Lantdjur iFokus

Lantdjur

Etikett: vilt
Läst 5835 ggr
-AKW-
2

Något djur som äter smörblommor?

Jag vet att hästar och kor ratar smörblommor och det är väl bra för de är väl giftiga. Men har för mig att jag läst om ngn djursort som betar även smörblommorna. Inte var det väl får?

Eller har jag drömt det? Önskedrömt? Förvånad Skrattande

Fawo
0

Hmm. Jag tror jag läst någonstans att nåns Gutefår betat smörblommor trots att det är giftigt, o ej visat symptom.
Vet ej om detta var ett enstaka fall eller om det var rent allmänt Glad

Sökte runt lite på google och hittade en som sa:

"Får av naturligare slag äter både smörblommor, hundkex, skräppa och jättehundloka. Allt utan att må dåligt."

Dock hittar jag inga säkra källor!

// Fawo (;

[TheoA]
0

Smörblommor är ju ganska fina om man jämför med skräppor.

Rita-S
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det finns dom djur som äter av smörblomman. Jag har inte sett mina hästar visa något interesse för det alls, dom får stå för dom. Många får och Getter äter smörblomman och andra soleier och tål giften bra, men då är det bäst att låta dom gå på betet tidigt innan blomman har börjat blomma för fullt.

Det verkar som både får och Getter har någon "klocka" i sig för hur mycket av giften dom klarar av, presis som med giraffen som äter blad från vissa träd där trädet släpper ut gift i bladsystemet när någon börjar äta på bladen, och giraffen har en viss motstånd mot giftet för att sedan sluta äta när det börjar bli för mycket gift i bladen. Men man får inte glömma: Solej är giftig. Så är det.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida.