Lantdjur iFokus

Lantdjur

Etikettnötkreatur
Läst 2084 ggr
Mantissa
0

Överviktiga kalvar!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har skrivit in tidigare här om de två kvigkalvar som jag lånat över sommaren. Imorgon är det dags för dem att åka hem och jag grämer mig rejält över det. Men jag har helt enkelt ingen möjlighet att hålla dem över vintern.. En annan sak som stör mig ganska mycket är att de är så feta! Fast de bara har gått på bete och inte fodrats med något kraftfoder.. Hur vanligt är det med feta kor? Den ena är ju srb och de är det ju inte så vanligt att de är runda som klot direkt :S Borde jag skämmas?

Mantissa
0

Det var strumpan på förra bilen. Här är tjock-sockan:

Mantissa
0

Attans, fel bild. Här är den i alla fall!

Mantissa
0

(åh vad jag saknar att man inte kan ändra i sina inlägg längre)

Ett nytt projekt hemma är de tre fåren som jag hämtade hem igår. De kommer från ett pensionärspar som inte mäktade med dem längre. Jag och grannen har pratat på länge om att skaffa får i lag på hans marker och nu har vi fått ihop åtta tackor och en bagge, alla "skänkefår" (alla gute utom mina tre som jag gissar är typ rya eller korsning med dessa. Kanske någon här har en gissning?). Kul med nya projekt, och kanske mildrar det saknaden efter mina "flickor" lite mer.

[mathilda...0]
0

Nejdå det är inget att skämmas över bättre det än att dom är undernärda.

Denna kommentar har tagits bort.
[Luppa]
0

#3 Ett tips bara: Alla får över ett år måste vara märkta i båda öronen.
Plus att innehavaren måste ha SEnummer, sk produktionsplatsnummer. Men det har ni kanske?

Mantissa
1

#6 Jo jag vet. Dessa har jag dock fått till skänks och då får de inte märkas om (har haft kontakt med SJV ang detta). De får leva på villkoret att de ej får skickas till slakt eller säljas. Det är hemmaslakt (eller självdöd) som gäller.
När jag gick ut med att jag skulle skaffa får så blev jag erbjuden får både från höger och vänster. De flesta märkeslösa.
Jag har skaffat SE nummer och alla Lamm som föds här kommer att märkas som de ska.

Mantissa
0

Jag kan tillägga att ägarna till kvigorna blev inte arga alls. Fast ögonbrynen på dem for upp i pannorna när de såg dem:) Bildern gör inte rättvisa till det "full impct" 3D intryck som de gav när man såg dem irl.

[Luppa]
0

#7 Kanon! Bara ni vet det så ;)
Men jag tycker att det är förvånande att det kryllar av omärkta får och får med bara ett märke.

Första kvigan var toksöt. Men ni måste ha väääldigt bra bete om de inte har fått kraftfoder ;)

Mantissa
0

Ja, det är märkligt. Tycker inte det borde vara så värst där de har gått. Det är nog en bra bit över 10 år sedan det såddes där och det har trädat de sista året. Men ja, något finns det välldär endå. Tur jag har magrare här hemmavid. Annars skulle åsnorna explodera:)

Fridaaaa
0

#3 jo man kan visst det ändra sina inlägg, upp till en 1 timme efter man skrivit ;)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.