FRÅGA ANG ÄGGKLÄCKNINGSMASKIN!
Hej!
Till sommaren hade jag och min sambo tänkt att ha vår Hönshus med rastgård klart här hemma.. men jag är sugen på att testa föda upp mina egna Höns och tupp..
Jag har läst en hel del angående äggkläckningsmaskin, men jag förstår inte riktigt. För vissa säger att dom förvarar sina ägg som ska in i maskinen ett ta i skafferiet och vänder på dom där ett tag..
Men varför?, jag kan inte hitta någon bra info om detta.. Och jag är helt nybörjare på detta med att föda upp dom själv helt ifrån början, för när jag var liten så hade vi Höns och kycklingar men vi lät ju hönorna fixa fram dom själva.. men jag känner att det blir ännu mer personligt att köpa ägg ifrån någon och sen ha dom från början.. För då kan man ju även beställa ifrån någon som bor en bit bort, annars blir ja ju så begrensad..
Så nu till min fråga alltså: Varför kan man inte stoppa in äggen direkt i maskinen?.
Hur länge måste man vänta med att sätta in dom i maskinen?
När vet man lixom att det är dax?..
Hoppas det finns någon där ute som kan svara på mina frågor så att jag kan börja leta ägg och köpa en maskin.. :)
Ha en underbar solig dag!
//Carro

Jag har ingen koll alls på kläckare, och kommer inte att skaffa mig sån kunskap heller. I min värld skla hönan få fram sina kycklingar själv, för de små lär sig bäst att vara höna om de får en vuxen höna som lär dem allt.
Vill du börja med egna, gör som jag. Köp en höna och en tupp, helst en höna som gärna ruvar. Jag började med en ungtupp, en vecka senare en ettårig höna, hon lade sig på sina ägg på en gång, och jag fick kycklingar nästan direkt, kändes det som.
Hedemora ruvar gärna, särskilt de vetefärgade.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Kommentaren ifrån Lantbutiken är borttagen då sajtens regler lyder: Det är inte tillåtet att göra reklam för andra hemsidor samt andra forum (lantdjur/bruks sidor med mera) utanför iFokus utan att fråga sajtvärden.
Och att svaret inte var relevant till diskussionen.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag kläcker mycket i kläckare och du kan sätta in dom när som helst i maskinen, ska du ha helautomatisk eller halvautomatisk?
Ska du ha en ras som gärna ruvar så måste jag slå ett slag för dvärg kochin, dom ruvar gärna två-tre gånger om året:) Ett forum du bör bli medlem på är alternativ.nu för där finns väldigt mycket information att hämta :)

Jag har kläckt både höns- och Ankägg.
Alltid tagit dom direkt från hönan/ankan till maskinen. Och det har varit väldigt lite "svinn".
Inte begriper jag vitsen med att äggen skall kalna först.
Visserligen är väl hönan uppe och springer någon gång, men väldigt sällan och korta stunder.
Tom
//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Anledningen att ja och många med mig har dom i skafferiet, i mitt fall i källaren, är att i väntan på att få ihop rätt antal ägg till höna eller maskin så måste man ju samla ihop dom och förvara dom rätt tills d e dax.
Som exempel. Jag har bara 1 cajuga anka just nu och jag vill ju inte lägga in bara 1 ägg i kläckaren. Alltså får äggen vänta m kläckaren tills jag fått ihop rätt antal. Har mån många djur så man på 1 dag får ihop rätt antal så är det ju bara rätt in i maskinen. Fyller alltid min maskin full på en gång, annars kläcks dom ju under ett långt tag och det är svårt att hålla reda på när det är dax eller inte.
Att du ska ha dom i "lagom" temperatur innan dom hamnar i kläckaren är att dom inte ska börja utvecklas. Att du vänder på dom 2 ggr om dagen är för att det är samma beteende som honan, ankan etc har med sina ägg när hon sparar ihop sina ägg innan hon lägger sig å ruvar.
Min kläckare är inte avancerad då jag inte hade råd till en helautomatisk. Mina ägg vänder jag 2-3 ggr /dag och det funkar bra det åxå. Har även Dvärg kochin och Hedemora som får ruva fram när dom vill detta. Kläckaren har jag till dom ägg jag beställer av andra, inte alltid någon höna är ledig när äggen är inköpta. Har även hybridhöns som ruvar och dom uppmuntrar jag mkt att ha kvar sitt igentligen bortavlade beteende.
Något mer du undrar över? 

Vart kan man få tag i billigast ägg kläckare?
#7 Begagnade på t.ex blocket :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.