Lantdjur iFokus

Lantdjur

Etikett: off-tpoic
Läst 1318 ggr
medde
0

Avlivade skadad ren, åtalas

En man avlivade en ren som skadatd allvarligt av tåget med ett knivstick nu åtalas han. Läs gärna vidare på länken

Rätt eller fel?

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[Jimmy.L]
0

Fel tycker jag, man måste kunna få avliva djur som har skadat sig allvarligt. Är ju mer djurplågeri att stå och vänta på någon som har en bultpistol/kulvapen.

medde
0

Jag tycker det var rätt. Lider ett djur så ska det avlivas så snabbt det bara går. Hur ska man då göra om man kör på ett rådjur. Är det inte då bättre att låta djuret slippa lida om en möjlighet finnes än att invänta "rätt" verktyg. Jag trodde det var okey att avliva ett djur som skadats vid bilolycka. Men det verkar ju var helt fel då

Fawo
0

Håller helt med er.

Annars utsätter man verkligen djuret för onödigt lidande om man låter den ligga och dö sakta :/

Avlivning för riktigt skadade djur borde man inte åtalas för. Bara om man misstänker att djuret inte var så skadat.

// Fawo (;

medde
0

#3 Exakt..

LisenN
1

Jag tycker tillvägagångssättet vid sådana tillfällen är irrelevant. Det mesta är för mig "snällare" än att vänta på jägare/veterinär.

Vi har en djurskyddslag som säger att djur inte ska utsättas för onödigt lidande men vart ser man den i fall som liknar detta?

Tragiskt!

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

medde
0

#5 Kan bara instämma i dina ord.

Men mina tankar är om nu man kör på en djur med bilen,. Hare eller vad som helst.Ska jag nu då låte det ligga kvar och lida innan någon kommer och avlivar djuren, även om det skulle finnas någon på plats som kan göra det innan annan "laglig" hjälp ankommer. Tror ärligt inte heller det utkommer någon för en lite hare elller igelkott..

carsbo
0

håller helt med er ovan..

felet personen gjorde var att låta någon se det. jag skulle inte låta ett djur lida så, utan jag skulle göra likadant som han, bara det att gör man det medans en främmande person ser det så blir det uppstånd såhär.. helt sjuk är vår värld.

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

Elshira
0

Har åkt med när vi blivit tvungna att avliva ett rådjur med fälgkorset i brist på annat. Fortfarande trevligare än att vänta på jägare i någon halvtimme…

Hoppas han överklagar och får rätt!

Hakuna matata!

[Thiah]
2

Han gjorde rätt. Har själv fått "avliva"  mindre djur akut pga olyckor. Anser att smärtan dom känner vid det olagliga avlidandet just då är värt mera än deras dödsångest + smärtan från olyckan i sig.

När jag växta upp lärde jag mig nått som hette bondförnuft….