Nybliven hönsmamma
Nu har mina Höns flyttat in! 2 Hedemora kläckta i juni/juli och 3 Skånsk blommehöns varav 1 med genbank och 2 är blandras. Hönan med genbank är 1 år och tuppen och en höna med hätta kläcktes i maj. De flyttade in i förrgår.
Vad roligt! :=D
Ser jättefint ut.
Önskar att mina hönor hade det så fint :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Kan bara åter instämma med inlägget ovan mitt
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Tack! Det är ju så himla roligt med Höns!
Fjolårs-hönan har lagt 2 ägg också!
Först i dag har första hönan varit ute i hönsgården, jag har öppnat luckan sedan deras 2:a dag, men de är ju så försiktiga!
Har du köpt det du har fodret i, eller har du byggt det själv? :)
#5 Jag har byggt det själv av en låda jag hade. Jag har det till grus och snäckskal.
#6 Okej :) ser fint ut.
Men varför har du grus i den? Mina äter inte sånt, bara snäckskal, fodret och överblivna matrester och gräs/ogräs :D
Alltså… jag har nog läst alla böcker på biblioteket och överallt står det att de behöver grus för krävan och att man bör ha en automat för grus, snäckskal och träkol. Det sistnämda har jag inte skaffat ännu. Men jag är nybörjare, så jag vet inte om det kanske är onödigt… Nu har jag iof inte grus ute i hönsgården heller, annars kan de ju få i sig gruset ute. Kanske är bättre att sprida ut lite grus i hönsgården?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag tycker faktisk det är bättre att erbjuda dom och dom inte äter det än att dom kanske skulle vilja ha det men inte får det :) Det är ju inte riktig så att dom kan säga "jag skulle vilja ha…" så det är väl bättre att begå sådana fel som att erbjuda i onödan än att inte tänka på det.
som #7 som redan vet att hennes inte bryr sig med det och enbart går på snäckskal, ja då vet man ju och hönsen har fått säga sitt :) Nu kommer du ju snabbt upptäcka om dina äter av det eller bara lämnar det och bara går på snäckskalen!
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
#8 Okej för jag testade att ge mina det, dem ratade grus däremot älskar dem sina snäckskal :)
#9 Ja det bästa är att testa sig fram :) Mina ratar sand/grus hehe
Jag har i alla fall sett någon äta av gruset inne, men å andra sidan så har de bara varit inne hela tiden. Det är först i dag som de har tagit mod till sig och gått ut i hönsgården! Det är så klart individuellt hur de gör, man får prova sig fram.
#11 Precis. Har du bilder på hagen?
Gud vad fint dem har det! Inte alls avis 
Vårat är slitet och gammal, men fyller sin funktion
Men ska ev fixa till nästa år, förhoppningsvis har någon av oss jobb då.
Jag ha dock tak på min rastgård pga rovfåglar. Sedan hade vårat flygit över.
Gillar erat Hönshus! Akta så jag inte kommer & kidnappar det