Lantdjur iFokus

Lantdjur

Etikett: fjäderfä
Läst 2252 ggr
[walkinbeauti]
0

En liten fråga om Ägg !

Ibland hör man om ägg med dubbla äggulor och jag undrar hur ser man vilka ägg som har dubbla gulor ?

Är det endast dom bruna eller både vita och bruna ?

Har funderat länge på detta då jag hörde ofta om dubbla gulor på min kompis bondgård som barn men har noll koll på hur hennes mor kunde veta bara genom att se på ägget.

Tacksam om  nån kan lära mig det knepet,funderar på att skaffa Höns framöver och vill kunna avgöra om det är dubbla gulor.

Ha en fin dag på er Glad

[TheoA]
0

Vi fick det förr, men nu har vi inte fått på kanske 5 år. Fast vad vet jag vi kanske har sålt de som har dubbla.. :P

Det ända jag vet är att de är större inget mer. Färgen spelar ju ingen roll, kan lika gärna vara gröna ägg som har 2 gulor… :)

ikna
0

Jag har hört att det är unga hönor som värper med 2 gulor.

Min unghöna värpte ett förra veckan som vägde 78 g! Hennes ägg brukar väga ca 55 g. Det var två gulor i detta stora ägg.

Lorita
0

det är vissa sorter/stammar som får dubbla gulor =en äggs tvillingar

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Fridaaaa
1

brukar i regel gå i arv med det med dubbelgulor:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[walkinbeauti]
0

Tackar för svar Glad

Det är lite intressant hur det kan bli dubbla gulor och jag ska försöka hålla utkik efter större ägg och se om det finns dubbla i nåt av dom och dom från unga Höns eller vissa stammar.

Tanken slår mig att om ett ägg med dubbel gula befruktas om det  blir tvillingar som föds.Hmm detta kunde man visst fundera  mycket kring Skrattande

Jag vet att man förr i tiden då folk sålde sina ägg för att få ihop lite pengar i en lanthandel fick dom mer betalt för dessa med dubbla än med enkla gulor samt att dom bruna fick man mindre för.

Hoppas hitta nåt med dubbla gulor framöver Glad

Tackar för svaren snälla ni Glad

Lorita
0

jag vet en gård som nästen bara har dubbla gulor och det blir tvillingar från dom äggen.

Att ha två kycklingar i ett ägg är inget att stå efter, det är bara risk att båda två dör.

http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=S1ZeEY-kt7A

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

medde
0

Det brukar även säga satt det beror på att ungdomen,,, En form av omogand i hönans äggproduktion. Att hönan helt enklet släpper två äggulor samtidigt.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

dermot
0

Min kusin har haft ägg (som hon fick av sin kompis) med TRE äggulor i! Ett helt flak med 3 gulor i varje. =)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

medde
0

Ovanligt, men det finns hönor som släpper tre,,,Ett helt flakFörvånad Wow!

dermot
0

#9 Ja, så när hennes fd pojkvän skulle baka sockerkaka, blev det lite mycket ägg. ;) Han tog lix tre ägg, han fattade inte att det räckte med ett i det här fallet.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

medde
0

#10 Hahah…Skrattande

[walkinbeauti]
0

# 6 Tack för länken Cool

# 8, 3 gulor Förvånad det hade jag ingen aning om att det ens fanns och kakan måste ha blivit stabil och god SkrattandeSkrattande