Att äga vallnings får?
Vi funderar på att skaffa får för att valla på med vår Border Collie. Vi håller just nu på att gå kurs för att dels lära oss om får och fårhantering, men även för att hunden ska lära sig valla på ett bra sätt.
Vi undrar nu vad man bör tänka på, pappersarbete? Kostnad för 5-7 får? Vad bör vi som nybörjare tänka på, skötsel osv?
Vilka får är bäst att valla på? Hört att raserna skiljer sig en del från nervösa till stillastående, vi vill ha "rörliga" får.
Vi har ett ställe som vi ska se om vi får hyra en liten plätt till fåren på.
Spännande :)
Har ej någon erfarenhet kring vallning själv, men jag googlade lite och det finns ganska mycket skrivet om fårskötsel och vallning :) Så mitt tips till dig i väntan på svar här är att googla ^^
till exempel
// Fawo (;
Jag skulle nog rekommendera att du försöker hitta någon i närheten att valla hos i stället, om du inte har tänkt låta fåren lamma.
Om man bara har ca 5 får som man vallar på ofta, så lär de sig vad som ska hända i olika situationer, och det blir ingen utmaning för hunden direkt ;)
Plus att även om du har gått en grundkurs så tycker jag inte att man är tillräckligt kunnig för att BARA valla själv, du behöver fortfarande en mentor / någon att lära av.
Det är lätt hänt att hunden blir rädd för fåren eller att fåren tappar all respekt för hunden, om föraren inte vet vad den ska göra. En nybörjarhund behöver få göra rätt för att utveckla sitt självförtroende.