Lantdjur iFokus

Lantdjur

Etikettoff-tpoic
Läst 1915 ggr
medde
0

Odlat kött

Under hösten så räknar en forskargrupp vara klara med att ha fått fram den första hamburgaren med konstgjort kött.

Det finns en förhoppning att detta projket ska utvecklas  till en massproduktion av odlat kött. Som då ska kunna ersätta stor del av köttproduktionen. Den som vi säger "vanliga" köttproduktionen är en stor och bidragade orskak till den globala uppvärmningen.

Men vad jag tycker och tänker om odlat kött..Är inte riktigt med på det här

Vad tycker och tänker du om det här?

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

LOLslashFREAK
0

Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag tycker om det. Det är ju nyttigt att äta kött och jag tycker att det är gott, men jag är vegetarian eftersom jag tycker att det är så hemskt fel att "odla djur" på det sättet man gör idag. Självklart är Sverige bättre än många andra inom området om man ser till djurens rättigheter att tex korna måste gå ute ett visst antal månader osv.

När man odlar kött är det ju bra för djuren. Då mår också alla vegatarianer och många andra människor bättre i själen när man vet att man inte slaktar djuren hej vilt och brutalt som nu.

Men sen kommer man till hur "plastköttet" är uppbyggt. Vad består det av och vad har man använt sig av för ämnen och bakterier för att framställa det? Det är detta som får mig att tvivla på om det verkligen är bättre.

Nu säger jag inte emot forskning och experiment på något sätt, det kommer ju säkerligen bli bättre resultat ju mer man testar det. Man lär ju sig på vägen liksom. Men i nuläget hade jag nog inte vågat ta så många tuggor. Flört

Galenpanna

zoolatri
0

Jag känner mig positiv till odlat kött, men jag känner ju inte till något alls om det egentligen, mer än att det just nu är rosa-vitt och är odlat:P

Jag tänker att kött är ju ett bra livsmedel, och kan man odla kött till en rimlig kostnad(tänker både på djur, natur och reda pengar)så är det ett jättebra alternativ. Då kanske man kan skicka kött till svältdrabbade områden för en låg kostnad. Protein kan ju vara ganska klurigt att ersätta när det gäller sådana projekt, sojaprotien till exempel är ju inte så bra för miljön.

Men för gemene man, så tror jag inte att marknaden är så stor just nu… Men jag skulle lätt köpa odlat kött för att prova;) Nu köper jag närproducerat och ekologiskt kött för att jag vill att djuren jag äter ska ha ett så bra liv som möjligt.

[Jimmy.L]
0

Jag kommer forsätta med att köpa kött från nötkreatur. Jag själv tycker det är viktigt att stödja våra bönder som håller våra landskap öppna! Möjligt att det kan vara något för framtiden men inget som jag kommer att välja.

Adrina
2

Jag är också lite skeptisk mot va de innehåller för kemiska grejer m.m. Visst vill man stödja bönderna men man vill ju också kunna bevara vår planet till framtida djur & människor som ska bo här :)