Stutbidraget
Vi får just nu ett bidrag för att vi ska kunna ha kvar våra stutar (de ger ju inget föränn de slaktas) men det ska tas bort i årsskiftet.. då ska man i sådana fall ta bort kalven direkt (om det blir en tjurkalv) eller så ska man könsbestämma redan när man seminerar..
Jag undrar hur de som bestämmer sånt här tänker.. Man vill ha mer och mer svenskt kött (speciellt McDonalds) , men det kommer det ju inte att bli när varje mjölkbonde kommer att avliva sina tjurkalvar redan vid födseln. Vi här funderar på att lägga ner vår mjölkproduktion och satsa på köttdjur (då finns det andra bidrag).
Vad tycker ni? Jag tycker att det är ganska hemskt att behöva avliva sina tjurkalvar…
Jag ska fråga just vad man får för stutbidraget.. är osäker.
Tycker det låter väldigt hemskt! Man sätter ju liv till världen, då måste man ju få lov till att ha de kvar? Könsbestämning brukar väl kosta en del extra det med?
Och det med svenskt kött håller jag med dig om!!
Vet inte vad mer jag ska säga… Tycker det är ytterst fånigt!
Dock undrar jag varför de har dragit in det? Finns det någon vidare anledning?
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Nja jag ska kolla det för jag kom ju på att kvigkalvarna heller inte ger något på 2 år, precis som stutarna..
Man får nästan inget för köttet därför så får man bidrag med ett par tusen per djur.
#4 Det är det som är så sjukt… Det är på bidrag bönder lever, inte på djuren.
Vi fick 10:- per kg för några kvigor vi skickade till slakt nu i höstas. Anledning: De var för lätta. Inte magra, utan lätta. De hade helt enkelt behövt växa lite till. Vi slaktade en själva oxå, och det är riktigt fint kött.
Mao så skänkte vi i princip bort köttet, som kommer att kosta precis lika mycket i butik.
Grejen är att vi köpte kvigorna ett år innan av slakteriet som livdjur. De kostade 26000. Det visade sig dock att temperamentet inte var det bästa, trots att vi hanterat dem väldigt mycket. Så vi bestämde oss för att föda upp dem till slakt, och fick 20000 när vi skickade dem. Visserligen hade vi som sagt slaktat en själva, men ändå…
Ca 30000 förlorade vi på affären, om man ska räkna kraftfoder, spån, mineral och allt annat vi köpt.
Jippi.
#5 Ja, det är samma för alla. Vi levererar våra djur till ICAs Naturbeteskött, förra året skickade vi 2 köttdjur. Rätt så stora.. De vägde 20 kilo för mycket tillsammans.. då förlorade man 5000 spänn.. Der var för att det finns mallar för hur mycket de ska väga och efter det så ska man utfodra extra eller mindre fast det är svårt att väga dem innan slakt .. Men köttet kostar lika mycket i affären..