Lantdjur iFokus

Lantdjur

Etiketterveterinärhälsa
Läst 1390 ggr
medde
0

Mjältbrand

Vi har ju tidigare om mjältbranden som drabbade en gård i Örebro län. Det är i dagsläget två gårdar i länet som är  drabbat av sjukdommen, och runt ca 20 djur döda.

Man tror och misstänker att utbrottet kommer från en tidigare grav som gjort för avlidna djur.

Vad tycker du, Är det inte bättre att bränna ett djur som är drabbat av något smittsamt än att gräva ner det,

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Fawo
0

Jag tycker det låter bäst att kremera sjuka.. Smittor kan ju leva väldigt länge på sitt värddjur, och då sprida sig.. Det hände ju (eventuellt) nu , så låter bränning som det bästa alternativet.

// Fawo (;

medde
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag är för bränning också, klart djuren inte ska ner i jorden, viket även som det verkar visa sig att just detta är orsken till mjältbrand utbrottet.

Rita-S
0

Vi fick mistanke om mjältbrand på en kossa där jag prakticerade, och instruxer från vet var att separera kossan och brinna kadavret sen. Nu visade det sig att det inte var mjältbrand, men vi fulgte ju instruxerna när hon dog innan vi visste, bara för säkerhets skuld.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

medde
0

Mjältbrand är verkligen i otrevlig sjkukdom.

Rita-S
0

och den är farlig, smittsam, så man skall hanskas med det på alvar.. fast mjältbranden kan vad jag vet klara sig ekstremt många år i jorden, så graven kan vara från före man började brinna kadavren kanske?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

medde
0

Vad jag läst så dör den inte riktigt ut om den i jorden.