Hämtar höns idag!
Nu händer det grejer! Jag ska åka och hämta 2 hönor och 1 tupp i eftermiddag.
De raser jag ska välja mellan är dvärg kochin, dvärg brahma och mille fleur. Jag är nog mest sugen på Millle fleur då de är så fina, men jag är nästan lika sugen på dvärg kochin…Jag har googlat så mkt jag kunnat och tror mig kunna utläsa att mille fleur värper liiiite större ägg är dvärg kochin. Stämmer det?
Ha ha. så gick det med att "åka och titta".
Tycker du ska ta kochin, googlade och de var finast.
Haha, ja men det är så man lägger fram det för sambon
Jag måste se dem innan jag bestämmer mig helt, och är de tama från början och har fina färger så är det till deras fördel. Men ju större ägg desto bättre! Egna ägg till hushållsförbrukning kommer vara underbart! Och då spelar det såklart in hur ofta de värper. Uppfödaren kommer bli överöst med frågor! Jag har ju inte haft någon av dessa raser tidigare.
Spännande!
Om du vill ha en annan ras också senare, kan du ha en ådan tupp också?
Eller blir det en kille för mycket i hönsgården?
#2 Om du vill ha stora ägg så ska du ej välja en dvärghönsras ^^,
Men roligtt!! :D
#4 Inget fel att få blandraskycklingar? Alla våra är blandrashöns ;)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#5 Jag vet att man inte får stora ägg av dvärghöns, det känns ganska självklart;) Men av de två raserna stod det på nätet att dvärgkochin värpte något mindre ägg.
Och nej, det är inget fel med blandrashöns, men jag tycker att det är roligt med renrasiga, jag har valt ett utseende jag gillar, och ska jag ha fleraraser med ett utseende jag gillar så försvinner det ju i takt med att det kommer nya generationer som blandas. Jag har haft blandrashöns:) Mina paduaner/åsbohöns var hur söta och fina som helst!
#6 Hehe var mest skäm från min sida ;)
Ja det är sant ^^, tycker dock det är spännande med blandrashönns, kan bli allt möjligt ur kullarna:D
Jag kan berätta att jag är stolt ägare till fem dvärgkochin! De gick inte att motstå:) En svart tupp med silverkrage(kommer inte ihåg den rätta beteckningen för hans färg), två blå hönor och två gula hönor. De blå är verkligen vackra:)
Födda runt midsommar förra året och har rpecis börjat komma igång att värpa nu efter vintern. Tuppen och de blå hönorna är ringmärkta och utställda med goda resultat. De gula är inte märkta och har tydligen inte rätt form för att hon skulle vilja avla på dom, så jag lyckades pruta med dom billigt:D
#7 Nu har jag en och samma ras fast med te olika färger, blir det kycklingar blir det spännande, jag har ingen aning om vilka färger som kan slå ut:D
Jag är redan sugen på att köpa hönor i olika färger, det är så vackert med en grupp Höns med olika färger tycker jag.
Det är lite spännande att man märker i min lilla grupp, det såg jag direkt när jag var och kollade på dom och det är likadant här hemma idag, att tuppen går med de två blå hönorna och de två gula hönorna håller ihop mer för sig själva, undrar varför:)
Så fina :D
#13 Tack:) Jag är så nöjd med dom!
Undrar hur lång tid det tar innan de känner sig hemma och börjar värpa igen:D