Lantdjur iFokus

Lantdjur

Etikett: off-tpoic
Läst 3305 ggr
Rita-S
0

Den evinneliga utrustningsjakten!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Som dom allra flesta här inne vet, ligger mitt hjärta hos djuren i lantbruket, och hästen extra mycket. Min hug ligger dessutom till "lantbruksanvändingen" av en häst, att kunde använda hästen inom lantbruket lika mycket, eller mer, än traktoren.

Ni vet kanske vad detta innebär då? :) En evig jakt på mer och mer utrustning så man har det som behövs.

Jag har nu en rockard, samt två såkallade åkseler till min häst. Men med detta kan man inte frakta mer än en kraftfodersäck eller en höbal av liten storlek. Skall man sikta mot lantbruksarbetet måste man ha mer. LÅNGT mer.

Det är bara att inse det, jag kommer ha mer seldon och grejs till min häst än jag har skor själv. Är det inte så det brukar vara för en hästägare?

Just nu har jag två fina åkseler för finkörning. Jag tror inte jag kommer köra mer än max 2hästar  på samma tid någon gång, så då har jag så jag klarar mig där.

Dock kan man inte släpa en plog eller stor flakvagn med en åksele. Till det ligger dom för illa (inte för använding, men för att dra tungt) och jag risikerar det blir obekvämt för hästen. Det är ju det sista jag vill. Altså måste jag faktisk se till att anskaffa en rejäl arbetssele, och vi talar då om loksele med lös ringbossa. Dom är for det första inte billiga, och för det andra inte så lätta att komma över längre!

Mitt hopp är att hitta en sele som behöver lättare kärlek. Eller kanske en mer altomspännande elskov som innebär utbyte av i principet allt av läder. Det är ända sätt att komma åt lagom billiga seldon skall jag lova! En åksele får man för en tusing eller två och dom är i hyfsat skick, men skall man ha en arbetssele som går att börja dra tungt med direkt pratar vi omedelbart om 8000 kronor eller mer.

Är det konstigt att vi hästfolk alltid går i utslitna kläder? FlörtOskyldigSkrattande

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

740tjejen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är du intresserad av en gammal hösskrinda så har vi en här hemma, :) komplett med skacklar. Vi har ingen användning för den, så tänkte sälja den, Har även äldre loksele, men skulle tro de mesta av lädret behöver bytas samt lokans kuddar behöver sättas fast.

Rita-S
0

Höskrinda skulle vara kul att ha, men tror inte jag har någon plats att ställa den riktig än iaf! 

Men selerna fick mina ögon upp! Rejäl arbets-loksele är det jag kikar efter, med lös ringbossa! (Pratar jag gresk för dig nu?)
Det viktigaste är att lokerna, deckelbågen, dragremmarna och ringbossan är i bra skick. Att övrigt läder måste bytas är bagateller då dessa är 2 och 1lags läder.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

740tjejen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bifogar bild på selen,

Rita-S
0

Ahaaa, det är en åksele! Jag har två sådana, men om den är billig tackar man nog inte nej till att ha en till.. :p hur mycket talar vi om för selen?

740tjejen
0

Hehe selen kan du få med om du skulle köpa höskrindan :) hade tänkt mig 1000.- för skrindan.

medde
0

Är det skrindan du köpte för 30 kronor som du skrev om i en tråd tidigare?

Länk till tråden,

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

740tjejen
0

Ja de är den, en som har kommit och värderat den till 5000.- Men vill ej sälja den så dyrt.

MegN
0

#5 Den skrindan var ju superfin! Lätt värd 1000:-!! Skulle själv vilja ha den - men har ju just sålt mina hästar… Oskyldig

medde
0

Jag har hela tiden sagt att den är superläcker. Har inte inte imot den alls, det kan man se i tråden som det länkas till. Om det nu skulle ha verkat som så i mitt inlägg.

740tjejen
0

Nej då ingen fara, Blev ju chokad när värderaren sa den var värd 5000.- minst. Han hade själv haft en sån för länge sen, så han tyckte det var roligt och se en som var så fin och välvårdad.

[TheoA]
0
Rita-S
0

Nej Theo, inte riktig, har jag två sådana redan :) Men tack för att du håller ögonen öppna ändå!

[TheoA]
0

Ja, okej. Vi har några vagnar som står här, i ganska bra skick. men jag tror att de är lite för stora för fjording. Sen finns lite selar och annan utrustning till ardenner. Men jag kan kolla om det finns något som kanske kan passa Fjording.

Rita-S
0

Jatack, gör så, jag är på jakt efter en arbetssele som man kan dra tunga vagnar och plog med. Skicken är inte så farlig så länge dragläder och lokor/bossor är i bra skick, allt annat kan bytas. Arbetssele med ringbossa fungerar lika bra som arbetssele med utbytbara bossor :)

medde
0

Hoppas ni finner något i bland sakerna.