Konstgödsling i skog
Inte kanske har med lantdjur att göra, men skog och mark tillhör lantbruket.
Konstgödsling har ökat med hela 200 procent under tidsperioden 10 år. Men det är ju helt enormt mycket. Men nu kommer även det negativa i detta. Under 2010 spreds det kvävegödsel på cirka 80 000 hektar skog.
Nu har man märkt att blåbär och lingon missgynas ganska mycket av det här. Omkring 30 till 40 procent mindre blåbärsris mindre finns i gödslade skogar. Därimot så gräsaretn och flera olika andra örter gynnas. Hur kommer det här att ändra skogarna på en väldigt lång sikt tror ni?
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Allt konstgjort förändrar på sikt. Det tillhör ju inte det naturliga inslaget i naturen
Må så vara att de gödslar, men då borde gammal hederlig koskit vara mest lämplig. Konstgödsel hör inte hemma i skogen.
Blåbär har jag för mig inte alls trivs i gödslad jord. De växer ju bäst i mager jord under tallar tex.
Jag kan tänka mig att även om blåbären kan växa i gödslad jord så kommer andra mer snabbväxande väster att tränga undan blåbären.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!
Vad jag har hört så säger de att det hänger på sveriges framtid, allting ska vara billigare, och billigare trä är svårt att få fram om man inte använder gödsel, och de flesta skogsägare har inte djur, då måste konstgödsel användas..
Jag tycker att detta är supertrist..
Kan hålla med dig Theo att det är trist. Blir att det inte helt enklet går att välja vad
Men undrar om inte träden växer fortare och därmed blir mer porrösa också?
Svensk skog är ju känd för att just vara hård och fast genom att de lever i så "bistert" klimat.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!
#5 Jo det blir de, men det spelar nog inte så stor roll för de som vill ha billigt..
Men kvalité är nog bäst i långa loppet