Lantdjur iFokus

Lantdjur

Etikett: nötkreatur
Läst 2918 ggr
[Sarahansson1]
1

dräktig ko och dräktig sugga

Hej jag har lite frågor som jag undrar om ni kan besvara?

Håller på med ett skolarbete som går ut på att vi får själv välja vad vi vill ha för några djur och gröder. Men vi ska kunna ge alla djuren bra mat och allt utspelar sig under 3 år. Det är på en ö som vi ska övrleva då. Betesmark är totalt 2,3 hektar och den betesmarken ska som sagt räcka för 3 år.

Angånde den dräktiga kon.

-Vad äter en högdräktig ko och hur mycket? hur mycket betesmark behöver dem?

Vad ska man tänka på när kalven har kommit? Vad äter den och hur mycket? Vi ska använda kons mjölk. Vad kan man ge kalven då? Kan en ko få två kalvar? Det kommer inte finnas vetrinärvård tillgänlig på ön. Tänk er robbinson. Vad ska man hysa den högdräktiga kon med? och vad ska man hysa en ko/tjur med?

angånde grisen.

hur mycket plats behöver en högdräktig gris? Och vad behöver bara en gris? Hur mycket mat behöver den? Vad ska man hysa grisarna med? och är det åt skärskillt man ska hysa den högdräktiga grisen med? Vad ska kulltingarna få äta? Kan hända att vi salktar nån utav kulltingarna vad ska man tänka på då? Vilken ålder är köttet som bäst?

En grej till de vi tog med oss till ön ska tillbaka alltså ska vi ha en högdräktig gris och ko tillbaka därför måste det bli inavel. Vi får inte ta in några nya djur genom årens gång. Ps:visste inte riktigt vilken grupp jag skulle ta.

[Sarahansson1]
0

putt?

Fawo
0

Jag kan tyvärr ej ge dig något svar

Hoppas att någon annan kan :)

// Fawo (;

medde
0

En bra länk om mat  till dräktig ko ekologisk kossa

Ang suggan och mat finns det en del intressant här