Höns raser!
Hej! Jag funderar skarpt på att skaffa några Höns till våren! Jag funderar nu på vilka raser som skulle passa. Jag vill ha rätt så långlivade, och gärna många ägg också! De ska vara tåliga och allmänt friska. Någon som har lust att hjälpa mig hitta hönsen jag letar efter? :) Gärna många olika raser!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
http://www.calistas.se/Hons/honsgarden.htm
Här kan du läsa om grönvärpande och Hedemora
Om du vill ha stora Höns så rekomenderar jag Brahmor! De är jätteduktiga på att lägga ägg och är väldigt vackra! Dock kräver de sin plats och de blir tama lätt.
Annars så är Faverolle väldigt mysiga.
Den tåligaste hönan är nog Plymouth Rock eller American Dominique :) Annars så är Brahmor också tåliga.
Men inga Höns tål drag, om det är det som du är ute efter att fråga ;)
#1 Nej, det tycker jag inte att de kan. Har själv bådeock, och håller de särade. :)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Alla raser är lika tåliga men det är kammarna på tupparna som lätt fryser.
Har haft silkes som gått lösa i 30minus o inte reagerat alls andra säjer att dom är känsliga.
Hönsraser : Isbar , Paduan, Brahma, kochin ,Faverolle, Wyanedott,svarthöna, queen silvia , maran, svensk dvärg , holländsk vithätta ..
Oj jag kan hålla på hur längre som helst här o alla är jättefina jue .
Varför inte skaffa en av varje så har du en blandad hushålls flock sen .
Tyvärr är Brahman ingen bra värphöna…lägger små ägg för sin storlek, ruvar gärna men råkar ofta krossa äggen då de är stora och tunga. Äter mängder och tar stor plats annars är de trevliga.
Vill du ha bra värphöns så finns sussex, skånsk blomme, new hamphsire, Isbar (gröna ägg) Maraner (chokladbruna ägg) Sen har du även industrihybriderna hi-line, lohman både vit och brun, derco.
#7 Våra Brahmor värper jättebra med ägg!
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#ok vad jämför du då med för ras
Sen är ju alla olika individer…finns säkert brahmor som värper mer än andra.
#9 hehe med alla andra raser vi har
Nej, men jämfört med våra lohman. Ja, så kan det också vara :)
// Anka
#10 om vi säger så här lohman är väldigt produktiva fram tills de är 1,5 år sen blir det mindre ägg, oftast sliter de ut sig med att i värpa ett ägg om dagen, under 1,5 år. Brahman lägger inte lika mycket ägg men de värper betydligt längre. Industrihybriderna är i princip slut efter 1,5 år.
#11 Våra Lohman är ca 9 månader gamla och Brahmorna varierar mellan 1 till 4 år. Men det kan ju bero på omständigheter, foder osv också :)
// Anka
#11 Lohma är bra på att lägga ägg men inga bra ruvare, sedan lever dem i regel inte lika länge. :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#12 precis och sen är de ju olika individer, kan ju vara så att era brahmor kommer från linjer som värper bra, sådant går ju i arv som mycket annat
#14 Men då är det nog så. Vi har i alla fall inte haft några dåliga äggläggare när det gäller Brahmor iaf, men de flesta kommer (vad jag vet) ifrån samma linjer, så det stämmer säkert! 
// Anka
#15 då har ni fått brahmor från bra linjer verkar det som
Vi har bara en brahmahöna kvar höken tog lilla blå, och tuppen rex som var 70 cm hög sörjde ihjäl sig.
#17 Det förstår jag att du är
Tack, ska kolla med gubben vad han tycker. Men ska vi ha ny tupp kan han inte vara äldre än 3-4 månader, annars blir han inte accepterad av ledartupparna Carlos och Juan som är blomme.
#18 Okej ^^ Ska fråga brorsan hur gamla dessa är, vet att de är kläckta i år i alla fall :)
// Anka
#19 gör det 
#20 Han sa att de största på bilden var 20 veckor, och de små (står bland annat en liten mitt för tunnan) något yngre. :)
// Anka
#21 jag ska höra med gubben vad han tycker
#22 Gör det :)
// Anka