Trikiner upptäckt hos
Under veckan har det visats att på ett skjutet vildsvin från Bro som ligger i Upplands bro. Har det nu för första gången hittas trikiner hos vildsvin i Mälardalen. Det ska ha varit liten infektion som då 1 larv per gr kött. För oss människor är det inte bra att få ioss, och kött från vildsvn bör kontrolleras. Om vi får i oss ca 75 till 100 kan det bli diarré. men blir det flera larver kan det i värsta fall leda till döden. Sjukkött ska och rekonederas att brännas.
Mer info kan du finna i länken som leder till smittskyddsinstitutet
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Oj då! Hoppas det inte kommer ner hit :/
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Inga roliga saker det inte.. Man jag äter inte viltkött av något slag eller från havet för den delen heller
oki jag älskar både vilt och fisk :/
Och vi har gått om vildsvin här runt omkring :/
Vildsvin finns i massor i områderna jag är född. Riktiga huliganer!
Ja det är dem, vi har haft turen att ha sluppit dem på tomten, men svärmor som bor ca 800-900 meter bort, hade dem i somras ända upp på altanen, eller ja dem tror att det var viltsvin, då sopor och massa annat låg huller och buller.
Vi kollar alla våra vildsvin.. Förra året sköt vi 32 st och inget hade trikiner i sig.
Om man äter tyskt fläsk finns det också risk, för de kollar inte sitt. Men svenskt fläsk så är det väldigt, väldigt ovanligt, här kollar vi alla grisdjur.
Oj :/ Tur att man inte äter vilt.. Hoppas det försvinner snart!
Trikiner är visst inte alls roliga. Det är ju därför som det är så viktigt att griskött ska vara väl tillagad.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!
Du ska absolut inte vara rädd för att äta vilt. Man trikintestar alla grisdjur i sverige. Och endast 4 trikinfall inkl. det här fallet, har man hittat i sverige sen 80-talet, när vildsvinen började invardera sverige.
#10 Den undre länken är den samma som ligger i mitt tsrat inlägg.