FRÅGA ANG ÄGGKLÄCKNINGSMASKIN!
Hej!
Till sommaren hade jag och min sambo tänkt att ha vår Hönshus med rastgård klart här hemma.. men jag är sugen på att testa föda upp mina egna Höns och tupp..
Jag har läst en hel del angående äggkläckningsmaskin, men jag förstår inte riktigt. För vissa säger att dom förvarar sina ägg som ska in i maskinen ett ta i skafferiet och vänder på dom där ett tag..
Men varför?, jag kan inte hitta någon bra info om detta.. Och jag är helt nybörjare på detta med att föda upp dom själv helt ifrån början, för när jag var liten så hade vi Höns och kycklingar men vi lät ju hönorna fixa fram dom själva.. men jag känner att det blir ännu mer personligt att köpa ägg ifrån någon och sen ha dom från början.. För då kan man ju även beställa ifrån någon som bor en bit bort, annars blir ja ju så begrensad..
Så nu till min fråga alltså: Varför kan man inte stoppa in äggen direkt i maskinen?.
Hur länge måste man vänta med att sätta in dom i maskinen?
När vet man lixom att det är dax?..
Hoppas det finns någon där ute som kan svara på mina frågor så att jag kan börja leta ägg och köpa en maskin.. :)
Ha en underbar solig dag!
//Carro

Jag har ingen koll alls på kläckare, och kommer inte att skaffa mig sån kunskap heller. I min värld skla hönan få fram sina kycklingar själv, för de små lär sig bäst att vara höna om de får en vuxen höna som lär dem allt.
Vill du börja med egna, gör som jag. Köp en höna och en tupp, helst en höna som gärna ruvar. Jag började med en ungtupp, en vecka senare en ettårig höna, hon lade sig på sina ägg på en gång, och jag fick kycklingar nästan direkt, kändes det som.
Hedemora ruvar gärna, särskilt de vetefärgade.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Kommentaren ifrån Lantbutiken är borttagen då sajtens regler lyder: Det är inte tillåtet att göra reklam för andra hemsidor samt andra forum (lantdjur/bruks sidor med mera) utanför iFokus utan att fråga sajtvärden.