Då säljs det väl ännu mindre av svenskt kött.
För bönderna är det bra.. Men läs artikeln om du inte gjort det 
Jodå jag läste och tolka det så att priset ska bli högre och gå till bönderna. Men om då folk köper ännu mindre för att det blir dyrare så blir det i slutändan inget mer till bonden
Jag svarar som LeffeD, Då blir det ännu mindre för upp runt 15% blir en hel del om man slår ut. Så Inte slår det så mycket bättre i längden tror jag. Konsumenter sviker i långa loppet. Man måste tänka att pensioner har gått ned en hel del från våra pensionärer. Dom kommer inte att ha råd att köpa svensk, Det är bara en grupp av många andra.
Så att ropa Äntligen kan slå fel i längden..
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

#1 det kommer inte bli minder mängd svenskt kött, jag lovar dig att få det att gå runt är väldigt svårt, jag föder upp Lamm och efter jag betalt för slakt och bereding av skinn kan jag få max gå 500 kr + per lamm….på det ka jag hålla tackan ett år och lammen 9-10 månder, något över när jag betalat foder, veterinär, klippning, klövvård, staket och strö mm är inte att dröma om.
Nu har jag mina får för att få härpoduserat kött och öppna landskap men det blir ett stort minus på kontot och det kött jag äter sjölv blir mycket dyrare än vad en snål konsument kan tänka sig betala, men för mig är det viktig med kött uppfött med kärlek.
#5 Så barnfamiljer ska offra klädkontot för att rädda Svenska bönder? Många äldre som knappt har råd att handla mat eller har mat på bordet. Tycker du sågar väldigt många människor nu som knappt har mat på bordet.
#7 Kan bara instämma, Det början bli rent ut sagt lite oförskämt bland mat trådarna här. Alla har sin rätt att äta vad dom vill.
#5 Inte mindre mängd kött men mindre mängd sålt och det ger mindre pengar eller bara marginell föändring

#7 jag blandbetar min marker med häst, då häst är en av mina hobby inte heller så lönsam 
När det gäller att hålla marken öppen så är inte häst så lämplig på många platser, jag har stora delar där häst inte kan beta så där gör fåren nytta + att hästar sliter mycket mer på markerna och skadrar mycket.
Jag har nu valt att lägga pengar och tid på att på kött som jag vet är här produserat med kärlek iställer, det kommer bli ett stort minus men ett gott samvete att veta vad köttet jag äter hade för namn när det levde.
#10 Du gör säkert så gott det går, men tror att det är problem hos de flesta näringsidkare i dessa tider som råder nu
#10 Stockholm har Sveriges högsta matpriser, lägg till dessa 10-15% på matkontot. Det blir heldel på ett år.

#11 jag betalar gladeligen 300 kr/kg för älskat kött 
#13 Kan förstå det om man kan, men jag har bara katter här hemma som jag älskar och de kommer jag inte äta upp
#11 Det kan man göra om man har möjligheten. Men det du skriver känns som ett stort hån mot dom som inte har den möjligheten och kassa att kunna göra det!!!!
#15 Kan hålla med dig

#14 klart du kan köpa älskat kött, det finns massa månskensbönder om bara har någr få djur som får omvårnad och betar/bökar fritt och sen sluta sina dagar till sen hösten.
#15 En köttlåda på hösten är inte så dyr ca 90-120 kr/kg och så fyller man frysen över vintern med underbart naturbetat kött som smakar mer 
det är jag som får betala mer då jag har alla direkt omkostnader för att djuren ska må så bra som jag vill att dom ska göra 
Suckar………..
#17 Och dom som inte har råd då? Kan du köpa Svenskt kött till dom med?
Om det är som det sägs dyrare med mat i stockholm så får man även som stockholmare mer i lön. Man kan även göra ett val att flytta från stockholm om det nu är så dyrt så man inte har råd att leva.
#17 ja det är inte helt fel att fylla frysen med kött när det är billigare, saknar när släktingar jagade så man fick köpa billigt o fylla upp frysen och när morfar slaktade grisar man fick köpa billigt med. Glada bökande grisar utan massa soja produkter i sig.
Vill man så kan man. NÄr den perfekta gården dyker upp kommer jag gladeligen lägga mina slantar på o föda upp egna djur som dej #17 även att man egentligen går back så känns det bättre och djur ger dessutom så mycket kärlek och roliga stunder.
Ot trodde detta forum var om lantdjur, men har mest sett en massa om villket kött man ska äta och ekonomi där till, många trådar verkar ha spårat ur på grund av att endel anser att kött är för rika, de fattiga får nöja sig med utländskt. Sorry för otn, skulle kunna skriva mer, men som vuxen låter jag bli.
#20 Den debatten har du varit en stor del i
#20 Det har ju du varit med att bidra till. Visst man maten vara en klass fråga, Vilket stämmer. Men att säga att man ska flytta. då tar du återigen ett för stort kliv. Och jag ber dig tänka med en unns av förnuft. Det är nog inte bara av att flytta. Och tänker inte ta det till ett annat samtal alls.

Ja inte kommer bönderna produsera med förlust om priserna inte höjs så kommer svenskt kött bara ett minne blott, hur som, för varför ska bonden ta av egna pengar för att den som inte har råd eller vill att betala för djurskydd ska få billigt kött.
Ersätningen till bonden måste höjas och då kommer prisskillnaden bli högre men djurvänligt härkött kommer att finnas att till gå. Sen kan andra välja att äta mer bönor och linser eller djur med tvivelaktig uppfödning, valet är fritt och man behöver inte äta äta kött om man inte vill.
Jag har gjort mitt val, jag ser till att mina djur mår bra.
#17 jag köper inte kött jag föder upp Lamm med kärlek.
#23 Tycker ditt sätt med egen uppfödd kött låter jättebra och är beundransvärd. Jag skulle kunna tänka mig att köpa direkt från en gård för det borde absolut vara mycket billigare än att köpa efter alla mellansteg som Scan och handeln
#20 Så tar vi och skärper oss lite. Spårar lätt ur när man skriver så!

#24 ska man köpa älskat kött ska man köpa direkt från bonden eller mindre slakteri, problemet är att det är dyrt att föda upp älskat kött.
Vad sätter man för pris på det flasklamm som jag hade för en månad sen, med resa 2 mil för att mata på lunchen och bil morgon och kväll för att hinna, jag som alltid åker buss för miljöns skull………Alvedon föddes på en tisdag och dog fredag eftermiddag, mitt i maten fick han en hjärnblödning den lille stackaren 
R.I.P Alvedon
#26. Ibland går det fel. Det var som min uppfödning av katter (verkligen ot), men höjde inte priset på kullen som blev dyrare. Det fick jämna ut sig.
Lamm är underbart gott när det är rätt tillagat. Jag bara älskar lammkotlett tillsammans med spagetti
Nu har vi verkligen spårat ur

#25 eller skulle jag låta tackan stånga igäl honom 
#28?? Vad menar du med det här? Ser ingen koppling till inlägg 25

#29 det är mycket billigare att inte lägga kärlek och pengar på sina djur och lägga kärlek det vill #20 också göra så som jag gör och det kostar. Vill man inte det då är man beredd att lämna lammet åt tackan att stånga igäl, då finns ingen moral i köttet vi äter.
Jag trodde också forumet var för lantdjur som får leva glada och älskade 
Då #30 inte respekterar tillsägelse så stänger tråden tills vidare så får medde avgöra om den ska låsas upp eller inte!
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
medde skriver i landort inlägg.
Jag anser att det är en helt korrekt agerande av landsort, och låter tråden förbli stängd,
Mvh medde
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx