Lantdjur iFokus

Lantdjur

Etikett: nötkreatur
Läst 1529 ggr
[TheoA]
1

Mjölkproduktionens skillnader

Likheterna må vara många mellan att vara mjölkbonde i Kanada jämfört med Sverige, men också många olikheter speciellt vad gäller regler och bestämmelser.

Här är några skillnader.

I Kanada är det helt OK att binda upp kalvar, i Sverige får kalvar inte bindas alls utan måste gå lösa i box.

Avhorningen sker ofta med frätande avhorningspast, vilket inte är tillåtet här.

Kor får stå uppbunda inne året runt, någon beteslag finns inte i Kanada.

För att hålla korna rena så har nästan alla gårdar, elektriska dressörer, som ger kon en lätt stöt i ryggen om hon dyngar på fel ställe (i båset istället för i rännan) Kodressörer är idag förbjudna i Sverige.

Man får i Kanada kupera svansarna på korna. Det är inte heller tillåtet i Sverige.

Gödselhanteringen skulle inte heller vara tillåten.

ÄNDÅ är det den Kanadensiska bonden som får 5 kr liter för mjölken..

Klaga aldrig på sveriges djurskydd och lagar, vi har faktist de bästa i världen Nästan det ända man måste tänka på när man gör något med sina kor är att man helst inte vill bryta mot våra hårda lagar.

Fridaaaa
1

Sverige är ett bra land gällande lantdjur, djurlagar överlag! :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

medde
3

Visst är vi bra, men jag tycker ändå att vi inte har tillräckligt bra djurskydd. Samt många gånger på tok för lite staff för brott mot djurskyddlagen.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[Lostmybrain]
0

Jag tycker djurskyddet har bra lagar, men det är skillnad på vad de gör åt saken när lagarna inte följs :/ Jag anser att folk som gör djuren orättvisa inte får straff nog..