Djur att ha på tomten
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag drömmer om att i framtiden få tag på ett hus med en rijäl tomt gränsansde mot skog och alltså inte mitt i ett villaområde.
Min tanke är att jag ska ha Höns, myskänder och eventuellt matkaniner så för egetbruk.
Odla sallad potatis lök och ha frukträd och bärbuskar. Ett litet lantigkt idyllliv.
NU är jag nyfiken på vad det finsn för posetiva / negativa egenskaper med Dessa djur? Går det jämt ut ekon omisk elelr komerm jag gå i back?
och vilka andra djur kan funka? funderar på att kanske ha något får elelr likadne om jag har platts för hage just för att kunna klippa Ull.
Som sagt har inte jättemycket kunskap men hoppas att det skulle kunan gå.
Ja jag tänker de, Man får ju ägg och kycklingar man kan sälja elelr slakta till hösten och frysa in. Dessutom äter dom ju allt så de matrester som blir kan man ju ge dom.
Sen tänkte jag myskankor, för jag har ätit myskanka som lite och dom smakar väldigt vilt i köttet.
Gäss, Kalkoner finns ju ochså men dom tycker jag är lite obehagliga. Så stora och så.
Sen kan jag inte komam på vad man kan ha?
Hur är det föresten att hålla gätter, får, och andra större djur? vad kan man tex få ut av dvärggetter? OM man siktar på att kunna livnära sig på det och en inkomst?
Hur är de med våra äldre koraser? finns de de som är mer vilda så att säga och som man kan ha tex i en fårhage och handmjölka? hur skulel de fungera?
Från en enda höna o en tupp får du ju iaf tre kullar med 10-15 kycklingar i varje per år o sen matägg.
En höna o tupp kostar väl 100-200 kr tillsammans beroende på ras.
Köper du till en högvärpande höna ,,kostar 10-50kr st (hybrid) så får du massa ägg som du sen kan sälja , dagspriset ligger på ca 3kr st i dag men det bestämmer man ju själv.
För varje ungtupp du slaktar o äter så slipper du ju lägga ut för en motsvarande på ica.
Getter ger mjölk o du kan göra ost .Getkött går att äta .
Kika in på www.alternativ.nu där finns svar på alla dina frågor .
Isbar värper grön Araucana värper blått ( har bägge raserna :) )
Jag avskyr getmjölk men andra gillar det .
Getmjölk smakar egentligen mindre get är vad komjölk smakar ko. Det största problemet är väl att det lätt kommer i lite hår grån geten då börjar det smaka get.
#6 Jag har haft aracuana, dem värpte gröna ägg. Så dem kan värpa alltifrån ljusgröna ägg till nästan turkosa:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#10 Du får se till att ha bra säkra burar ;)
Jag har massa smådjur (marsvin,kanin,höns) men har bra burar så dem kommer inte åt dem. Bra säkrar burar är igentligen A & O :D
Vaktlar är jättemysiga burfåglar .
Ja Funderar på hur stor bur vaktlaran behöver har två birar hemma som varit Hamsterburar och som jag kan tänka mig kan passa för vaktlar. Ena är hemmagjor rätt låg men lång och bred i trä. med pramsidan av plexiglas och locket i nät
sen har jag den mindre som är ett akvarium på runt 130 L det är något minde en mitt med fiskar i som är ett 160L
Sambon är dock skeptisk.
Han är rädd för lukt, (han är allergisk)ljud och stök samt att det koemr kosta massor
#13 Det som är som ett akvarium ska du inte ha, blir instängt och kommer lukta.
Hamsterburar är inte lämpliga heller, då vaktlar behöver en del yta ändå.
http://svansar.files.wordpress.com/2010/10/cimg1536andrad.jpg
Länken ovna visar den hemmabyggda hamsterburen som just nu står tomm i källaren.
Den skulle funka för minst 3 styckna Kinesiska dvärgvaktlar. :)
Min erfarenhet av vaktlar är att dom trivs i ganska så små boenden , annar blir dom stressade o flaxiga.
Vi hade en hamsterbur uppepå kylskåpet åt våra o där trivdes dom o sjöng o la ägg men dom hatade det stora fina rummet jag fixade åt dom bredvid hönsens .
Vad bra. då ska jag fundera vidare lite eller jag har bestämt mig att jag vill ha men jag är inte ensam i hushållet och sambon är tvärt emot.
Tror ni det finns möjlighet att låna två hönor under en tid så att han fick se hur det skulle var för hans allergier och så?
sen undrar jag om det kan funka att ha i denan bur tillsmasm med undulater? http://svansar.files.wordpress.com/2010/10/001mattad1.jpg
Det är min systers bur och hon har då två undulater i den, vet att hon pratat om vaktlar innan.

#19 jag tycker du ska sattsa på en friggebod tillhönorna + en stor nätad rastgård och mot någon yttervägg längre fram bygga burar till kaniner.
Har du djuren så en bit från huset så är möjligheten mycket större att han klarar sin alergi, om man ger djuren gått om utrymme och mycket ute så luktar dom minder och sprider färre alergener.
Just nu så är det extra billigt att köpa frigebodar, det är ju höst. Använd inte hella frigeboden utan en bit till foder och strö förvaring också.
#22 Hade inte jag velat ha, tycker alla såna djur luktar om man har det instängd. Tycker inte att det är ett lägenhetsdjur direkt