Mjölkproduktionens skillnader
Likheterna må vara många mellan att vara mjölkbonde i Kanada jämfört med Sverige, men också många olikheter speciellt vad gäller regler och bestämmelser.
Här är några skillnader.
I Kanada är det helt OK att binda upp kalvar, i Sverige får kalvar inte bindas alls utan måste gå lösa i box.
Avhorningen sker ofta med frätande avhorningspast, vilket inte är tillåtet här.
Kor får stå uppbunda inne året runt, någon beteslag finns inte i Kanada.
För att hålla korna rena så har nästan alla gårdar, elektriska dressörer, som ger kon en lätt stöt i ryggen om hon dyngar på fel ställe (i båset istället för i rännan) Kodressörer är idag förbjudna i Sverige.
Man får i Kanada kupera svansarna på korna. Det är inte heller tillåtet i Sverige.
Gödselhanteringen skulle inte heller vara tillåten.
ÄNDÅ är det den Kanadensiska bonden som får 5 kr liter för mjölken..
Klaga aldrig på sveriges djurskydd och lagar, vi har faktist de bästa i världen Nästan det ända man måste tänka på när man gör något med sina kor är att man helst inte vill bryta mot våra hårda lagar.
Sverige är ett bra land gällande lantdjur, djurlagar överlag! :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Visst är vi bra, men jag tycker ändå att vi inte har tillräckligt bra djurskydd. Samt många gånger på tok för lite staff för brott mot djurskyddlagen.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Jag tycker djurskyddet har bra lagar, men det är skillnad på vad de gör åt saken när lagarna inte följs :/ Jag anser att folk som gör djuren orättvisa inte får straff nog..