Lantdjur iFokus

Lantdjur

Etikettfjäderfä
Läst 2610 ggr
probitas
1

Hönsgård?

Hejsan, hejsan! Vi skall strax börja bygga om våran lekstuga. Den är ungefär 3x2 meter. Räcker det till 3-4 hönor? Men i vilket fall. Hur ser era hönsgårdar ut? Vore kul med förslag till nybyggaren. ;)

[TheoA]
0

Jag skulle bygga ett cirkusformad voljär med 2 ingångar.. Det är SÅ snyggt. :)

dermot
0

Ja, du kan ha 3-4 hönor i lekstugan, men med en hage till så blir säkert hönsen mycket glada!:)

Vi har de flesta i olika bås i stallet. Sen är där utgångar i väggen till rastgårdarna som är på ett par, tre meter långa just nu, men vi har tagit bort gödselhögen som ska fyllas med jord och då kan gårdarna bli längre:)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

probitas
0

Tack för svaren! Såklart kommer de att få en stor rasthage också. Skrattande En fråga till, kan man blanda t.ex brun leghorn hönor med sussex Höns? Mina tankar är att köpa 2höns av brun leghorn, sedan han jag blivit kär i rasen sussex. Skäms Och ha en sådan också!

dermot
0

#3 Klart du kan! Men då blir det ju givetvis inga renrasiga kycklingar - men jag antar att du endast vill ha de som sällskap och för äggens skull? Då går det ypperligt att blanda vilka raser du vill. Glad

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

probitas
0

#4 Jag ska endast ha dem till sällskap och äggen. En tupp kanske kommer till dem senare, om de små liven sköter sig bra! Flört

Fridaaaa
0

Man kan blanda stort sett hur man vill ;)
Jag har blandrashöns av olika sorter, fungerar kanon :)

Jag skulle inte vara utan tupp. Mina Höns mådde inte bra när våran förra tupp försvann :/

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

dermot
0

#5 Låter fint! En del hönor bryr sig inte alls om tuppen, men andra står väldigt nära honom. Om du har möjlighet kanske du kan skaffa på en gång? Annars är det ju bara att se om det funkar utan. Brukar bli deppiga, asociala och äter knappt om de inte mår bra. Men vilket alternativ du än väljer, så går det ju alltid att fixa senare om det skulle vara så. Glad

// Anka