Lantdjur iFokus

Lantdjur

Etikettfjäderfä
Läst 2178 ggr
KKajsa
0

Köpa höns tips önskas.

Vi ska åter igen skaffa Höns. Det är ju så tomt utan små härliga kacklande individer i hönshuset o på tomten.

Vi tänkte skaffa dvärg kochin & började fundera på detta med utställningar o dyligt. Måste hönsen ha stamtavla eller hur fungerar det? Vad ska jag tänka på när jag letar Höns?

Tacksam för hjälp & råd /Kajsa

[TheoA]
0

Är det så att du vill ställa ut hönsen? Jag vet faktist ingenting om utställning, leta efter en bok om det. Finns nog på svenska, annars på engelska. Kan försöka leta.

KKajsa
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nja det vet jag inte, har aldrig varit på en hönsutställning. Bara sett annonser med att hönsen fått poäng på utställning.

De hönsböcker jag hittat har inte tagit upp utställningar. Så tipps mottages tacksamt Glad

annars vill jag mest ha tips på hur man vet vilka höns/kycklingar man ska köpa o inte.

rugerupsillern
0

Det behövs ingen stamtavla på hönsen :) dock måste dom vara ringade med en srf-ring(svenska rasfjäderfäförbundet) de du ska tänka på när du köper djur är att dom ska vara så runda i kroppen som möjligt och såklart färgrena. Jag kan reomendera att du väljer en färg som du satsar på alt, två färger som går ihop men de blir ändå färgrena avkommor t.ex. svart x svart-vit fläckig. Glad

KKajsa
0

#3 Tack kalas bra tipsGlad

ikna
0
[trollskogen]
1

Jag har färgrena sv/vit Colombia dv Kochin som kommer från en genbank ursprungligen . Mkt fin i typen och med bra fotbefjädring om du är intresserad ?