Lantdjur iFokus

Lantdjur

Etiketterfårgetter
Läst 1599 ggr
leonberg
0

Vad menar geten?

Vi har en kastrerad getkille som borde vara runt 9 år gammal. Han har nu börjat med ett helt nytt beteende som vi inte sett förut.
Han har blivit väldigt närgången och ska fram till alla, tidigare har han varit lite reserverad mot främlingar. Nu kommer han genast fram, börjar bita i kläderna på folk, och bräker på ett mycket "annorlunda" sätt. Tungan sticker han alltid ut åt sidan och så kissar han, ofta på fötterna på folk. Värst är han på mig och minsta dottern, men han gör det på alla. Om jag står framåtböjd och knyter en sko eller något klättrar han upp på ryggen och gör så som jag beskrivit.
Varför gör han så här? Vad är det han vill säga? Och vad kan vi göra åt det????
Min första tanke var att han helt enkelt är kåt, men han är ju som sagt kastrerad och har aldrig gjort så här tidigare.

dermot
0

Har han tjejer eller någon annan kompis att gå med? :-)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Mantissa
0

Det låter ju likt ett brunstbeteende. Kanske han har fått någon hormonobalans? Spontant tänker jag kanske binjurar eller hypofys eller något som spökar.

leonberg
0

Han går omkring på gården som han vill och umgås en del med hundarna och hästarna, men han är ensam get. Han bor i stallet med hästarna.

Om det är en hormonobalans, är det något som kan regleras med medikamenter av något slag? Vi får väl ta ut veterinären och höra vad han säger i så fall.

Mantissa
0

Det kan ju röra sig om en tumör, då är det nog inte mycket att göra. Men jag är ingen veterinär. Bäst att fråga experterna som du säger.

Adrina
0

Du beskriver ett exakt brunstbeteénde som #2 sa. Men det är konstigt att börjat göra så när han inte gjort det förut.