Ilskna tuppar
Vi har ett ex antal tuppar. Gubben har fått för sig att de är bra och ha och vill inte avliva dom. Men vi har 9 tuppar. Varav 5 är aggresiva.
Har alltid läst om att Dvärg kochin är så himla tama och lugna. Våra får fnatt för ingenting.
Hur är era tuppar.
Nu vet jag ju inte riktigt men ska inte tuppar leva själva? Eller med hönor. Men inte med andra tuppar? 
Vi har ju 9 st varav 5 går med 4 höner. Och utav dom 5 är de alla ilskna. Ungtupparna är fortfarande goa och keliga och de går själva än så länge.
Vi har flera tuppar i olika hönsgrupper, (dock är där minst 4 hönor per tupp) och ingen av de är ilskna.
Har haft en tupp förra året som jagade oss, men när han flyttade till min brors kompis och fick lite fler hönor så har han hållt sig lugn. Lite tjurig, men inte så att man inte kan klara av honom.
Tror det är lite individanpassat. Sedan bör man ha minst tre hönor/tupp så minimerar man risken för slagsmål och irritation. :)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Ja, Ja tycker de hade räckt med 1 tupp. Men gubben vilel inte avliva dom. Har försökt skänka bort dom men inge svar. Ingen som vill ha tuppar. Och snart kommer en ny säsong med kycklingar. Och då blir det antagligen fler tuppar. (föder upp i liten skala).
#4 Kan du inte ta ett snack med honom? För antingen bör ni skaffa fler hönor så alla kan ha varsin liten "flock" eller så får ni helt enkelt avliva, svårt att sälja tuppar, det vet jag själv, men en ilsk tupp kan ju inte må särskilt bra. Vad är det för ras? 
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Är Dvärg Kochin.
Jo pappa har ju sagt att han kan om inte gubben vill.
Själv är ja rädd för dom, så tar helst inte i dom.

Vi behåller de kycklingar som kläcks hemma, ingen kläckare, utan bara naturruvat. De som blir tuppar får bo kvar (om vi inte säljer några) och blir det bråk mellan dem eller med gammeltuppen, så tas den bort. Men vi ser det inte som avlivning, för de kastas ju inte bort. De blir tillagade och uppätna, och då kommer de till nytta för oss, och vi slipper köpa kött som mått sämre som levande djur.
Skulle en tupp börja vara elak mot oss, åkte den i grytan fort som tusan!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Många tuppar brukar klara av att vara flera, men då måste man ha ett skapligt gäng hönns också. Har du en väldigt liten grupp med kanske 2 tuppar som kommer överens så går det säkert med 2-3 hönor per tupp, men ska du ha stora grupper skulle jag nog föreslå 4-5 hönor per tupp.
Du behöver nog inte avsliva alla tupar, men avsliva de 5 agressiva om de inte har något att ge i avel (och prova då att flytta/sälja dem till det och se om de ändrar beteednet) och spar 4 tuppar.
Så länge tupparna komer över ens så spelar det nästan ingen roll hur många tuppar du har i en grupp, men blir det problem så får man ju se till att göra något åt det :)
Dessutom vll man ju gärna ha trevliga avkommor med, så det är väll kanske att föredra att avla på trevliga djur!
Hakuna matata!
Ja, jag har haft annons ute i över ett år på tupparna, De hade bara behövt komma och hämta, Hönskycklingarna som vi inte sparar och som jag lägger ut går åt fort.
Men jag bor väl i fel landsände. Hade tyckt det räcker med 1 tupp till vår grupp med höner Har 4 st höner.
förlåt om jag kapar tråden.. men måste bara fråga en dum fråga. Har ingen som helst erfarenhet av Höns pch tuppar. Kan man på något sätt ha tuppar och Höns utan att det blir kycklingar? Kläcks de även om man inte lägger de i äggkläckare? Vill skaffa hönor och tupp i framtiden men vill inte få en massa kycklingar som man får sälja.. och absolut inte döda tuppar.. är en blödig djurälskare 
#10 Det är bara att plocka undan äggen 
// Anka
#11 men om de är befruktade så är det väl foster i?
#12 Bara om du låter hönan ruva det, då utvecklas det ett foster, annars går det bra att äta. :)
// Anka
#13 ok.. känns läskigt om man skulle råka ta in ett ägg för att äta och det är ett foster i.. Hur vet man om hönan har börjat ruva på ett ägg? eller flyttar de inte sig från ägget?
#14 Du får ta ut äggen så fort du ser dem (t.ex på morgonen när du går ut, eller på kvällen när du släcker/går in). Börjar hönan ruva, så ligger hon gärna kvar, men då är det oftast ett par ägg mer som ligger där, (allt från 4 till 14) och det ser man. Kan dock vara svårt om hönsen går helt fritt på gården och de lägger äggen i buskar. Vi har våra i stallet med rastgårdar till så de kan gå fritt tillsammans både inne och ute. :)
// Anka
#10 Hönsen brukar inte börja ruva på eggen på en gång efter som de inte kan ploppa ur sig 5-10 ägg på en och samma dag. Därför väntar gärna hönsen med att börja ruva till dn fått ihop ett par ägg så att ungarna sedan kläcks samtidigt.
Äggen behöver alltså inte ligga varmt från det att de kommer ut ur hönan, utan de kan ligga i upp till 10 dagar innan kläckbarheten börjar sjunka.
Det tar något dygn innan det börjar hända något i ägget, så plockar man äggen två gånger om dagen kommer det inte hinna bli något som växer inuti äggen.
Hakuna matata!
#15 #16
syns det när man knäcker ägget att det är befruktat/ett foster i?
#17 Har hönan legat på det en längre tid, så kan man göra det ja. Annars inte.
Men man kan efter en tid (nu räknar jag när man kläcker i maskin) lysa äggen och då ser man ett "nät" eller hur man ska förklara det ifall ägget är befruktat, och på så vis kan man ta bort alla obefruktade ägg som annars skulle ligga där i onödan. Lite OT, men jaja 
// Anka
#18 ok.. tack :)
Vår tupp är jättesnäll, men våra 2 förra tuppar var helkonstiga. Förra ägaren hade haft dem 2 plus några Höns. Och dem hade börjat flyga mot henne, hon hade backat flera gånger och då trodde dem att dem bestämde. Den ena flög på mig massor av gånger. Så båda nackades. Denna tuppen vi har nu skulle aldrig göra något dum! Ilskna tuppar nackas direkt här, går inte att ha, och inget önskvärt att avla på heller.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ja vi har ju en liten son också. Och jag gillar inte tupparna, men känns som att gubben inte gör nått förrän olyckan är framme.

#21 Om det finns minsta lilla risk att de går på barnet är det bara att nacka dem direkt. Du får väl göra det själv, om inte maken vill.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#21 Ja då är det extra viktigt att ha snälla tuppar!
Det ska ju inte behöva gå så långt att dem kanske gör illa någon av er, speciellt er lilla son :/
jag vågar inte gå till dom, Har lite fågelfobi, Hönsen har ja inge emot, men tupparna ja är rädd för. Har sagt till gubben vi kan spara den vita tuppen, För han är supersnäll, Men resten ska väck,
Men han vill inte nacka dom, har sagt att min far kan göra det om han inte vill. Men han vill inte göra sig av med dom.
#24 Jag vägrade gå in till vår förra tupp, han var snäll mot pojkvännen men inte mig. Så han nackade han, eftersom han ville att jag med skulle kunna gå in där.
Trevliga. Otrevliga tuppar blir cock au vin.
ush ush.. låter så hemskt. Tycker inte att man är djurvän någonstans om det "bara är att nacka de" ush.. Är väl isf pga att jag inte är någon "bonnatös" eller nåt..
#27 Dessvärre kan man inte spara alla tuppar och tuppar finns det väldigt många av :) Så många nackar och äter dem.,
Hellre nacka bråkstakarna än ha en otrygg flock med en massa slagsmål.
jag bryr mig inte om de bråkar, då får man flytta de till en annan flock. Göra det bästa för djuret, (något som prioriteras MYCKET på de andra djurforumen här på ifokus)
#28 du Frida är ju t.ex djurvän i andra avseenden iaf..
#31 Förstår det men tycker inte att man ska ta ett liv så lätt, för att det inte passar.
#32 För att det inte passar?
Tyvärr kläcks det oftast för mycket tuppar, då har man inte mycket till val :)
Och bättre att man äter dem i så fall än att dem ev slåss eller far illa?
Dock skulle jag själv inte kunna äta ett djur jag fött upp :)
#33 jaa typ för att dem inte passar in. Tycker fortfarande att det är helt oetiskt, även om jag fattar att det skulle vara i princip i lika oetiskt att låta de gå i en sån flock.
#32 Vadå "för att det inte passar"?
Här på gården finns det ungefär 30 frigående blandrashöns. Upp till 5 tuppar kan vi ha utan att det blir något stök eller slagsmål.
Varje sommar kläcker hönsen fram ett femtiotal kycklingar. Minst hälften av dem är tuppar. Tuppar som är släkt med våra hönor.
Hönskycklingar är lätt att bli av med, men tuppar går inte ens att skänka bort. Menar du att man då ska spara alla dessa 25-30 tuppar varje år? Hur mycket inavel tror du det blir då? Till slut står man ju där med en väldigt hög foderkostnad, en minimal äggproduktion och otrygg hönsflock. Tycker du det är rimligt?
Aggressiva tuppar som jagar folk går inte att ha lösa på gården. Jag vill inte ha testosteronmonster som pappor till mina kycklingar, jag vill avla fram trevliga sällskapshöns som mår bra. Om det är svårt att hitta livhem till tuppkycklingar, så är det ingenting jämfört med med hur svårt det är att hitta hem till en folkilsk tupp…
Hönsen här lever loppan och dör snabbt, hemmavid. Bättre liv får man leta efter, även om det avslutas tidigt.
/Aremea
jag är djurvän och skulle aldrig kunna döda mina djur bara så. Det är bara det
Jag är också djurvän, men anser inte att det alltid är av godo att hålla liv i alla till varje pris.
Det där med död lär man sig snabbt om man är uppväxt på landet. Alla dör, förr eller senare på mer eller mindre bra vis. Det vi kan göra är att ge djuren ett riktigt bra liv och en snabb och värdig död när det är dags.
/Aremea
#37 Man är djurvän ändå, även om man avlivar tuppar.
Det är ju för deras egna bästa:)
Och annars så hade vi inte haft direkt mkt ägg heller ;)
Mycket bra inlägg. Håller med i varenda bokstav.
Alla har sina åsikter.
#41 Fast du kan inte kalla oss för icke djurvänner, för vi är allesammans här inne djurvänner :)
#42 det beror på vad man/jag menar med djurvän
Men jag menar inte att ni är sämre för de, vet t.ex att du tar bra hand om dina kaniner,marsvin och hund till exempel. Ta det inte personligt.
#43 Hur menar du med djurvän då? :)
Tack ;)
#43 tänker ur mitt perspektiv eller så. Jag hade ALDRIG kunnat döda ett djur eller låta någon annan döda mitt djur (självklart om det är sjukt men inte om det är ett friskt djur som bara inte passar in i min situation)
#45 Fast, man gör ju det bästa för djuret ändå?
Kläcker man inte fram kycklingar, blir det ju inte fler hönor = inga ägg :)
Så något måste man ju göra med överflödet av tuppar, finns liksom inte hönor till alla…
#46 nej alltså jag förstår verkligen problemet men jag syftar mest på själva dödandet av ett friskt djur
#47 Ja jo men så gör man ju med slaktdjur med, som vi äter, dem föds upp för slakt. Inget fel med det. Människan är ju gjord för att äta kött :)
#48 jag äter i princip inget kött, ingen fisk eller kyckling och inga ägg alls 
#49 Okej, jag klarar mig inte utan det. Dock äter jag bara svenskt kött plus såna djur som haft det bra :)
#50 ok, det var ju bra i alla fall
Jag klarar inte av det med tanke på vad det faktiskt är. När jag börjar jobba i sommar så ska jag sluta äta kött helt
#54 ok, men känner ändå lite "vad är det för liv?" stå och vänta på att bli mjölkad.. aja jag har för mycket tankar haha
Mysigt med Höns iaf
#55 Dock är dem ju inte vår,sommar & en bit in på hösten :) Många har det så i alla fall. Och många ställen är det lösdrigt i stallarna :)
Ja det är mysigt! :)
#56 jo men ändå. 
#57 Så dem har ju inte det direkt dåligt på många ställen, för mår inte djuren bra, producerar dem inte det dem ska, så det är ju viktigt :)
#58 ja det klart! :)
Om du skaffar gård i framtiden, så lär du få känna på själv hur svårt det är och bli av med tuppar. Har försökt i 1 år nu med dom vi har, men ingen som vill ha tuppar. haft både till salu och bortskänkes, Då är det enda och slakta dom.
jag är född ute på landet, men uppväxt i ett samhälle. Först nu jag har djur på egen hand, men tvekar inte en sekund på att avliva. Speciellt inte tupparna. Vi har gärna våra gående i trädgården, Och då går de inte ha folkilskna tuppar, speciellt inte när man har små barn.
#60 Ja det är jättesvårt. Fick t.ex våran tupp gratis :)
Får se hur det blir till våren när vi kläcker fram kycklingar:)
En ilsken tupp mår inte bra psykiskt, och i vissa fall försvinner det inte, även om de får en hel hönsflock för sig själv. Då tycker jag det är värre att se på när tocken lider för att han är aggressiv. Så jo, man kan visst vara djurvän och avliva. Det är något man måste lära sig när man har djur.
// Anka
#60 vill bara ha hönor :)
#62 jag vet problemet. Har egna djur och har fått avliva. Men då har det varit sjuka
#63 Dessvärre måste man ha tupp om man inte bor i tätbebyggt område och har tillstånd att enbart ha hönor. Bor du t.ex på landet måste du ha tupp :)
#64 varför? är det för att hönorna mår bättre av en tupp?
#65 Japp, märkte det på våra hönor när våran tupp försvann, tog över 1 vecka innan vi fick hem en ny tupp. Dem var låga, inte alls framåt som innan osv. Så fort vi fick hem tuppen, blev dem nyfikna, pigga och alerta igen :)
#65 Ja, tuppen fyller en jätteviktig roll i flocken och behövs i allra högsta grad!
Jag tar gärna emot överskotts tuppar.
Dom som är rätt ras o passar in i grupperna stannar dom andra slaktas på ett korrekt sätt utan stress.
Vi äter gärna tupp.
Skicka ett pm bara.
#66 #67 jaså där ser man :)