Lantdjur iFokus

Lantdjur

Etikettvilt
Läst 3273 ggr
medde
4

Mer vargar i landet=)

Regeringens utredare har äntligen börjat vakna ang våran vargstam vi har i landet. Nu har dom kommit fram till att stammen bör ökas från 300 till 450 stycken vargar. Vilket jag ser som mycket posetivt.. En bit på vägen. Som det sades att vargstammen bör komma upp till 450 För att uppnå gynnsam bevarandestatus.

I dag finns det cirka 300 vargar, 3 300 björnar, 1 500 lodjur samt 650 järvar. gynnsambevarande status för dessa djur Varg 450, björn 1 800. järv 850.lodjur 1 200.

Posetiva nyhter för  vargen

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Fridaaaa
0

Härligt! :=D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Jenna_Nord
0

Oj, att de var sånt överflöd av björnar hade jag ingen aning om :O

Mvh Jenna

medde
0

#1 Visst är det härligt. Nu är det bara att hoppas

#2 Vilken vacker bild du har på din personliga sida.

Jenna_Nord
0

#3 Tack så mycket! :)

Mvh Jenna

medde
0

#4Skrattande

[Jimmy.L]
0

Behövs fler vargar för att kunna bevara dom.

medde
0

Absolut. Det försvinner en hel del i tjuv/skyddsajkt.

[TheoA]
2

Inga vargar behövs för att bönderna och djurägarna på landbygden ska finnas kvar.

medde
3

Inte ska vargar behöva dö ut i vårat land för bönderna skull, Finns inget rätt att utrota ett djur från vårats land yta av den anledningen. Kan andra länder leva med vargen och ha mer än dubbla antalet av var så ska nog svenskar också kunna klara det!

Okey problem vargar, Men utrota vargen. Någon motta för det nog vara! Vad blir nästa djur?

Själv stödjer jag djup http://www.rovdjur.se/

[TheoA]
2

Jag säger inte utrota.. Men dem ska inte öka. Vi har klarat oss utan vargarna ett tag nu och vi klarar oss ett bra tag till.

[Jimmy.L]
3

#10 Fast blir dom inte fler så kommer dom bli så inavlade att dom dör tillslut. Så en större vargstam är ett måste om dom ska överleva.

medde
1

Visst vi måste tänka på långsikt!

Fridaaaa
3

#10 Bönder och dem som håller på lantbruk får helt enkelt göra det vargsäkert för sina boskap. Det finns bra sätt för det, visst det är kanske en kostnadsfråga men det är det bästa långsiktigt.

medde
0

#13 Visst kommer det bli bra på långsikt. Jag känner det är är lite "skyddadverktad" här. Kan vi inte lära och och se från andra länder som har och lever med ett mycket högra antal vargar och rovdjur för den delen också.

Farwuq
0

När jag var barn och gick i småskolan - mitten av 60-talet - så sade man att dess djur var mer eller mindre utrotade. Det fanns t.ex. bara en handfull vargar kvar.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Fridaaaa
0

#14 Ja det tror jag med.
Ja vissa länder har fler vargar än oss men klarar sig bra.
Tror svenskar är lite "lata" i vissa lägen ;) (överlag med mycket)

Farwuq
0

Det gnälls väldigt mycket här och man har inte lärt sig att leva med rovdjur i det vilda.

medde
0

Jag instämmer med er bägge ovan mig.

EvaG
0

Låt vargstammen öka där det finns bra plats för den och låt den vara mindre i områden där det finns tamboskap och människor. Vet inte om det är praktiskt möjligt, men något liknande reservat i Afrika.

Medarbetare på Vilda västern iFokus

Farwuq
0

Problemet med reservat är väl att dessa djur gärna vandrar över större områden. Vi hade för en del år sedan en varg t.o.m. strax utanför Skanör.

EvaG
0

Men djur vandrar i reservaten oxå

[Jimmy.L]
0

Vargen vandrar långa sträckor, oftas är det varghannar som söker ett revir att slå sig ner på, är dom som oftas syns i städer ibland.

EvaG
0

Men en ensam varg går kankse att förflytta eller så får den tas bort. Söker den nytt revir där inga honor finns vad sker då i aveln? Samt att det redan finns hanar därifrån han kommer. Är det ett felaktiga tankar från mig?

[Jimmy.L]
0

Funkar nog inte att hålla vargen på ett ställe, minskar bytesdjuren så söker den upp nya revir. Blir nog väldigt svårt att komma upp i en livskraftig vargstam om man ska jaga alla vargar som rör sig utanför reservaten.

EvaG
0

Varför verkar det fungera så bra med andra rovdjur? Man läser ju inte om björn, lo, järv som om vargen. Eller är det hundar som ligger bakom eländet. Hundar är väl uppbyggda som vargar med tänder, mun och tassar. De andrfa rovdjuren har inget annat djur som är som dem.

[Jimmy.L]
0

Bra fråga, enligt det jag har läst så river hundar fler tamboskap än vad vargen gör, oftas under hösten när jakten är igång händer det att jakthundar dödar Lamm. Oftas görs det upp mellan jägaren och boskapsägaren innan det rapporteras. Sen jagar jägarna med lösa hundar och för vargen är ju hunden en inkräktare i reviret och dödas då. Sen dör det en massa hundar i trafiken men det talar ofta jägarna mindre om.

EvaG
0

Nu tänkte jag vem som egentligen är boven när tamboskap rivs och dödas. Jag har lärt mig att rovdjur bara tar så mycket de kan äta. Alltså en ensam hanne ett offer.

Mantissa
0

Lo och varg bör det finnas bra utrymme för söderöver, inte bara i norrland även om vi kan ta en större del häruppe. I söder finns starka stammar av främst rådjur som kan bära en rovdjursstam. Mer människor, visst, men människan kan medvetet påverka sitt eget beteende och stänga in djuren effektivare. Vad jag förstått så sker så gott som 100% av angreppen på tamboskap (läs får) i hagar med bristfällig stängsling. För rovdjursstängsel finns både ekonomisk hjälp att få såväl som hjälp med arbetet.
Det allra effektivaste skyddet är ständigt närvarande fåraherdar , men det funkar dåligt här för det blir för dyrt. Barnarbete är inte tillåtet längre:) Afrikas reservat är större än hela sveriges yta. Det går inte att jämföra.
Björn räcker det med just här i alla fall. Att se björn får knappast någon att höja på ögonbrynen längre, trots att de är skygga och svåra att se då de gärna ligger och trycker.
Lodjursstammen kan gott få öka. Både här och söderut. Järv likaså. Enligt mig:)

#11 Jag ser inte att den största riskenmed en liten population är inavel. Sjuka djur sorteras bort, men visst ökar risken för genetiska defekter. Men en stor risk med en liten vargstam är att löpande tikar utan partner letar sig till bebyggelse och parar sig med hundar.  Dessa valpar har inte den naturliga skygghet för människor som riktiga vargar har, plus att de snabbt kan kontaminera hela stammen med oren dna.

#23 Det fungerar dåligt att flytta vargar, det har vi sett de senaste försöken. Hutlöst dyrt blir det också.

#25 Björn skrivs det om endel här. Främst bärplockare som tycker det är kymigt att riskera att möta nallen. Men här finns ett jaktintresse som tydligen väger över. Att björnen är betydligt mer sannorlik att skada eller döda en människa (speciellt i en jaktsituation!) än vad de andra rovdjuren är glöms liksom bort/accepteras.

#26 Ja det är en väldig dubbelmoral. Att hundar skjuts, påkörs eller sparkar ihjäl av älgar accepteras, blir den vargdödad så är det ett mord på en älskad familjemedlem.
Jag hade en hund förrut som blev ihjälkörd av tåget. Jättehemskt, men det var mitt ansvar att hunden hade kommit lös (eller hundvakten vid det tillfället) och jag gick INTE runt med "stäng-ner-SJ"-plakat.

#27 Det stämmer inte riktigt. De slår byten när de får tillfälle. Om en älgkalv har oturen att stövla rakt in i en vargflock som ligger och smälter maten så ligger den pyrt till. Både varg, björn och järv sparar mat om de inte orkar äta upp allt vid ett tillfälle.  Lodjur kan inte äta fryset kött så de kan inte detta under vintern i alla fall.
Om ett rovdjur kommer in i en hage blir det en väldigt onaturlig situation. Fåren kan ju inte komma någonstanns, därför slår oftast varjen djur efter djur vid ett sånt tillfälle om den inte blir störd.

bambiiii
0

Yess!! Fler vargar!!! ÄLSKAR VARGAR<33

Accepterar att de finns lika mycket som jag accepterar att man har hundar som husdjur!

Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

carsbo
0

blir knäpp på människan ibland

för först sitter pappersnissarna och bestämmer att jo visst ska jägarna få skjuta bort en hel del vargar

och sen så kollar de på papperna igen och oj hoppsan kanske liite för lite  varg. ska vi inte låta dem öka lite i antalet då?

och sen om några år så har jägare och bönder blivit så uppretade av detta att de måste godkänna skjutning igen.

det är väl bara att medge att människan tar så j*kla stor plats på denna jord så att det inte finns plats för djur och natur längre? vi kan ju inte ens ta hand om våra egna, kolla bara på de asiatiska länderna där landet leder ekonomiskt, men arbetarna lever under usla förhållanden och knappt någon lön till en grönsak? 60 kr per dag och då är det ett rätt välbetalt jobb…. här i sverige tjänar överlags utbildade kanske 125 kr i timmen

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

carsbo
0

#8 förlåt, men låt mig gissa.. du är bara lite hjärntvättad av dina föräldrar att vargen är ett dåligt djur? varför inte försöka skapa en egen uppfattning om vad just du tycker om vargen och inte vad dina föräldrar har lärt dig?

[Jimmy.L]
0

#31 God ton är viktigt att vi använder oss av även om vi tycker olika.

carsbo
1

#31 vart var jag otrevlig? jag försökte verkligen formulera meningen efter åldern.. annat ord för hjärntvättad - styrd åsikt?

[Jimmy.L]
0

#33 Som jag skrev är det viktigt att vi håller god ton här inne, blir väldigt lätt att det spårar ur när man skriver så.

[TheoA]
1

#31 Nu är det så att jag kanske jag inte heller vill ha fler vargar, jag är ju framtiden här och jag vill inte ha massa problem med dessa djur. Min far jobbar idag 16 h per dag och det räcker, han hinner ändå inte med allt som ska göras, Och i framtiden så måste kanske ett EXTRA staket upp för att hålla ute dessa djuren. Hur fint är det med ett 2 m högt staket runt alla hagar?  Ja, inte vackert enligt mig.

Men samtidigt så kanske vargen skulle vara bra här, ge en jämnare del med vilda djur, älgen svälter här, och hjortarna tar över. Vi har flockar på 100 hjortar som kanske skulle vara bra om dem var 25 st. som ni förstår så förstör dess hjortar ganska mycket i spannmålet och för att hålla ute dem skulle 2m höga staket behövas runtom alla åkrar.. Så visst det finns både bra och dåliga saker med varg.

carsbo
0

#35 har du redan bestämt dig för vad du ska jobba med nu som 12 år? du kanske beslutar dig senare för att jobba som något annat än bonde och då kommer ju inte vargarna "besvära" dig. och sen så kan jag förstå att det skulle vara tungt att sätta upp starkt staket runt alla hagar om man har stora ägor, men poängen är att vi alla har rätt att ta del utav denna jord och ingen har mer rätt att leva än någon annan.

"Hur fint är det med ett 2 m högt staket runt alla hagar?  Ja, inte vackert enligt mig."

När började det handla om skönhetsideal med staket? viltstängslet vid stora vägar är inte heller snyggt men är livsavgörande

"spannmålet och för att hålla ute dem skulle 2m höga staket behövas runtom alla åkrar.."

det är bra att du kan hitta possitiva saker om det också, det ger mig mer respekt för dig att diskutera med. jag vet att varg i många fall dödar bönders får. anledning? mest troligen för att fåren blir rädda av vargen och springer = vargens jaktinstinkt väcks. men då äter inte ens vargen av dem. jag kom ut en morgon till mina Höns och fann hälften av alla(30 st) döda. en mink hade slinkt in och dödat alla för "skojs" skull. så jag vet om det där hatet man kan ha mot något som dödar för "skojs" skull.

men jag som människa med tamdjur, kan inte tänka att jag och mina Höns har mer rätt att leva än minken. den har också sina uppgifter i livskedjan. livets gång, man får helt enkellt försöka gå vidare

[TheoA]
1

Jag orkar inte diskutera jag menade inget otrevligt.

carsbo
0

#37 var har jag sagt att du var otrevlig? jag har inte sagt någonstans att du varit otrevlig, jag har bara kommenterat på ditt inlägg i 8 och 10 Obestämd

Denna kommentar har tagits bort.
carsbo
2

#39 jag har skickat ett pm till dig där du kan läsa min åsikt om ditt inlägg! tycker inte att det berör de andra i den här tråden hur du sårade mig

Gittan
3

#39 Har man en annan åsikt så ska man inte kalla det tjaffs utan respektera den. Det bör du nog tänka på.

Alla ärver vi vår natur och ska förvalta vår natur på bästa sätt.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

Fridaaaa
1

Håll god ton tack!

medde
0

#39 är borttagen pga anmälningarna som gjorts mot inlägget. Det är då det automatiska system som har gjort sin nytta.

Men påhopp och dumhter är inte okey på sajten.

Detta är ett diskutionsforum och då har man rätt att skriva skriva sina åsikter oavsett vad man tycker, Utan att kanske ha full fakta,  det är inte ett fakta forum utan man har sin rätt att få tycka Vvad man vill och även då diskutera sina tankar.

Men en god ton ska hållas. Skrivförbud ges utan varning om man inte kan hålla god ton i tråden om vargar,

[Doglovers]
0

Då ska man även hålla god ton till TheoA, eller hur…? Tack för mej. ;o))

Gittan
0

#44 Varsågod…

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

Fridaaaa
0

#44 Alla ska hålla god ton,

medde
0

#44 Till Theo. Det var nog inte Theo som du tappade den goda tonen mot. Utan en helt annan medlem, och passar det inte att hålla god ton mot alla som är med i tråden. Ser jag helst du lämnar denna tråd och även sajten.

Mvh medde

Gittan
0

Jag ser det hela som att TheoA får föra fram sina åsikter utan att någon tycker det är tjaffs. TheoA tycker inte heller att andras åsikter är tjaffs. Det är bara du, Doglovers, som tycker så om andras åsikter och inte respekterar andras åsikter.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

medde
0

Theo har sina tankar andra har sina tankar. Men varför ska vi inte få säga våra tankar om dom inte är dom sammas som Theos? Så länge vi vidhåller en bra ton. Skulle det då vara för han är endast 12 år eller för han vill ha vargjakten kvar? Samt som Gittan skrev så är det nog enbart du Doglover som inte gillar andras åsikter.