Lantdjur iFokus

Lantdjur

Etikettfjäderfä
Läst 5057 ggr
dragonstar
0

Att bli med höns?

Jag sitter i min lägenhet och planerar en friggebod eventuellt på min pappas tomt.

Har fått tillåtelse att ha Höns där och hjälp med allt utom städningen för dem.

Som liten hadde min farmor Höns så jag har varit med under både äggkläckning matning och slackt.

Men jag vet inte vad som gäller speciellt juridiskt?

Vad måste göras för att få ha Höns? Vad kostar det?

Vart får man tag på foder?

behöver dom registreras?

Och så de olika raser som finns vad är bra att tänka på när man väljer ras?

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Fridaaaa
0

Hönsmat finns t.ex på lantmännen och granngården.
Och nej dem behöver ej registreras :)

Kolla på jordbrukgsverkets sida, där står alla regler som gäller för att ha Höns :)

När du väljer ras, tänk på om du vill ha stora eller små Höns, bra värpare eller icke bra värpare (om du vill ta fram kycklingar), och om dem lägger bra med ägg eller inte :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

dragonstar
0

I början vill jag nog bara ha bra värphöns sisådär 3 stycken och så får jag utöka med tiden.

Ska kolla Jordbruksvärket tack ås mycket.

Gåt de föresten att ha tex 2 Ankor eller Änder tillsammans med ngåra Höns? Att dom bor i samma hus och har samma inhägnad?

Finns det några sjukdommar man bör oroa sig för?

Fridaaaa
0

#2 Ja det går bra att ha Höns & Ankor i samma inhängad :) Det var min svärmor :)
Och dem bor i samma Hönshus med.

dermot
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Finns massor med sjukdomar som de kan få, men oftast är de rättså lätta att bli av med. Men det allra bästa är att hålla undan allt spindelväv och damm som fort samlas och helt enkelt hålla det torrt i hönshuset.

Löss/loppor är väl det vanligaste, men tänk också på att sitter de drag i huset så är chansen stor att de blir förkylda (97% av fallen). De är väldigt känsliga för drag!

Foder kan du få tag på olika ställen, men oftast på Lantmännen. Vi köper dock hos andra bönder som säljer vete, korn och majs. Du kan även ge de matrester men undvik fisk, kyckling, avakado och lök samt curry (äggen smakar curry då;)). Grönsaker, pasta och potatis. Sedan bör de också ha tillgång till krossade snäckskal/krossad kalksten.

Jag rekommenderar att ha minst 2 hönor och 1 tupp - kallas trio i hönsvärlden ;), men allra helst runt 4-5 hönor.

Det du behöver göra för att skaffa Höns är väl egentligen inget specielt mer än att ta reda på vad som gäller och helt enkelt köpa från en vettig uppfödare.

När du väljer ras kan du utgå från..

*Storlek, - vad passar dig? Vad kan du hantera? Vad har jag råd till?

*Färg, - här spelar endast ditt eget tycke in.

*Värpproduktion, - Vad är dina egna mål med hönsen? Endast sällskap och få färska ägg till frukost eller till att ruva och ta kycklingar? Vissa raser passar bättre än andra till att producera ägg, T.ex Lohmann (dock en hybrid) lägger mycket ägg medan en Croad Langshan är mer sparsamma - men ACK så fina!

*Nytta eller nöje, - Vill du ha Höns till utställning och avel eller endast till att helt enkelt lägga ägg och ha som sällskap?

Och ja, de andra frågorna fick du också svar på :)

Vår ena Dvärgbrahmagrupp, som ännu inte kommit upp på sidan ^^

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

dragonstar
0

Tack =)

Ja jag tänkte mig minst 3 hönor de ska var en linte flock och jag vill gärna ha oliak färger på dem så ajg känner inge individerna lätt.

Vill nog ha en lite mindre ras, Kan tänka mig blandraser med. De på bilden är väldigt vackra =) Vll gärna at de har vackra fjädrar då jag pysslar med fjädrarna och det blir att samlla upp de finaste man hittar vid ruggning.

Och jag vill fört och främt ha ägg av dem. men kan tänka mig att jag ävne vill få någon att ruva och få lite kycklingar som kanske kan hammna i grytna senare. så det ska nog var en rätt allt i allo ras.

dermot
0

#5 På Brahmorna hittar du ju många fina färger och finns ju som sagt i dvärg, vilket nog skulle passa dig då, dock finns det inte överdrivet av dem. De är rättså duktiga på att lägga ägg när de kommer igång och jag tror de är bra mammor med (vi har nämligen inte haft dessa så länge, så vet ej det) annars får ni väl skaffa en liten kläckningsmaskin ;)

Tänk på bara att du måste ha tupp om där ska bli några pycklingar! :-)

Annars är Faverolle min favorithöna! De är jättefina och ger mycket ägg.

Hon ser lite bäng ut på detta fotot men söt är hon ;)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

dragonstar
0

Tycker hon ser väldigt vaker ut. En lite fjällripa nästan =)

Låter som en ras jag ska kolla närmare på helt kalart.

Men det blir längre fram åtvåren moste först få igong bygget av hoöshus och sådnat.

Fridaaaa
0

Här är vårat gäng ;) Bara blandrashöns & blandrastupp :D

dermot
0

#8 Finingar! Kyss

Här har vi en Croad Langshantupp, en dvärgfaverollehöna och en (och en halv) Brahmahöna!

// Anka

Fridaaaa
0

#9 tack GladKyss
Du tar så himla fina bilder :D

dermot
0

#10 Hihi tack, SkrattandeKyss

// Anka

dermot
0

En Croad Langshantupp (svart) och en Brahmatupp spatserar ute i gården ^^

// Anka

dermot
1

Åh juste! Skulle ju visa Mignonankorna!

Längst fram är en korsning mellan mignon och någon annan ras, men de andra två (som gömde sig bakom "Anka" hela tiden är renrasiga" :)

De går tillsammans med Dvärgbrahmor, vilket gör att de ser väldigt stora ut, men de är dem ju inte ;)

// Anka

[TheoA]
0

Om du vill följa reglerna och inte behöva mocka ut varje dag så skall du inte ha Ankor med hönsen, de slabbar nåt otroligt med vattnet och kan sprida salmonella när bädden blir geggig.

dragonstar
0

#14 Då ska jag änkta på det.

#13 det var fina Ankor dom ser mer ut som änder och inte sådär stora oh kraftiga som man tänker sig Ankor.

dermot
0

#15 Just därför de heter Mignon (söt/liten/gullig på franska) :)

// Anka