Lantdjur iFokus

Lantdjur

Etiketterfårgetter
Läst 1903 ggr
Adrina
0

Bock vill inte äta

Hej! Nu är det så att min bock vill inte äta och han står hela tiden i ''kiss-position'' precis som om han inte kan kissa. Har gett en b-vitaminspruta i munnen på han. Ska ringa vetrinären men vill avvakta lite först.

Kan det vara så att han har fått för mycket socker? Har gett han (och mina andra getter) sockerbetor eftersom bonden har glömt några vid kanten vilket han brukar göra, är det problemet? Min andra bock & min get mår hur fint som helst…!

Någon har bett oss att komma till öppet hus i ett stall nära oss, hoppas han blir frisk då… Obestämd

medde
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hur mycket har han fått i sig. Socker är bra just för det stimulerar våmfloran, men inte ej i för stora mängder.  Getter är ju grovfoderätare´, men jag tror det du vet det hela, efter ha läst ditt duktiga inlägg tidigare här på sajten.

Hoppas det löser sig för din kille

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Fawo
0

Gör han andra beteenden "normalt" förutom att inte äta?

Kissa o bajsa t.ex?

Hoppas det blir bra med han!

// Fawo (;

Adrina
0

Har inte sett han kissa/bajsa… Han är rätt slö av sig och stel i benen och vill helst inte röra sig, tror vi måste ringa vetrinären. Kände och hörde på hans mage som inte var hårdare än vanligt.

Den senaste veckan har han nog fått i sig 6-10 st Skäms Har gett dem 2 st var nästan varje dag förutom igår. Så jag tror nog att det är här problemet sitter… usch nu känner jag mig hemsk Obestämd

Adrina
0

Vetrinären var här idag och han sa att det kunde vara blåskatarr eller njursten. Men om det är njursten kan man tydligen inte göra nånting åt det som man kan för människor, katter m.m Rynkar på näsan Så jag hoppas verkligen att det är blåskatarr. Han har fått ett kramplösande medel som gör så att han bör kissa inom 5 h. Sen har han fått antibiotika smärtstillande också. Lilla killen! Gråter

Adrina
0

Jättegoda nyheter! Han åt & drack i stora mängder i kväll. Men i förmiddags hade han alla sympton för njursten, men vetrinären trodde endå det var blåskatarr. Han har inte kissat ikväll (tror vi) men han verkar mycket piggare vilket han skulle vara om han kissat. Men vi vet inte, det kanske bara är dosen av antibiotika & smärtstillande som fått han piggare?

medde
0

Så bra det låter, hoppas allt gör åt rätt håll nu. Tala gärna om hur det går för han och framför allt "kisseriet"

medde
0

#0 Hur har det gått för er? Undrar så

Adrina
0

Inte alls bra, han fick somna in enligt djurskyddslagen, fruktansvärt tråkigt Gråter

medde
0

Så tråkigt, men det var nog bäst för han det som hände. Då det inte lät som lovande i hans sjukdomsbild

Tröstekramar

[TheoA]
0

Jag hoppas att det inte var din trickbock som var så duktig :( riktigt tråkigt.

Kika in den här personen som kämpade länge för sin get. Här

Fawo
0

Nej vad tråkigt, beklagar :(

Vad fick han för sorts hö?

Jag tänkte på att Alfalfa hö innehåller mycket Kalcium och kan leda till urin/njursten

// Fawo (;

Adrina
0

#11 Han får inget hö på sommaren eftersom vi har stora hagar och växlar mellan 2 st sommarhagar & 1 vinterhage.

#12 Nej, det var det inte. Det var pappan till den bocken. Men hade blivit lika ledsen då Rynkar på näsan Har nog aldrig gråtit så mycket på samma dag. Från 7:00 på morgonen till 21 på kvällen.