Lantdjur iFokus

Lantdjur

Etikett: vilt
Läst 2825 ggr
dragonstar
0

vad för djur på liten tomt?

Ja som frågna lyder vilka olika djur funkar att ha på en mindre tomt?

Har tänkte mig Höns och kanske någon kanin men funderar även på om det går att ha något annat ?

Vad kräver tex gätter och vad fins det för nytta med dom?

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Fridaaaa
0

Getter kräver ju lite utrymme, högt staket osv :)
Men so du säger, Höns, kanin går ju bra t.ex :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

dragonstar
0

Jag tänker nog Ankor för det ligger en å där så dom komemr nog trivas ypperligt. Kan man ha Höns och Ankor i samma inhägnad?

Fridaaaa
0

#2 Ja det kan man ha. det har svärmor :)

dragonstar
0

Fast dom måste vist anmälas. OM jag förstått rätt. Inte så farligt ioförsej men måste komma ihåg det.

Fridaaaa
0

#4 Nej måste dem inte? Svärmor & hennes ena kompis har Ankor, dem har inte anmält att dem har?

dragonstar
0

Fick för mig att det stod att man måste anmäla men kom du på att dom säkert menade att de gällde de djur ma nhar fler än 350 av… Eller missförstod jag igen?

dermot
1

Vi har Höns och Ankor tillsammans och det har vi inte anmält till någon. :)

Getter är trevliga djur men det finns även nackdelar med dem…

*De äter allt. (kan ju dock tolkas som en fördel i vissa sammanhang - om man vill ha väck nässlor och andra växter, men oftast är det kanske inte så populärt)

*Bockarna luktar rätt starkt.

*Och de kräver höga staket för att inte kunna ta sig ur sin inhägnad - de lär förstöra det mesta ifall det händer.

*En del tycker om att stångas - hårt.

Vår ena bock tog sig ut och knäckte vårt päronträd (ett litet bara, självklart Flört) och jag minns än hur pappa kom inrusandes alldeles röd i huvudet av ilska och skrek "Ska vi ha Getter eller ska vi ha frukt?!?!" Skrikandes

Men de är väldigt mysiga att ha och göra med och kan bli lika tama som hundar om det vill sig.

Jag rekommenderar själv ett gäng med Höns och kanske några Ankor! Mignon Ankor är sjukligt söta och tar inte mycket plats! (Kan gå ut och fota våra om en stund, så ska du få se att hjärtat ditt smälter). Sedan, kaninfantast som jag är, så vore det säkert passande att ha en kanin eller två! Nu vet jag inte om du tänkt ha djuren lösa eller ha burar/inhägnader till alla, men går de fritt ute på gården kan även dessa gå tillsammans med hönsen/ankorna, men gärna inte inne i stall/bodel då Höns dammar ofantligt.

Du kan se några bilder på våra Höns på min fotohemsida HÄR, kommer lägga in fler bilder senare, men den är fortfarande under konstruktion. Glad

Lycka till!

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

dragonstar
1

#7 ja blir nog ingen get. haha Sambon såg skräckslagen ut.

Men Höns och några Ankor tror jag. Pappa värkade ochså tycka att det var en kul ide.

Du har jättefina hönor =) Vad är det för vita puffisar? Dom var lite coola=)

annars tänker jag not satsa på några få bra värphöns och sen får det bli lite oika raser blandat.

dermot
0

#8 De vita menar du? Glad Det är silkeshöns, väldigt trevliga och jättebra mammor! Har fått många hönskläckta kycklingar efter silkes. En sommar fick vi hela 26 småttisar efter 3 hönor (samtidigt!!) var en höna som låg på de hela tiden och en annan som hjälpte till ibland, sedan fick ena hönan ta hand om alla den mesta av tiden, men de hjälptes åt sen såklart ;)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

dragonstar
0

#9 Vad Härligt det låter  tycker dom var lite fulsnygga. Efterso att det är skogstomt dom komem bo på så är det bra om hönsen är nära hemmet men gillar att söka mat så att säga..  Vet inte om jag ska sattsa på vita och andra lätt sylniga färger för att jag ska se dom elelr bröna och kamoflerade för att dom ska kunna gömma sog för hök och annat.

dermot
0

#10 Det kan ju vara ett problem om ni har mycket rovfåglar att välja ljusa färger, men annars vore det ju praktiskt! Men de röda kanske vore något? Eller kan du ju blanda så har du koll på vem som är vem och om någon saknas. :)

Annars så rekomenderar jag Brahma, en stor härlig ras! Har rovfågelliknande huvud och är väldigt lätta att få tama, finns i många färger och de finns även i dvärgversion, men jag gillar nog de större bättre. Har tyvärr ingen bild på våra stora, då jag ej hunnit fota de, men på de små kan du se på hemsidan (de ljusa som har kompostgaller runt sig). :)

// Anka

dragonstar
0

#11 den höna du har fotat som kollar uppåt och är krämfärgad nästan är jättefin.

JA jag ska allt filura vidare. Måste bygga en inhägnad och framföralt ett Hönshus.  Vet inte om de ska få vara helt frigående men är nog inte bra om nte någon är i närheten och kan hålla ett öga på dem. SÅ det blir nog hage när ingen är där.

dermot
0

#12 Ja, det är en av Dvärgbrahmorna, även så tocken brevid. :)

Det går säkert fint! Vi har också gårdar till våra (som är ihopkopplade med stallet och stora ytor inomhus) hönor, men jag hoppas själv en dag att vi kan ha lösgående. :)

// Anka

dragonstar
0

Låter så bra =) Sambon sa okej och Pappa har innan sagt okej till Höns så jag behöver bara komma överns med honnom var dom ska vara mer exsakt. Men har mina planer =)

sallad
0

Dom kanske redan har nämts, men jag ÄLSKAR vaktlar :D

-Rasmus 🌈

dragonstar
0

#15 Jag är jätteförjust i vaktlar! har funderat starkt på att ha dem istället.

ellencharlotta
0

Ankor smutsar ner ganska mycket i och med att dom vill ha tillgång till mycket vatten, dom nöter lätt bort gräs på en gräsmatta väldigt snabbt och kvar blir i princip bara gegga.

Höns kan också nöta bort gräs lätt men har man bara några stycken som får gå fritt så hinner dom aldrig nöta ner :)

dragonstar
0

#17 Tur att vi inte har någon gräsamatta då =)  Det är en skogstomt, en den hägra delen av tomten är typ äng och den nedre är stranden till en bäck/Å och det växer ombunkar, harsyra och andra växter som tris i lerig fuktig jord.

SÅ Ankor kommer nog älska de stället. =)  dessutom är dom goda =)

dermot
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vaktlar är fina Kyss, men de får du nog hålla instängda ;) De flyger gärna och kan vara svåra att få tag på.

// Anka

[TheoA]
0

Ankor kan följa med ån/ bäcken och försvinna tyvärr, annars så skulle jag också gärna ha Ankor i vår å.

dragonstar
0

#20 det har jag inte tänkt på.. Inte så bra om dom följer med iväg. Dom stananr inte där maten är då?

[TheoA]
1

Den godaste maten finns i vattnet :)

[TheoA]
0

dubbelpost

dragonstar
0

Attans! Kommer med adra or klagas över vilda Ankor fram över i så fall.