Vad gör vi för fel? (Höns)
Fick ju hem 3 st Höns (unghöns, ca 2 månader gamla då) för ca 2 månader sedan. Den ena har börjar värpa, värper varje dag, små fina ägg.
Men nu har de 2 "gamla" hönsen slutat lägga ägg! Dem har alltid värpt ca varannan dag sedan april ungefär. Dem är 1-1 ½ år gamla. Fick 1 ägg av den ena för ca 3-4 dagar sedan, men innan dess var det inget på över 1 vecka och nu är det ingenting heller. Vad gör vi för fel?
Dem för värp opti, havre och ibland kornkross. Matrester med får dem.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Dom gör upphåll ibland, för du ger dom väll snäckskal?
De tar säkert en paus i värpandet bara. 
/Elisa
#1 Ja vi blandar i snäckskal med, glömde skriva det
#2 Okej hoppas det
De äldre börjar rugga nu. men de som är kläckta iår börjar inte rugga samtidigt som de gamla, så det är ganska bra att ha kycklingar varje år för då får man ju lite ägg när gamlingarna tar ledigt.
Japp, ruggningstider nu!
Hakuna matata!
:=D Är glad i alla fall, för dem 2 yngsta hönsen har varit ute mer nu (dem vägdrade sedan dem kom till oss för närmare 2 månader sedan) att gå ut i hagen, men nu är dem ute med dem andra sedan ca 1 vecka tillbaka, och dem äter med dem andra nu (dem fick ha egen matränna innan). Dem var ändå ca 2 månader gamla när vi hämtade dem :)
Ser ut som en maran.
#8 Hon är en korsning, mamman är det, pappan minns jag inte:) (svärmor har mamman) :=D Men korsningar kanske kan se renrasiga ut? Hon är inte så stor:) Normalstor ^^
Maraner värper jättemörka ägg, sök på maranägg så får du se.
#10 ok denna värper ljust bruna ägg :=D
#12 Har redan fått svar, men tack ändå :) Har nämligen inte varit med om att dem har slutat tvärt, dem andra hönsen vi har haft har trappat ner, men inte dessa var därför jag var lite orolig:P
Vår ena yngre höna började lägga för ca 1-2 veckor sedan:)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#13 Tyckte inte att det framgick riktigt att det är pga mörker och kyla. Ber om ursäkt. ;)
#14 Åh är inte arg/ sur på dej så du har inget att be om ursäkt för
Ja mörker & kyla vet jag sedan innan att det spelar in, var mest orolig eftersom dem slutade tvärt, inte varit om det innan, men dem är pigga osv så kanske är olika från höna till höna om dem trappa ner eller bara slutar tvärt :) Lär mig fortfarande en del om Höns :P
#15 på alternativ hittar du massor om Höns och andra lantdjur kanon bra sida. www.alternativ.nu
#18 Ja det är roligt. Hade Höns ett kort tag förra våren men så flyttade vi (pga olika skäl) så fick sälja dem. Sedan när vi flyttade nu för ca 1 år sedan tillbaka på landet, så ville jag ha Höns igen. Så dog en bekant till min svärmor, och hon efterlämnade sig 1 tupp & 2 hönor. Sedan så blev jag sugen på fler. Men har nu 7 hönor & 1 tupp, räcker nu hehe är sån att jag vill ha stor yta till mina djur :)
Min familj hade Höns när jag var yngre men jag skötte aldrig dem, mest kollade på dem, och myste med våran tama Paduanhöna vi hade då :D
Vad har du för Höns? =)
Våra hönor "pausar" ibland :) En dag fyra ägg en dag inga ägg. Så våra värper inte varje dag :)
/Ida Lövgren, Vedbybackens Kaningård
♥ Findus ♥ Polly ♥ Tingeling ♥ Skorpan ♥ Holly♥ Lukas ♥ Ginny ♥
#20 Nej det gör inte våra annars när dem värper heller, varannan dag brukar våra alltid lägga.