Kalvar som biter varann?
Praktiserar nu på en bondgård så imorse gick vi till kalvarna o mata dom. Kalvarna va livrädda för folk o bet/sög på varandras öron. Dom såg väldigt stressade ut dessutom..
Skolans kalvar är inte alls likadana. Fast en av kalvarna som va köpta från skolan var livrädd för mig o hoppa runt i "boxen" eller va det heter så fort man närma sig. Skolans kalvar ska ju endast gosa o är väldigt pratglada.
Men dom kalvarna som föddes igår va mer pratglada o inte alls rädda när man kom än dom som va nån månad gammla. Skumt :/
Min fråga är då varför suger/biter dom på varandras öron :/?
Hej, ja dom gör det om dom inte fåt ha kvar 'napphinken' tillräckligt länge. Dom ska ju suga på mamman egentligen men är hon inte där så suger dom på varandra. Och det är ju inte bra :P
Oj:P dom har ju ingen napphink utan en vanlig hink
Ojdå :P Hur gamla är dom då? Pratar vi förresten om mjölkhinken nu? :)
Är det precis efter dom har fått mjölk som de suger på varandra?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Kalvar presis som alla andra däggdjur har ett suginstinkt, som borde tilfredställas :) Det är bättre att spendera pengarna på en napphink tycker iaf jag personlig, då dom får patta och tilfredsställa sitt instinkt med detta så långt det går.
Att patta är dessutom lika mycket att söka tröst och närhet som att få i sig näring, och om kalvarna inte går med någon kossa, och inte heller får patta på en napphink kan dom söka tröst presis som vi själva som små sög på tummen exempelvis.
Dessutom om dom får mjölk ur vanlig hink till tillmålade mål kan det vara dom får i sig mjölken så snabbt att dom känner behov att patta ett tag till, presis som hästar både mättas av hömängden och tuggtid mättas kalven av mjölkmängden och sug-tiden så att säga och utan motstånden från en spene som gör att det tar längre tid att få i sig mjölken känner dom trång att patta litet till sen.
Allt detta sammanlagt ser jag personligen stora fördelar med en napphink :) allra bäst är ju om man har chansen att ge "fri tillgång" på mjölk. En bonde jag jobbade hos gjorde syrnat mjölk och fyllde upp hinkarna, kalvarna hade altså hela tiden mjölk att dricka fast dom gren på näsan första dagarna som dom fick syrnat mjölk i stället för mammans råmjölk.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.