Lite får-frågor
Hej Vi har tänkt skaffa får på sikt, om något år eller så. Vi håller som bäst på att läsa allt vi hittar på nätet. Det finns några frågor som jag inte hittar svar på… 1. Vilken/vilka fårras har lättarbetad Ull om man vill karda, spinna och sticka? 2. Vinterstall - tre väggar? Eller ett helt litet hus med isolering och dörr? Tack Åsa
Tack! Jag ska genast läsa! :-)
Om du ska klippa dina får så kanske det är lite taskigt med 3 väggar & tak på vintern, tänk om det blåser rakt in mot dem?
Om de ska vara oklippta så klarar dem sig nog utan problem. Du kan även ha 3 väggar & tak och tunga plast-skynken eller vad man ska kalla det istället för en 4e vägg. Vi har inte detta men min kompis använder det hos sina hästar, vi har bara användt det som dörr. Alltså täcker det inte hela väggen. På bilder ser du hur det ser ut hos oss, hitta dessvärre ingen bättre bild…
mvh http://johannafranssonfoto.blogg.se/
Medarbetare på Degus
Tack för era svar. Jo klippa vill jag ju göra. Vi har inga djur-byggnader alls utan ska bygga nytt. Då får det bli ett vinterstall och ett sommar-tak, eller vad man nu benämner det som. Det ska bli roligt och spännande att sitta och rita på detta i vinter. :-)