Attacker mot pälsuppfödare
Sverige har det klart högsta antalet anmälningar då det gäller attacker på pälsuppfödare. Det finns ingen annat land som ligger högt och har dessa mot pälsuppfödare. Nu vill de svenska pälsuppfödarna att trakasserierna och hoten dom utsätts för ska klassas som ett terrorbrott.
341 brott har man fått in anmälningar på under dom senaste sju åren från pälsuppfödare. Hur ser du/ni på det här med uppfödningen enbart för päls?
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Min åsikt.
Pälsuppfödning bör förbjudas helt.Uppfödningarna bör stängas ner i ordnade former.
Dom som tror att dom gjort något bra när dom varit in på en pälsfarm och släppt ut minkar i hundratal bör utredas för allvarlig psykos. Hur kan det vara bättre att svälta/frysa/bli överkörd än att vara kvar på farmen till dess att dom får ett snabbt slut.
Ni som nu är upprörda över min åsikt har inte sett liken efter era eskapader. Ni släpper ut dom och sen far ni hem och känner hur bra ni är. Jag ser djuren som ni släppt ut ligga vid vägkanten, ituslitna av andra djur, ligga döda, så magra att man känner varenda ben i kroppen.
Arbeta praktiskt på en sansad politisk nivå och ni blir uppmärksammade.
Jag tycker att det som sker numera är terrorhandlingar. Inte mot farmaren, utan mot djuren. Farmaren skaffar fler djur och lagar burarna. Minkarna dör.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
#1 Du har helt rätt när det gäller dessa aktioner att släppa ut djuren. Däremot är jag kluven när det gäller förbud för pälsuppfödning. Ibland finns inget alternativ till päls. Det finns de som inte tål syntetiskt. Uppfödningen kan ske under mycket hårdare kontroll och att det finns bättre regler och lagar.
Det finns katt-, hund-, gris- och andra rasuppfödare som missköter sig och dessa kan förlora rättigheterna. Hund och katt via förbund mm.
Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld
Som uppfödningen ser ut idag tycker jag att man ska förbjuda pälsuppfödning. I de burar som finns tillfredställer man inte djurens behov (till exempel har minkar inte tillgång till att bada). Skulle man kunna erbjuda djuren ett bra liv har jag inget emot pälsuppfödning, men egentligen är det bättre att man utnyttjar pälsen från vilda djur som man ändå jagar nu.
Att släppa ut pälsdjur är dock förkastligt, framför allt eftersom de djur som överlever riskerar att förstöra ekosystem.
Men att det skulle vara ett terrorbrott anser jag vara lite överdrivet, det räcker med att det är ett brott.

Är emot uppfödning för pälsen. Kan man utnyttja hela djuret är det en helt annan sak.
#1 Håller helt med dig.
Ett av argumenten de använder är ju att de dör fria, vilket i deras ögon betyder lyckliga.
Döm dem till terrorbrott, dumpa dem nakna på en öde ö och hämta dem som lever efter 10år. Då de avtjänat sitt straff.
När personer kommer in och släpper ut minkar så sprids ju sjukdomar väldigt lätt också till vilda djur.
Ett stort gods bara 5 km här ifrån hade sveriges största pälsfarm i början på 1900-talet. Med bävrar, blårävar och andra djur importerade från hela världen… Jag vet inte hur de hade det då dock…
Jag tänkar såhär också, vilket är miljövänligast, falsk eller riktig päls?
#7 Jag förstår inte varför man vill ha päls alls:/ Är det värmeplagg man vill ha så finns det väldigt bra alternativ. Jag tror att de som köper päls vill ha det för att det är statusplagg och när det är mode såklart. Kommer ni ihåg debatten förra året om dessa mössor med pälsbollar på? Väldigt moderiktigt tydligen men noll funktion…
Helt fel att attackera pälsuppfödare tycker jag.
Jag själv bär ej päls men har inget emot pälsuppfödare heller.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Håller med #1 till 100%.
Bara okunniga människor släpper ut djur och låter dem lida. Pälsuppfödarna klarar sig för de har försäkringar. Det är djuren som lider pga dessa personers okunskap!
Sätt rejäla krav på uppfödarna om hur djuren ska ha det. Då blir det för dyrt att föda upp och pälsuppfödarna minskar på ett mer naturligt sätt…
/Elisa
Tråden är visst lite gammal men frågan är i högsta grad aktuell, så jag puffar lite.
#10 Att säga att pälsuppfödarna har "försäkring så de klarar sig" är ett hån mot de personer som blivit utsatta för dessa övergrepp.
Att få sitt livsverk förstört under 1 natt kan knappast ersättas med pengar, det är inte ekonomin det handlar om i slutändan.
Någon/några har i skydd utav mörkret tagit sig in på din gård, ditt hem och saboterat ditt företag där du lagt åtskilliga timmar.
Ofta ligger det även brev i din brevlåda, eller är sprutmålat på väggen, hot mot dig själv, din familj, dina barn.
"Din jä''a mördare, nästa gång tar vi din familj".
Ingen försäkring i världen täcker den skräck som många pälsuppfödare lever med.
För er som tror det så är jag inte pälsförespråkare, skulle aldrig falla mig in att köpa svindyr päls när det finns snygga fejkade.
De som känner så starkt för att pälsindustrin skall läggas ned, börja respektera sveriges lagar. Vi är en demokrati och det står fritt upp till var och en att på laglig och politisk väg driva frågan.
Du måste missförstått mitt inlägg…
Jag är inte för idioterna som förstör och släpper ut djuren eller hotar de som har uppfödningen.
/Elisa
#12 Det framgick utav ditt inlägg att du var emot utsläpp av minkar utav
djurrättsaktivister, det förstog jag.
Vad jag reagerade på var uttalandet "Pälsuppfödarna klarar sig för de har försäkringar".
Ekonomin har relativt litet utrymme i frågan då det i största grad handlar om personliga trakasserier.
Känns lite som att säga till ett offer för misshandel att han/hon kommer att klara sig eftersom de får ersättning.
Kanske lite överdrivet, men jag ville bara föra fram en synpunkt.
MVH
Det jag ville få fram att de (aktivisterna) inte kan få ett företag att lägga ner genom att förstöra. Då företagen har fösäkringar.
Dvs. att inte nog med att det är ren idioti att göra det de gör, för de det skadar mest är djuren de anser sig vilja "rädda".
För jag tänkte rent ekonomiskt. Vilket många av aktivisterna har som argumet att de ska få pälsfarmen att gå i konkurs och det gör de inte. Just pga försäkringarna.
Sen den personliga tragedin för pälshandlarna är en helt annan fråga.
/Elisa
Ok då var vi ju helt övrens:0)
Ganska lätt att missförstå när man läser en tråd som verkligen engagerar.
Ligger mig ganska nära.
Då jag är lantbrukare och även om mjölkproduktion är ganska så förskonade från brott som detta, så har även vi fått vår beskärda del av skit.
från människor som i grund och botten saknar all verklighetsförankring i både sina uttalanden och värre, sina handlingar.
men det var ju inte mjölkproduktion tråden handlade om, så förlåt mig mitt lilla avsteg.
MVH
#15 Avsteg och avsteg…Jag kallar det snarare en jämförelse. Förstår helt ditt resonemang.
Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld
Att diskutera djurrätt brukar ganska så många gånger spåra ur, vet inte om det beror på att båda sidor är lite sämre än vad man skulle önska på att verkligen läsa vad motparten skriver.
Bara för att jag tycker att dessa sk "aktioner" av djurrättsaktivister är urbotat dumma, betyder ju inte det att jag förespråkar sämre villkor för djuren.
Det ena måste ju nödvändigtvis inte utesluta det andra.
Trevligt iaf att tråden håller trevlig ton.
MVH
Det brukar vara bra stämning här trots att vi ibland tycker olika, men det bygger ju på att respektera varandras åsikter.
Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld
Tyvärr är inte detta standard på många forum, hela grejen med ett forum där man möts och diskuterar faller ju om människor är rädda för att uttrycka sin åsikt. Lite mer OT;=9