genom hård på magen!
Det är inte bara kvävan utan hela magen! När h*n går så ser det lixom uta att det gör lite ont men h*n äter och pickar med de andra.
Nu tog jag in min lilla bäbis till rummet, där hänger h*n bara med huvudet och i Höns gården satt h*n under redena och såv och inte på pinnarna med sinna kompisar!
Om det är till hjälp så är h*n av rasen: 25 % brama 25% silkes höna och 50% bovan eller 25 % brama 25% silkes höna och 25% bovan och 25% austalorp.
Snälla hjälp!!
Kan man massera?
Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens 🙂
Hur ser avföringen ut? Kan h*n ha ätit för mycket sand?
LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus
#1 avföringen är väldig hård och små ''korvar''
Men sanden vet jag inte.
Men nu så är h*n i mitt rum och har fri till gång til matl (allfoder) sten och vatten!
Vi ska skölja analen på h*n nu läste att man kunde göra det.
H*n var förskyld när en var runt 2-3 månder och vart inte riktigt 100%, vi hade henne/honom me sinna syskon i sadelkanaren med värme då!
Kan det ha med att h*n var sjuk när h*n var mindre?
Jo nu ligger h*n i min säng och sover!
Sten? Jag har varit med om att en hel kull kycklingar vräkte i sig för mycket sand, därav den tanken.
De mådde riktigt kasst och bajsade packad sand.
Det du kan göra är att ge parafinolja, det smörjer tarmen.
LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus
Ja eller grus, det hjäper mat smältningen!
Men när vi tog serilt vatten i analen så vart h*n orolig och flaxa med vingarn, efter det så kunde h*n inte stå upp bara ramlade i hopp och äfter et la sig och somnade in!
Vi tror nu att h*n har haft hjärt-fel, och klara inte av strässen! För mor sa om en människa eller en hund har det så blir de lätt hostiga (som h*n var för några månader sedan) och att de inte får ur sig ''sakerna''.
H*n har varit utanför/mindre pigg hela livet och vi trode att det var för h*n var 25% silkes höna (det sägs att de är lågt i rang), men när jag tänker till baka så var h*n rätt hård om magen när h*n var förskyld med, som då inte var en förskyldning efter som ingen annan vart smittad!