Vargjakt igen,,,,
Nu är det igång igen. Jakt på varg! Det här bara bevisar återigen vargarna behöver dom som kan föra deras talan och skydda dom, för fortsätter det här olagliga betendet så har vi inga vargar kvar i landet.
Jägare anhållna efter helikopterjakt
Läs vidare på länken
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Jag avskyr tjuvjägare. För mig är de inte mycket bättre än mördare. Tyvärr tycker inte lagen detsamma. Långt ifrån. Det blir inte mycket till straff om de blir fällda.
Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld
Lite svaga böter om det blir något. Trista tilltag detta med tjuvjakt. Men det är oftas varjen som för ta detta med tjuvjakt.
Vet ni om att det kostar 50,000 svenska kronor att döda en människa? Det kostar 100,000 att döda en varg. Det är på förslag att tiken som flyttats 3 gånger kommer kosta 1,5 miljon kronor att döda.
medde och GittanL; jaktbrott är ett artbrott vilket gör att det sällan resulterar i "lite böter" utan även vid låga straffvärden så anses det presumera för fängelsestraff. Sedan kan man absolut anses att straffen bör ökas ytterligare, men i jämförelse med andra brott som t.ex. stöld och misshandel (brott som ofta har liknande straffvärden) så resulterar de senare oftare böter och/eller villkorlig dom som påföljd…
Jag hoppas verkligen på en fällande dom med höga straff som kan verka avskräckande för andra som får lika idiotiska idéer!
#3 Det i mina ögon ska tjuvjägare låsas in bums! Människor och om att döda en tänker jag inte ens ta upp till samtal med dig.
#4 Flera som dödat varg på ett olagligt sätt har inte fått några större staff, inget som är vidare kännbart.
medde; baserat på de straffvärden som utmäts som resulterar en väldigt hög andel jaktbrott i frihetsberövande påföljd i jämförelse med andra brott med samma straffvärde.
Sedan vad du anser vara kännbart är en subjektiv tolkning som jag inte riktigt vet vad du avser med. Objektivt sett i jämförelse med brott med motsvarande straffskala så straffas jaktbrott hårt, om det är tillräckligt hårt är en subjektiv bedömning…
Jag anser att staff att ta ihjäl i varg (på olaglig väg)här i landet kostar helt enklet för lite.
Det är inte bara jaktbrott som är på rea här. Det gäller många olika typer av brott.
#4 Jag skriver att jag tycker tjuvjägare inte är mycket bättre än mördare. Alltså om de dödar djuret. Vad jag vet så ger mord mellan 10 år och livstid.
Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld
GittanL; nej, det får du absolut tycka, och jag håller till stor del med dig… (Mördare kanske dock är en nivå över jaktbrott även i min värld, men absolut anser jag att straffen skulle kunna skräpas.)
Dock vill jag vidhålla att baserat på straffskalan och de möjliga påföljdsvariationerna därinom så straffas jaktbrott såsom andra artbrott högt… (Detta då dessa räknas som brott mot staten och även brukar inkludera ett skadeståndsansvar riktat mot staten, med andra ord utöver den egentliga påföljden.)