Inredning till höns - tips?
kasta in massor med gräs varje dag, eller köp en korg som man kan lägga gräs och ogräs i, det älskar hönsen. Stora grenar är också kul att gömma sig under tycker våra, försök att byta ut eller flytta på grenarna lite då och då. Det som våra Höns gillar bäst är att gå fritt i våran jättestora trädgård, de brukar komma till oss och tigga ibland, det är jättetrevligt :D .
#1 Gräs ger jag varje dag (har en hel äng full som jag ger till hönsen,kaninerna och marsvinen).
Våra kan inte gå lösa pga hunden och rovdjuren. Tyvärr, annars hade jag velat det. Men dem har en liten hage, men ska bygga ut den :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
"Man tager vad man haver!"
Lägg in diverse lådor, saker de kan gå under och ovanpå. Såga till några stora grenar som ni kan lägga in, och sätt upp någon enkel hylla på väggen dit en gren når t.ex. Givetvis vanliga sittpinnar och gärna en plan större uta lite upphäjt där de kan ligga/stå med lite halm.
En liten smal bokhylla eller dyligt som man lägger ner så det blir små fack att boa/ruva i.
Gamla avkapade större rör mm.
Man kan göra det mesta med ett skrivbord/vanligt bord, plankor, korgar och kanske lite tyg med som "dörrar".
Hakuna matata!

På sommaren brukar jag samla en massa nässlor i klasor som jag sedan hänger in i etthus för att dom ska torka och sen på vintern så hänger jag upp en sådan i varje hönsgård, och hönsen tycker mycket om det :)
#4 Smart!:D
nässlor är en bra källa för vitaminer dessutom. :)
Inredning i sig.. sätt in en liten gammal stege exempelvis. Ställ in en liten trädstomme (en ungbjörk som ramlat omkull exempelvis), lutat mot en vägg. Kasta in gamla tunnor där ni har tagit ut botten och locket. Korgar kan ni ställa in, flätade korgar. gamla amerika-kufferter där ni skär ut hål på nåt ställe med.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
#6 Väldigt bra tips, tack :)
En sak som de verkligen skulle uppskatta vore en sandlåda! De behöver "mulla" sin fjäderdräkt i fin sand/mull för att hålla sig rena. Mina hönor förstörde alltid blomrabatterna i den aktiviteten… Se till att ta riktigt fin sand, så funkar det bäst. Sen får du förstås rensa skit och skräp ur den lite då och då…
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
..och undvik kattsand.. :p en kompis till mig gjorde det felet, och fick tvätta 8 ilskna Höns för klibbig klumpbildande kattsand..
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.