En av världens största kalvar!
Som dom flesta bönder vet kan det bli missfall ibland när en ko ska kalva, det va precis va som hände när en av gårdens bästa djur dog.
Det va en ganska intensiv kalvning kon klarade sig inte, kalven va så stor att det krävdes 3 pers för att dra ut den. När hon kom ut sedan va hon den största kalven vi någonsinn sett. När vi drog ut henne va hon runt 100cm. Hon klarde sig, men kalvboxarna var för små för henne så hon fick springa fritt i ladugården. Vi tyckte att hon var en riktig Hero men hon var ju en tjej så hon fick heta Heroina(bara så ni vet skrattade jag också när jag hörde namet).
Heroina växte och blev större och större det sista var hon lika stor som halv åringarna när hon bara var 2 månader gammal.
Så det va ju inte direkt roligt att gå till ladugårn när en stor Kalv men två hårda horknölar kom springande. När vi skulle ge dom andra kalvarna mat stångade hon undan oss och tog maten från kalvarna.
Men det började synas på hennes knän att det inte var lätt att dra ut henne när hon föddes. Varje gång hon skulle lägga sig ner lade hon en sådan vikt på knäna att dom blev såriga och variga. Vi var tvungna att avliva henne eftersom hon inte kunde gå det sista.
Men ända sedan den dagen hon föddes har jag tänkt på hur stor hon skulle bli som fullvuxen ko, hon skulle nog inte ens få plats i ladugården. När Heroina dog var hon 114cm och tre månader gammal.
Jobbigt när det blir sådär. Sådant händer ju 
Bra att ni gjorde det bästa för Heroina!
// Fawo (;
Ja. Hon hade nog inte levat så värst länge ändå eftersom hennes knän var gjorda till en (normal) kostorlek. Om hon hade växt upp med dom knäna hade hon nog inte kunnat gå det sista.
Lite som en Belgian Blue kanske?
Har du ingen bild? :)
Nej tyvärr inte.