Ankhus
Jag har en liten fundering jag hoppas att någon av er kan hjälpa mig med.
Jag äger nämligen en anka, eller nu är det en ankmamma och två Ällingar. De bor i ett stall och har det ganska gott där med ordentlig inhägnad ankgård och en barnpool att simma i. Dock är det så att jag har flyttat min häst från stallet, än så länge bara tillfälligt men om allt går som jag vill så kommer han inte tillbaka dit.
Enklast för mig hade väl egentligen varit att bara ge bort mina Ankor till stallägaren, jag får nämligen inte ha dem i badkaret för min sambo.
Dock är det så att vid det nya stallet har de en damm och då föddes idén till att om jag faktist kunde ta med mig ankorna till det nya stallet också. Där kan de inte bo inne i stallet som på det gamla stället så då är min fundering om man kan bygga ett isolerat, rovdjursäkert hus till dem som de kan bo i på vintern? Hellst utan el i.
Min tanke är ett hus som står en bit upp på pålar så de inte är direkt på den kalla marken, fast då kanske det drar under dem i stället?
Inte allt för stort, det ska få plats med ett par tre Ankor och en hiskelig massa halm men det ska hellst kunna värmas upp av dem själva.
Det måste givetvis vara isolerat och stängbart så det inte kommer in räv eller annat brovdjur.
Tror ni det kan fungera?
lurvponnyn.vimeddjur.se
Myskankor, så du tror det skulle fungera bra med ett dragfritt hus till dem?
lurvponnyn.vimeddjur.se
Yes, men det måste vara isolerat.
Självklart!
Vad tror du blir bäst, ett som står på pålar så det kommer upp från marken (med isolerat golv såklart) eller ett som står direkt på marken (också med isolerat golv)?
Dels ur kallhetsynpunkt dels ur rovdjurssynpunkt, nakor kan ju vara lite hotfulla så om det kommer en räv på en smal ramp upp till deras dörr kanske de har lättare att försvara sitt hus.
Det ska givetvis vara stängt på natten.
Då är frågan hur stort ett sådan hus ska vara? På jordbruksverket står det 2,5 anka per kvadratmeter. Så tre kvadratmeter borde ju vara helt lagligt? Är det lämpligt, eller kanske för litet ändå? För stort?
lurvponnyn.vimeddjur.se
Massor av halm på vintern får du inte heller glömma. Det är nog det viktigaste av allt. .
Massor av halm är planerat :)
lurvponnyn.vimeddjur.se
Såg nu att du skrev det i huvudinlägget :P