Hönan stack
Hade höna med kycklingar i en hästbox. Nu när kycklingarna är strax 7 veckor så stack hönan ut till de andra hönsen. (genom gallret i boxen)Vet inte vilken höna eftersom alla mina 10 Höns ser likadanna ut. Hade tänkt släppa ihop dem med flocken när kycklingarna var större eftersom det finns skator här. Vad händer nu?
Finns sittpinnar i boxen brevid så hon kan komma tillbaka in i boxen,men tror hon är trött på ungarna. Hon värper redan igen.
Nu kommer hon ju inte att skydda dem på deras första ute tur. Hur gamla ska kycklingar vara för att klara sig från skator? De är av derco storlek så inga dvärgkycklingar.
De ska nog klara sig utan värmelampa/höna när de är såpass gamla, hönan brukar kunna lämna dem i den åldern, för hon vet att de klarar sig. Men ha kvar dem i boxen, det tycker jag.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Du ser väl om ngn höna vill in till dom igen?? vi har haft ute våra små m mamma från dom var 1 vecka.. mamman försvarar dom mot andra fåglar.. vi har oxå skator … om du tarut en kyckling i handen så kommer kycklingnen ropa på sin mamma och då borde mamman reagera.. men släpp inte den utan håll den å gå tillbaka m den när mamman följer efter..
Medarbetare på Gotlandsruss i fokus
Av ett russ blev det russigt värre 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Många föder upp sina Höns i kläckmaskin och sen sätter dom under en värmelampa. Sen med tanke på deras ålder så borde dom klara sig utan mamman :) Bara dom har värme och blötmat/vanligt mat.
Om du har en kaninbur kan du ju börja deras utomhus vistelser i den till en början om inte mamman är intresserad av dem, och sen försiktigt släppa lös dem men ha stor koll på dem ju äldre och större dom blir. :P
Jag födde upp Brahma-kycklingar för några år sen, de hönorna var klena på att ruva - så jag körde enbart kläckningsmaskin. Kycklingarna fick gå på "dagis" tills de var rätt stora, och jag släppte nog inte ut dem utomhus förrän de var några månader… Typ kaninburar funkar jättebra.