Mina får
Jag har 3 gestrikefår, Ture och hans fruar Lisa och Vilja. Lisa är högdräktig och lammar ytroligen i mitten/slutet av februare. Vilja är ung än, så hon väntar nog till sommaren med att lamma.
Vi skaffade våra för att de ska hjälpa till att hålla markerna öppna, samt för att har man en lantgård måste man ju ha djur på den!
Rasen valde vi för att vi vill hjälpa till att rädda en gammal ras. Djuren är genbanksanslutna och vis ka skaffa egen genbank. De gamla allmogeraserna är tåliga, men producerar inte lika mycket som nyare och mer förädlade djur.
Det finns en hel del allmogeraser att välja mellan. Vi är ju båda från Gästrikland även om vi bor npgom km in i Hälsingland. Vi läste på om de olika, hälsade på en tjej med gestrikefår, och sen byggde vi hage!
Någon annan här med får?
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Vad söt. Är det Vilja? Skulle vilja borra in händerna i den mjuka ullen. Den ser betydligt mjukare ut än andras.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!
Oerhört fin bild ! Hurdana är de att handskas med ? Blir
de riktigt tama ?

Vilja på fotot ovan är fortfarande lite blyg. Vi härjade lite med dem i höstas när de flyttade hit. De fick inte sova ute då vi inte var säkra på stängslet och har björn och lo runt knuten. Allt fångande i hagen på kvällarna hjälpte inte mot blyghet kan jag lova. Då fick hon ändå gå lös och de andra med grimskaft i halsbanden. Måste börja öva Vilja på halsband och koppel oxå, innan det är försent.
Nu när de står i box går det bättre. Fast helst ska man sitta ner, för då kan man inte fångas, utan bara muta med godis.
Stora Lisa har rediga horn, och de går lätt att använda som handtag om hon inte är med på noterna. Baggen däremot är hur kramig och kelsjuk som helst.
Vi ska snart prova oss på första klippningen inför lammningen, samt verka klövarna. Blir manuella saxar, och sen ska vi försöka oss på att tvätta och sälja lite Ull till hanterkande vänner.
MVH Elin
Jätteintressant att få höra men låter otäckt med björn och
lo runt knuten.
Berätta gärna mera hur det går i fortsättningen, tycker att
det är jättekul att få höra hur det går för er !
Vilka fina får, verkligen toppen fina. Härligt att höra baggen din är en riktig kramis.
Hoppas det kommer in lite folk med får på sajten.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

#4 Vi trivsmed alla odjur i skogen. Stör mig faktiskt mer på älg och rådjur, då de är nära blir det svårare att ha hundarna lösa!
Räven som bajsar och markerar revir runt tomtgränsen skrattar vi mest åt, då hanhundarna måste markera över hela tiden. Fast när hundvalpar får mask av räven är det mindre skoj…
Björnen håller sig undan oss när vi är ute, men passar på att hålla si i omgivningarna när vi sover. Närmsta björnbajsen vi hittat var bara några hundra meter bort, h*n såg huset genom buskarna.
Då och då knallar en varg förbi, inget etablerat revir än. Vi har rovdjursstängsel med 5 trådar och rejäl el, blir et 6:e tråd närmast skogen. Nya hagen som ska byggas till sommaren, ca en heltar skogshage, får vi ta hit hjälp och bygga. Då gäller det att stoplen sitter och att trådarna blir bra spända. Den haden ska nämligen fåren få vara i dygnet runt bara våren är här på allvar.
MVH Elin

#5 Ture växte upp i Furuviksparken, så han har blivit mutad och klappad hela sommaren innan han kom hit.
Meningen med allmogefåren är att så många djur som möjligt ska gå i avel. Man rekommenderas därför att använda en bagge i avel en säsong, sen slakta. Ture har ju bara 2 tackor, men kommer bara att gå i avel en säsong i alal fall. Annars kommer han ju att para sina döttrar, vilket är mindre bra.
Jag har dock insett att vi inte kommer att slakta Ture, det går ju inte! Han kommer istället att kastreras i sommar. Sen får han spendera sina resterande år som sällskapsfår och barnvakt till bagglammen som skiljs från mammorna.
MVH Elin

Har haft Roslagsfår:) Jättefina är dina! #7 Vi kunde inte heller slakta nån tillslut, vi hade genbank och sen sålde vi dem vi inte behöll.

#8 Vi kommer att slakta sen, är tanken! Ture är bara för rar…
De bagglamm vi inte får sålda kommer att gå till slakt. Eftersom Krister ändå äter kött, är tanken att han ska få äta kött som mått bra istället för att stöjda köttindustrin.
De baggar vi köper in till avel kommer vi att slakta oxå, om ingen vill köpa dem till blandrasavel eller som sällskap då. Ingen bagge ska nämligen få mer än 10 avkommor som går till vidare avel, säger genbankstanen.
MVH Elin

På fotot ovan är det Vilja , Lisa och Ture, Ture har dåliga horn, det ena måste vi nog snart såga av en bit, då det växer lite knasigt. Man ska inteb ta hänsyn till hornkvalitet i avel, i detta tidiga skede. Rasen kan vara behornad eller kullig, och detta ska bevaras.
MVH Elin
På vilket sätt är hornkvaliteten inblandad i aveln ?

#9 Ja det tänkte vi också först, men så blev det inte;) Nej jag tycker iaf det är mycket bättre med egenpruducerat kött jag med.
#11 T.ex om hornen växer för mycket innåt måste man ju såga dem sen, och horntrånghet som det heter är ärftligt. Fast det måste inte bli så att avkomman blir horntrång bara för att ena föräldern är det.
Tack för svaret om hornen. Det är som med alla djur,
mycket att lära innan man har dom på gården.
Men ni verkar klara av det hela galant ! !
Gute fåren verkar ha en hel del problem med hornen somväxer inåt

#14 Mm ja det förekommer rätt många fall av horntrånghet bland gutefåren har jag märkt. Men sålänge man försöker avla på dem som inte har det så ska det säkert försvinna mer och mer.
En vän till mighar haft Gutefår. Men då dom köpte baggen så var det en garanti för just detta. Hornen kollades vid en viss ålder och var det så att det inte var ok. Så skulle bagen bort och det gavs en ny som ersättning. Mycket seriös uppfödare
Måste få fråga, om hornen inte var o.k. så skulle baggen bort.
Blev den avlivad ???
#17 Ja han blev avlivad. Hornen växer rakt in i skallen, och då är det ju inte bra. Sedan ska det inte avla vidare på en hane som har detta problem.

Gutefråren är en mycket större ras, så där kan man välja bort detta. Förra årskiftet (alltså 08-09) fanns det bara 197 gestrikefår, varav 52 baggar. Därför bör man avla på alla baggar, om de inte har ärftliga defekter eller riktigt dåligt lynne.
Just hornen på en ras där de får vara både kulliga och behornade ska hornens kvalitet bortses från, om baggen i övrigt är bra.
Ture har så extremt bra temperament, men får bara bli pappa 2 gånger, var tanken.
MVH Elin
#19 Visst är det så att man kan välja bort lättare bland just gutefåren. Men väldigt bra att det görs också.

Jo, jag hoppas att alla allmoderaser fortsätter att öka sakta med säkert så att det går att välja bort fler i aveln.
Sen gäller det ju att tänka rätt, så att man ex inte börjar avla på bara kulligt, eller så. Variaionerna måste ju finnas kvar.
MVH Elin

Bara två små tankar, då jag själv haft får.
(På just mina får hade jag inte genbank, men på de flesta andra, Fjällnära kor, Blommehöns, Skånegås, Myskanka, Blekingeanka)
Om du skall klippa (vilket du kanske skulle gjort tidigare i höstas) så tänk på kylan. Klipp bara närmast där lammet kommer, samt runt juvret, så lammet kommer åt bra. Klipp sedan i vårdagar. Klippning bör ske två ggr om året. Fast jag vet inte vilken ulltillväxt just din ras har.
En bagge, kastrerad eller ej, kan plötsligt börja försvara sina tackor mot inkräktare. Och även om han oftast är gullig, kan han plötsligt blixtra till, och se dig som en inkräktare. Vänd aldig ryggen åt en bagge.
Tom
//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

#19 Ja precis. Det finns ju många många fler Gutar. Och inte så många av din ras. Så man kan ju då faktiskt bortse från det, viktigt är ju nu att alla allmogeraser bevaras. (och de olika hornvarianterna, kulligt eller behornat)
Jag tränger mig in i tråden och berättar att jag har en liten flock finullsfår. Det är en s.k förädlad lantras och det är inte så jättevanligt att den föds upp renrasigt, utan de används väldigt ofta som inkorsningsras för köttproduktion pga sina väldigt goda modersegenskaper - de får ofta många Lamm och de klarar av att ta hand om dem också! Fyrlingar är en baggis…
Mina får har härstamning och M3-status.
(dålig bild från mobilkameran)

Om klippning, så har vi väntat in vårvärmen. Lisa är klippt runt ljuvret, samt lite etxra i rumpan efter lammningen.
Nu känns det varmt nog för vårfrisyrer däremot.
Tydligen är det rätt vanligt att bara vårklippa allmodefår om man inte har dem för ullen. Hösten ger finast Ull, men ytar man inte vara på dem fullt ut räcker det att klippa på våren.
MVH Elin

Är så skönt att höra om din inställning till vilda djur!
Som sagt tidigare, supersöta Lamm! Gillar särskilt "tvåan" med den rediga vita kalufsen 
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Håller tummarna att går fint.
Men vilka fina bilder det var på dom andra töserna. Hoppas hela trion mår toppen.

Småttingarna, med namnet Madicken, Lisabeth och Lillasyster, mår toppen. De har bott i hagen med de andra en vecka nu. Varje kväll kör de rejs och springer som dårrar. Måste försöka filma dem!
MVH Elin
Ja!! Täk att få se en liten video på dom små. Nja det kankse inte är det lättaste. Men det låter så härligt kl då du berättar om töserna. Namnen gillar jag stenhårt.

Vilja lammade i torsdags, 10 mån gammal. Hon fick ett tacklamm, så nu har vi 4 småtjejer hemma. Vi får nog bara baggar nästa sommar!
2 av lammen ska sparas, resten ska vi försöka sälja. En ny bagge köper vi till senhösten, för Lamm nästa sommar.
MVH Elin
#35 En hel del, men visst är det ljuvliga tider nu.
#36 Kul att några får stanna.

Nu är Ture kastrerad och har fått hornen sågade, bara ca 1 dm kvar. Nu, en vecka efter ingreppen, ska bandagen av hornen och han ska flytta ut i hagen igen. Han har haft en dotter inne med sig, för att ta det lugnare.
Nästa projekt för Tures del, blir att ev kliacka in honom, sen leta loka och vagn. Han ska köras in, är tanken!
En ny bagge ska oxå skaffas, så att vi får Lamm nästa sommar igen. Fast det blir aldig mer en bagge från Furuvik. Det går inte att ha så tama och mysiga baggar, när de ska gå till slakt efter avelsarbetet…
MVH Elin
#38 Va kul med inkörning!^^ Våran ena Roslagsbagge vi hade förut gick i koppel :) Ända problemet var att när han väl visste att det det växte massa god klöver runt vägarna så vägrade han ju såklart att stanna i hagen:p
Oavsett var du köper bagge ifrån så tror jag nog de kommer bli mycket tama ändå - om ni nu håller på med dem mycket - annars blir det ju lättare om man inte umgås med dem så mycket.

Jättefina, har det kommit fler Lamm?

Vi skaffade baggen sent, först då vi visste att det nya slakteriet kommer att finnas klart 2 mil hemifrån. Lisa gick med Miro en månad, och i början av januari fick han gå med de andra tjejerna. I mars sålde vi Alva och Lisabeth till en nystartad genbank, och har förutom damerna Lisa och Vilja bara kvar Madicken och Lillasyster.
Lisa lammade igår, i år bara ett Lamm, en bagge som heter Mattis. Vilja och Madicken brunstade och var väldigt kära i Miro från första sekund, så de kan lamma 4/6, men även Lillasyster har stor mage.
Vi har 2 baggar tingade redan innan, så Mattis är redan bokad, och vi hoppas på en kille till. Ev sparar vi något tacklamm, annars är vi nöjda med 4 tackor.
MVH Elin

riktigt söt

Uppdaterar viss sällan här. Vi sålde och hade tragiskt bortfall. Vi slaktade baggen som var far till förra årets Lamm. Ny bagge köptes in, och han går nu ute med de 2 tacklamm som föddes senast på året. OM de brunstar trots att det är vår och nästan sommar, får vi Lamm i höst. Sen har vi kastraten Ture, som går i fårstallet i egen box. Bredvid honom går Lisa som fick 2 bagglamm i söndags. Lillasyster är på gång nu. Ska ut igen och se hur det går. Första lammningen i somras gick bra, hon födde själv och tog hand om sonen, men lät honom aldrig dia. Hon fick en chans till, och krånglar det igen säljs hon som sällskapn eller får gå till slakt.
Håll tummarna nu, att LIllasyster fixar det och att hon får tacklamm av lagom mängd så att hon klarar av dem själv.
MVH Elin

Hon fick 2, en av varje sort, och efter några timmars uppbindning, får de äta oxå. Vi är nöjda!
MVH Elin