Lantdjur iFokus

Lantdjur

Etikett: svin
Läst 1695 ggr
medde
0

Trikiner upptäckt hos

Under veckan har det visats att på ett skjutet vildsvin från Bro som ligger i Upplands bro. Har det nu för första gången hittas trikiner hos vildsvin i Mälardalen. Det ska ha varit liten infektion som då 1 larv per gr kött. För oss människor är det inte bra att få ioss, och kött från vildsvn bör kontrolleras. Om vi får i oss ca 75 till 100 kan det bli diarré. men blir det flera larver kan det i värsta fall leda till döden. Sjukkött ska och rekonederas att brännas.

Mer info kan du finna i länken som leder till smittskyddsinstitutet

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Fridaaaa
0

Oj då! Hoppas det inte kommer ner hit :/

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

medde
0

Inga roliga saker det inte.. Man jag äter inte viltkött av något slag eller från havet för den delen heller

Fridaaaa
0

oki jag älskar både vilt och fisk :/
Och vi har gått om vildsvin här runt omkring :/

medde
0

Vildsvin finns i massor i områderna jag är född. Riktiga huliganer!

Fridaaaa
0

Ja det är dem, vi har haft turen att ha sluppit dem på tomten, men svärmor som bor ca 800-900 meter bort, hade dem i somras ända upp på altanen, eller ja dem tror att det var viltsvin, då sopor och massa annat låg huller och buller.

[TheoA]
1

Vi kollar alla våra vildsvin.. Förra året sköt vi 32 st och inget hade trikiner i sig.

Om man äter tyskt fläsk finns det också risk, för de kollar inte sitt. Men svenskt fläsk så är det väldigt, väldigt ovanligt, här kollar vi alla grisdjur.

[Lostmybrain]
0

Oj :/ Tur att man inte äter vilt.. Hoppas det försvinner snart!

sissie
0

Trikiner är visst inte alls roliga. Det är ju därför som det är så viktigt att griskött ska vara väl tillagad.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

[TheoA]
1

Du ska absolut inte vara rädd för att äta vilt. Man trikintestar alla grisdjur i sverige. Och endast 4 trikinfall inkl. det här fallet, har man hittat i sverige sen 80-talet, när vildsvinen började invardera sverige.

[TheoA]
0

#7 Försvinner kommer det inte att göra..

Trikininfo 1

Trikininfo 2

medde
0

#10 Den undre länken är den samma som ligger i mitt tsrat inlägg.