Hur har NI det?
Hej på er.
Jag brukar vara här inne och läsa även om jag inte skriver så mycket. Men jag är lite nyfiken på hur ni har det?
Har ni gård allihop här inne?
Skriv gärna och berätta hur ni har och vilka djur ni har.
Vi hade tidigare en hästgård där jag sålde ponnyer, sålde runt 300 ponnyer under den tiden jag höll på. Såååå roligt!! Det ligger lite bilder på hemsidan om ni vill se. (länk nedan).
Nu har vi kor istället, har nu 46 mjölkande kor och ca 150 djur totalt med ungdjur och sinkor.
Korna är de enda lantdjur vi har just nu, men vi har innan haft grisar, Getter, köttdjur, hästar, hönor och Ankor.
Smådjur har vi gott om men det hör ju inte till lantdjuren :-)
Ni kan väl skriva hur ni har det!
Kram på er
/Bondmoran
En nagellacksknarkande Bondmora med en hjärna snurrigare än en elvisp på extasy.
Välkomna in!
/Bondmoran
Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu
Har ingen gård men det finns defenitivt med i drömmarna :)
Fortsätt drömma - en vacker dag är du där 
Kram
/Bondmoran
En nagellacksknarkande Bondmora med en hjärna snurrigare än en elvisp på extasy.
Välkomna in!
/Bondmoran
Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu
Jag är född på lantgård. Numera bosatt i Sthlm med en massa djur hemma, allt från ormar till hundar.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Vi bor i ett villaområde en bit utanför stan med stor tomt, så det känns i alla fall lite som på landet. När vi byggde vårt hus för 37 år sedan, fanns det bara hälften så många hus som nu.
Vi har sedan september 2011 4 hönor och 1 tupp. Hönshuset är en del av en friggebod 2,6 m2 och hönsgården är på 25 m2. När vi är hemma, får hönsen gå fritt i trädgården och de är ute hela dagarna. Eftersom vi har tupp, måste de vara instängda 22.00 - 08.00. Än så länge har det gått bra, men till sommaren blir det lite svårt att inte få släppa ut dem förrän 08.00.
Jag tycker att det är så himla roligt med hönsen, de är ett trevligt sällskap i trädgården! Vi har inga problem (än så länge) med grannarna, alla verkar tycka att det är mysiga djur och de tycker att det låter trevligt med en tupp som galer.
Våra Höns ger oss en sån härlig lantkänsla! Det är ett husdjur som passar mig utmärkt!
Bor i hus med eget stall, några hagar och en alldeles för stor gräsmatta *suck*
Just nu finns bara hästar, katter och råttor, men vi har tidigare haft t.ex grisar som sällskapsdjur (inga mini utan fullvuxna ;)
Hönns har vi haft för inte så länge sedan, men just nu köper jag ägg från en bekant istället.
Skulle gärna ha hönns, och Ankor i dammen och kanske föda upp några slaktdjur för husbehov så man vet att de haft det bra i livet!
Hakuna matata!
Åh vad kul att ni svarar!!! :-) Kul att höra hur ni har det och vilka djur ni har.
Hönor saknar jag!!! Jag hoppas vi kan ha Höns igen framöver, vi har ett utrymme vi funderar på att göra om till Hönshus så vem vet :-)
Jag vill ha får också.
Jag skulle vilja ha ca 10 tackor. Får är underbara, samma sak med Getter fast de är betydligt besvärligare….
Kram på er
/Bondmoran
Välkomna in!
/Bondmoran
#7 Du kanske borde "deala" lite med Gud, kanske kunna få något EU-bidrag för att du ser till att ha en stationär "Arken"?
Hakuna matata!

Jag bor på gård vi har just nu 4 hästar men jag tänker sälja två då jag ska sluta med avel.
Sen har vi 5 st får som är genbanksdjur (klövsjöfår) det är min ersätting för hästaveln.
Vi har just röjt ny mark och vi kommer nog att få lite för mycket bete över om jag säljer två hästar så jag funderar att ta två eller tre hästar på sommarbete, det ligger ju bra till då vi bor nära göteborg.
#8 Hahahaha, ja DET ska jag göra!!! XD
Bor i tätbebyggtvillaområde med våra 2 Getter, 3 Katter. 1 hamster & 2 degus. Min pappas föräldrar hade trädgårdsmästeri innan, pappa ärvde det, jobbade med det länge men har nu slutat, åkrar och 8 växthus står kvar. Fast de senaste 3 åren har 3 växthus rivits ner och är en 4e hage till våra Getter.
Har bott här hela mitt liv (14 år, haha) och då har det alltid varit villaområde. Men pappa bodde här betydligt längre än så och för 25 år sedan byggdes väääldigt många hus och förredetta landet blev villaområde. Rätt sorligt, har sett foton på hur vårt hus såg ut innan och det verkade jättemysigt, istället för vår otroligt störiga motorväg precis brevid huset var där en mysig tågstation!
Getterna skaffade vi 2007 och många grannar blev förvånade och tyckte det var skoj. 2008 flyttade typ alla våra grannar och byttes ut mot snobbar (som förövrigt klagade på att vi hade för mycket brännässlor, att vårt träd som pappa planterade med sin morfar skuggade deras trädgård & försökte hugga det innan mamma såg dem XD)
Getterna trivs endå, jag & syster brukar gå ut med dem i koppel ner till centrum, folk blir sååå förvånade och vi har blivit rätt välkända i vår lilla by.
mvh http://johannafranssonfoto.blogg.se/
Medarbetare på Degus

Jag har ett litet norrländskt torp med ett litet stall, som jag hoppas kunna bygga ut i sommar.
Tillsammans med grannen har vi ett litet gäng får för husbehov.
Vi bor på arrende gård.. En 1600-tals prästgård i sörmland nära till allt :). Vi har 48 platser för uppställda mjölkkor och sammanlagt har vi väl sisådär 130 djur. Pappa funderar nu på att bygga om till dikor.
Vi har också 25 hönor, 1 kanin, en hund, 2 Katter. 5 akvarium alla mina. 30 liters räkkar, 150 l fisksoppa, 60 l sa, 60 l aquaterrarie, 220 l ostartat..
Jag vill förövrigt ha Getter också.. Men alla tycker inte riktigt som jag.. Heh :P
Om jag tar över gården i framtiden kommer jag ha Jakar för mjölk-och köttproduktion.
Theo: Det låter ju nästan precis som här ju!! haha
Arrendegård med 46 mjölkande och ca 150 totalt. 4 akvarier har jag, ett med räkor, ett med guppys, ett med Malawi och ett där jag varierar lite. Håller på att försöka med Triops just nu men lyckas inte så bra.
Jakar!!! WOW :-D
Kram
Bondmoran
Välkomna in!
/Bondmoran
Vi bor mitt i Stan. I villa, dock finns skogen på vår baksida;)
Men håll dig tätt intill mig, för vi kan gå på vår egen väg.
Medarbetare på barnens ifokus
Har ingen gård, men mina föräldrar har en gård. De har nyligen gjort av med djuren då min mor fått en hjärtinfarkt och ingen av oss barn vill ta över. Visserligen var det inte många djur på gården.
Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld
#17 Fy vad tråkigt med din mamma. 
MVH Hazel & co
Hemsidor: www.hazelhouse.se
www.sockertopp.se
min pysselblogg www.ellispysselhorna.sockertopp.se
Har ingen gård, än så länge. Men fortsätter drömma och skaffar kunskap redan nu för att en vacker dag kunna skaffa en gård med massa mysiga djur!
Jodå jag bor på gård.
Jag har Arken kan man säja …
Tar hand om djur som far illa här hos mej.
Vi har olika avelsgrupper Höns , sen finns det Ankor , myskänder , kinesisk knölsvan , skånegås + hästar , hundar , Katter., illrar, kaniner.
Och kalvar som inte är mina men som bor här kommer snart o är här på gården tills vintern kommer .
Alla mina djur bor i stora utrymmen o kan gå fritt ute.
Hästarna går på lösdrift året om.
Något jag drömmer om att ha är vita påfåglar :)

Åh vita påfåglar vill jag också ha..
Ja dom ser ut som sagovarelser .
Värsta är att jag vet om en uppfödare men karln i huset har sagt nej :(
Iller o häst är mina favvo djur .

Min dröm är en stoor parkliknande trädgård med vita påfåglar och lamadjur strövandes lösa:)
Kollade på Google efter lite fina bilder. Det fanns en hel del..
Lägger in länken så kan ni också klicka er in och kika runt lite
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

sagolikt..
#23 Jag skulle också vilja ha påfåglar i vår park men jag gillar inte deras skrik..
Jag bor inte på gård nu, men vi hyr ett hus enskilt mitt ute i skogen. Nu har vi två innekatter och två hundar. Jag har två Getter med de bor kvar hos uppfödaren över vintern då jag itne har något stall än, de är bara 4 km bort så jag åker och hälsar på dem emmellanåt:)
Vi håller på och planerar ett sk generationsskifte då jag och sambon ska ta över min släktgård. Jag är sjunde genrationen som är född på gården, vad vi vet. Vi har inte lyckats släktforska längre tillbaka.
På gården finns just nu en massa Höns, katter och en border collie. En granne arrenderar markerna och ladugården. I ladugården finns plats för 30 kor och spaltboxar + kalvboxar för kalvar och rekrytering. Jag har dock inget intresse av lantbruksdjur för annat än hobbyverksamhet så larrendet kommer fortsätta. Men jag har gott om utrymme för mina Getter och de få Höns jag tänker skaffa;) Jag kommer dock inte ta över min mors ca 100 värphöns då jag vill ha genbankshöns.
Jag vill att tiden ska gå fort så vi kan flytta så snart som möjligt! Men det dröjer nog ett par år…suck.
Jag bor på en gård med kor, Höns, får, hundar och Katter. Jo, just en kanin också som bara bor här över vintern.
Gården är mitt barndomshem som jag och min man flyttat till och just nu delar med min far.
Trivs toppenbra men ska renovera upp det äldre huset på gården och flytta in där, så jag och pappa slipper reta oss så mycket på varandra
Livet kan vara krokigt, men aldrig utan mening!
Puff.
Jag har en mjölkgård tillsammans med min far och bror.
180 mjölkkor + 150 rekryterings kvigor och ungdjur.
2 hundar
2 katter
Hönor till sommaren och förhoppningsvis häst inom något år.
Hur många utav er här inne är lantbrukare?
Skulle vara intressant att veta:0)
#29, oj då måste ni ha robot?
Vad jag vet så är det jag (ja min pappa), bondmoran och du som är lantbrukare med mjölkkor, några fler med hästar.
Nix, ingen robot.
Vi mjölkar i grop, hade för övrigt krävts 3 robotar för att mjölka våra kor.
Hm, inte något lantbruksforum då kanske. Jag trodde nog det var några fler som höll på med lantbruk här, men vi är ju en utdöende ras…….
:0)
Oj i grop .. Då är ni flera styckna.
Bönderna har ju inte tid.. de sliter 14 h per dag.. iaf min far. :P
#31 Jo finns många bönder här tror jag men många har inte tid om man har väldigt många djur, så många har robot:)
Förstod inte riktigt. Finns det många lantbrukare med robot här? Var det det du menade?
Är lite trög såhär efter att ha mjölkat 150 kor, jag hade inte haft något emot att sätta in 2-3 robotar:0)
#34 Inte här kanske (inte vad jag vet) men runt om i Sverige kan jag tänka mig hehe :D
Jaha, det var så du menade.
Tja. vi lantbrukare är inte speciellt många kvar i sverige vi heller. Runt 6000 mjölkbönder kvar, och den som tycker det låter mycket så skall man betänka att vi var 10000 för 10 år sedan. Ganska skrämmande statistik.
Men det var visst lite OT.
Det är VÄLDIGT skrämmande tycker jag :-(
Jag har haft lite funderingar på att starta en iFokus sajt här som heter Mjölkbönder i fokus, men det har varit så mycket annat nu så jag har känt att det blivit lite för mycket.
Men det hade varit roligt med ett forum för bara just mjölkbönder där man kunde snacka av sig lite och få tips och råd.
Det finns inget på nätet vad jag har hittat (?)
Tror du det skulle vara något?
Kram
/Bondmoran

Tjohoo! Nu har jag fått svar av banken på min låneansökan, torpar gården ska äntligen bli min på riktigt!

#38 Grattis
Tycker att ett forum inriktat på just produktions lantbruk skulle vara en jättebra ide.
Det finns ju en hel uppsjö utav forum riktade till mindre hobby jordbruk och självhusållning, och ofta känner jag personligen att frågeställningarna kanske inte är aktuella för en större mjölkdrift.
Det skulle också vara ett bra tillfälle för att få ut lite information till intresserade konsumenter, det man får se på tv och läsa i tidningen är inte alls hur jag skulle vilja porträttera det svenska lantbruket (det bästa i världen).
Jag är helt med på den iden, vi kanske kan hjälpas åt.
Kram/Annika
#38 Grattis, vad kul!