Lantdjur iFokus

Lantdjur

Etikett: hästar
Läst 5717 ggr
velepa1986
0

Häst o gris i samma utrymme

Jag fick höra igår att häst och gris inte får vara i samma utrymme, stämmer de? När jag menar samma utrymme menar jag inte i samma box utan kanske boxar bevid varandra.

Sandra

Besök gärna
http://vitaunika.com/

Fridaaaa
0

Jag skulle inte ha det med tanke på hur grisar luktar:/

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

LOLslashFREAK
0

Precis, hästar tycker inte om grislukt. Kanske om de växte upp sida vid sida, som en hundar och katter kan se varandra som tvillingar, men ändå :p

Galenpanna

velepa1986
0

Kan säga att de inte luktar gris, inget alls faktiskt. :) De va inte de jag hade i åtanke. En tjej i stallet fick höra från en annan att man inte ska ha dom i samma utrymme för grisar kunde sprida en viss sjukdom till hästar när dom vart gamla, är de bara snack eller ligger de nåt i de? Jag vet inte alls vad jag ska tro, men hoppas på att de inte ligget nåt i de?

Sandra

Besök gärna

janehellen80
0

Det är nog ingen fara… min morfar hade en gris i boxen bredvid sina hästar .. i början var dom rädda för grisen men vande  sig :)

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

velepa1986
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Okej, om ingen här känner till de kanske de inte är någon fara.

Sandra

Besök gärna

Linnea
0

En gammal kompis till mig hade häst i sitt svinstall. Den första hästen fick fång och avlivades men häst nr 2 hade astma (vet inte om hon fick det före eller efter dom köpte henne) så dom fick ta ut grisarna från det utrymme där hon stod. Senare gjorde de av med resten av grisarna pga bristande lönsamhet.

Astma kan dom nog få om man har vanlig grishållning för det blir otroligt dammigt.

Skynda långsamt så går det fortare.

Lorita
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag tror inte det är så bra att blanda gris och häst just för luftvägarna för häst, gris urin är väldigt starkt och det blir högluftfuktighet av grisar.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Elshira
0

Så länge det bara är en så lär inte hela stallmiljön förstöras precis… Man får ju se till att hålla rent osv bara! Vi (eller ja… min mamma) har haft grisar i stallet förr och det har gått bra ^^ Det är ju skillnad på att ha en gris i ett häststall och en häst i ett grisstall…

Hur det är med parasiter vet jag faktiskt inte, men oftast är många saker artbundna, och om inte annat så kan ju båda få det och båda får maskas osv. Men går de inte i samma hage osv är det inte så stor risk att de smittar varandra. Men det finns då inget som är "dödligt" för hästar så att säga, det finns ju rätt många bönder som har hästar osv ;)

Vet även en veterinär här som har hästar, och mannen är småskalig slaktdjursuppfödare (kalv/ungdjur och gris) och de delar i.af samma byggnad och det är öppet emellan avdelningarna (om än bara mindre passager). Hade det varit farligt borde hon ju inte haft hästarna där tycker man Glad

Hakuna matata!

740tjejen
0

Har inte hört att det ska vara farligt mellan gris och häst. Däremot Höns och häst är inte att rekomendera.

WiggoLina
0

Tror inte det är någon fara. Däremot kan nog hästen vara rädd för grisen i början. Men håller man rent hos grisen varje dag så är de riktigt renliga, och luktar inte alls mycket Glad

grisar har inga direkta problem med ohyra eller sjukdomar heller, så kan inte tänka mig att det är något farligt med det..

[lejdyga]
0

Jag vet en kompis till mig som har em dvärg gris jänte boxarna

Mantissa
0

På 4h gårdarna bor ju grisarna oftast i stallet med hästar och kor. De om några måste ju följa reglerna tycker man.

KaninPiggelin
0

Mina kompisar hade så för flera år sedan och det fungerade bra :) Vet dock inte om man får ha så.

/Ida Lövgren, Vedbybackens Kaningård

♥ Findus ♥ Polly ♥ Tingeling ♥ Skorpan ♥ Holly♥ Lukas ♥ Ginny ♥

zoolatri
0

Vill bara tillägga att grisar är flockdjur och inte bör hållas ensamma, precis som med hästar:)