Lantdjur iFokus

Lantdjur

Etikettnötkreatur
Läst 2147 ggr
[TheoA]
0

Visste du att...

….Varje mjölkföretag i Sverige ger 6 direkta el.indirekta jobb. Totalt ger mjölksektorn sysselsättning åt 58 500 personer här i Sverige?

….Mjölkkonsumtionen i Sverige har minskat ca 30 % sedan 1980? Några av orsakerna är att vi dricker mer läsk, vatten och öl.

….Det finns 346 500 kor i Sverige

….Genomsnittsbesättningen i Sverige är 66 kor jämfört med Finland 37 kor?

….2 850 400 var antalet ton invägd mjölk 2011?

Källor: Jordbruksverket, Svensk mjölk och Arla.

Leffe
0

Intressant. Det är en hel del. Det är otroligt illa att läsken tagit över. Själv dricker jag mest vatten med koncentrerad cintron- och limejuice i

EvaG
0

Hur många liter mjölk dricker varje person i Sverige i genomsnitt egentligen?

Medarbetare på Vilda västern iFokus

[Jimmy.L]
0

Ca 150 liter per person och år dricks det var det senaste jag hörde.

Elshira
0

#3 Vet du om det var inklusive alla mejeriprodukter eller enbart drucken mjölk?

Intressant i.af! För mig är det självklart med mjölk eller vatten (med lite citron i som Leffe, efter som vårat vatten smakar urk) till maten!

Hakuna matata!

[Jimmy.L]
0

4# Var enbart mjölk. Ost sätter vi i oss ca 19kg. Finns nog ingen total summa för alla mejeriprodukter.

[Jimmy.L]
0

Hittade denna Någon som känner sig sugen på att räkna så är det bara att klicka sig in.

zoolatri
0

Själv dricker jag inte mycket mjölk, jag dricker det ibland mest för att det är nyttigt. Till mat dricker jag vatten, gott vatten är godaste drycken!:) Men tyvärr kan vi knappt dricka vårt vatten i huset vi bor i nu, deet luktar prutt och är gult av allt järn. Så hemma är det saft som gäller;) Men jag använder mjölk till matlagning.

Fawo
0

"….Mjölkkonsumtionen i Sverige har minskat ca 30 % sedan 1980? Några av orsakerna är att vi dricker mer läsk, vatten och öl."

Trodde min sambo vägde upp den minskningen. Han dricker 1½-2 liter mjölk per dag Flört Oj. mellan ca 500-730 liter per år. Detta ska jag säga till honom!

// Fawo (;

Fridaaaa
0

#8 Oj! Var inte lite med mjölk/dag:P

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Mantissa
0

..drygt 4 dl/dag per svensk, det var mer än jag trodde! Och då var det altså mer än 5.3 dl/dag 1980:)
Jag dricker bara mjölk till pannkaka och spagetti och köttfärssås, men är född efter 1980 så jag tillhör väll "läskgenerationen" som drar ner det hela.
"grön" mjölk ska det vara här hemma:)

[Jimmy.L]
0

Kompisens bror sätter i sig 2-3 liter mölk varje dag. Vore nog billigare för dom att skaffa en ko till han Tungan ute

[TheoA]
0

#11 Ja då kan de ju sälja mjölk också :P

740tjejen
0

Hade jag haft fri tillgång till Arlas mellanmjölk så hade ja lätt dröcke upp 2 paket om dagen. Men får nöja mig med 1 paket. men då är vi ju två som dricker, ja och sonen. Sambon dricker sällan mjölk.

Peppe
0

Vi dricker också mycket mjölk. Hämtar i 3L kruka från gården en gång per dygn i snitt. Sen dricker sambon mjölk på jobbet så vi snittar nog 1.5-2 L vardera per dag. Att häma i kruka sparar massor av pengar åt oss! Även om det är lite jobbigt att komma ihåg att hämta ibland Flört

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

sissie
0

Här går det också åt en del mjölk. 2-3 liter kan det gå på en dag ibland. Det är främst grabbarna som dricker. Själv gillar jag att ha mjölk i kaffet. Främst på jobbet då kaffet allt som oftast hinner bli kallt. Då är det ok att dricka även kallt.

På sommaren gör jag iskaffe med en massa mjölk i. Gott varma dagar.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg